Valoarea totala declarata a
tranzactiilor a cunoscut, de asemenea, o
scadere considerabila, desi au existat trei
tranzactii majore anuntate in cursul acestui trimestru, se arata in
analiza EY – Consumer Products Deals Quarterly.
Cu toate acestea, se estimeaza o
revenire usoara a cresterii volumului tranzactiilor in cel de-al
treilea trimestru din 2013. Aceste fluctuatii trimestriale, chiar
daca uneori mai pronuntate, se inscriu in estimarile EY de ameliorare
graduala a activitatii de tranzactionare.
In trimestrul al doilea din 2013, au
fost anuntate 294 de tranzactii in domeniul bunurilor de larg consum,
in scadere cu 15% fata de primul trimestru 2013. Totusi, media anuala
de scadere aferenta aceleiasi perioade a fost ceva mai moderata, de
numai 5%. E de avut in vedere faptul ca fluctuatia trimestriala a
tranzactiilor poate fi afectata de durata dintre anuntarea
tranzactiei si realizarea ei efectiva, fapt care ar putea partial
explica scaderea accentuata inregistrata in trimestrul doi, arata EY.
Pe de alta parte, aceasta scadere a
nivelului de activitate poate fi cel putin partial justificata de
cresterea incertitudinii in privinta perspectivelor de crestere ale
Chinei si ale altor piete emergente, precum si de vulnerabilitatea
economica care continua sa domine in Europa.
Prin comparatie, economia S.U.A.
continua sa se imbunatateasca. Asa se
explica faptul ca tranzactiile provenind de pe piata americana au
dominat topul celor mai mari tranzactii din sector in acest an.
O scadere de volum a avut loc si pe
segmentul tranzactiilor mai mici din sectorul alimentar, care in
majoritatea trimestrelor insemnau un procent semnificativ din volumul
total.
Chiar daca primele patru pozitii din
topul celor mai mari 10 tranzactii au fost ocupate de sectorul
alimentar, incluzand achizitia Smithfield Foods de
catre Shuanghui International Holdings, numarul total al
tranzactiilor inregistrate in acest subsector aproape ca s-a
injumatatit, ajungand la 50. Prin comparatie, volumul tranzactiilor
din segmentele produselor de ingrijire personala si cel al bauturilor
s-a mentinut stabil.
„Totusi, aceasta scadere a numarului
de tranzactii din sectorul alimentar nu
defineste o tendinta. Un prim argument in acest
sens ar fi faptul ca sectorul alimentar
este cel mai fragmentat din subsectoarele produselor de
bunuri de consum si este in curs de consolidare. in al doilea rand,
tocmai numarul in crestere al tranzactiilor mici a
stat la baza cresterii volumului din ultimele trimestre si este de
asteptat ca acest model sa se mentina”, spune Mihai Pop, manager in
departamentul de Asistenta in Tranzactii al EY Romania.
Apar noi competitori globali
Al doilea trimestru 2013 a oferit doua
exemple de tranzactii a caror ratiune a fost aceea de a crea un nou
competitor la nivel global. Joh. A. Benckiser a preluat compania D.E
Master Blenders, listata la Amsterdam, intr-o tranzactie de 8,3
miliarde de USD, cu scopul declarat de a intra in competitie cu
jucatorul clasat pe prima pozitie in industria cafelei.
Shuanghui International Holdings, cel
mai mare procesator de carne din China, a intrat intr-un acord pentru
preluarea producatorului american de carne de porc Smithfield Foods,
pentru a-si extinde acoperirea geografica si pentru a-si asigura o
sursa de aprovizionare.
Produsele alimentare si bauturile
domina topul celor mai importante 10 tranzactii
In topul celor mai importante 10
tranzactii din al doilea trimestru al acestui an s-au aflat patru
tranzactii din industria alimentara si trei din industria bauturilor.
In top 10 s-au mai inscris doua
tranzactii din sectorul produselor de ingrijire personala si a
locuintei si, in mod suprinzator, o tranzactie din industria
tutunului.
Opt dintre cele 10 tranzactii au fost
efectuate de cumparatori corporativi iar celelalte doua au implicat
investitori institutionali.
Investitorii vor continua sa vizeze
afacerile pe care le cunosc cel mai bine
Companiile din
domeniul bunurilor de larg consum vor continua sa investeasca in
afacerile pe care le cunosc bine, pentru a-si limita riscurile.
Aceasta se poate traduce fie intr-o crestere a participatiei lor in
companiile vizate, fie in achizitia de actiuni de la actionarii
minoritari ai companiilor pe care le vizeaza.
Acesta abordare este
una strategica in contextul unui mediu extrem de competitiv, nesigur
si complex precum cel al bunurilor de larg consum, pe care EY l-a
numit ”noua ordine” („the brand new
order”).
S.U.A. conduce in topul celor mai
importante 10 tranzactii
Cea de-a treia tema care se evidentiaza
in analiza tranzactiilor din trimestrul doi, care a fost si mai
pronuntata in primul trimestrul 2013, este dominarea topului celor
mai importante 10 tranzactii de catre companiile americane si de
tranzactiile provenind din S.U.A. Statele Unite sunt tara vizata in
doua dintre cele 10 tranzactii din top, iar cumparatorul are sediul
in S.U.A. in cazul altor doua tranzactii.
Aceasta tendinta are la baza motive de
ordin macro-economic – revenirea cresterii economice din Statele
Unite care continua sa depaseasca alte regiuni, mai ales Europa.
Strategii pe termen lung: cautarea
oportunitatilor de crestere si scalare in pietele emergente
Analiza sectorului
arata ca marea majoritate a companiilor multinationale din segmentul
bunurilor de larg consum cauta sa compenseze potentialul mai scazut
de crestere al pietelor mature si sa exploateze potentialul de
dezvoltare si cresterea puterii de cumparare din pietele emergente.
Pentru urmatorul
raport din seria Brand New Order, EY a intervievat peste 250 de
executivi din zona de bunuri de larg consum si retail din Asia: 69%
dintre ei cred ca pietele emergente vor fi principalul motor de
crestere si profit pentru companiile lor in urmatorii trei ani.
Interes crescut pentru companiile
din domeniul sanatatii si al ingrijirii personale
Orientarea catre diversificarea
categoriilor de produse cu unele cu potential de crestere si cu marje
mai ridicate are efecte importante, companiile din segmentul
bunurilor de larg consum orientandu-se catre achizitia de companii
din segmentul sanatatii si al ingrijirii personale. Pentru unele
companii, acest lucru poate insemna iesirea din anumite segmente de
piata mai putin performante.
Pentru altele, inseamna stabilirea unei
prezente in segmentul produselor pentru sanatate si al ingrijirii
personale care sunt in crestere rapida. Aceasta tendinta este
caracterizata de o crestere semnificativa a volumului de tranzactii
in sectorul farmaceutic pe masura ce companiile se extind in zona
produselor nutraceutice, terapeutice si a celor de infrumusetare.
„Consumer Products
Deals Quarterly” este o analiza realizata
de EY pe baza datelor Thomson Reuters din perioada trimestrul 3 2010
– trimestrul 2 2013. Datele au fost extrase din baza de date a
Thomson Reuters folosind coduri de clasificare standard din
industrie, impreuna cu tranzactiile identificate de EY.
In aceasta analiza, termenul de segment
de produse de larg consum include doar acele companii care activeaza
in subsectoarele alimentar, bauturi, tutun si produse de ingrijire
personala si a casei.