Acest
subiect a fost dezbatut pe larg in cadrul intalnirii cu tema
“Cerintele legislatiei in domeniul preturilor de transfer –
provocare sau oportunitate ?”,organizata
de Musat & Asociatii in colaborare cu
Amcham, si la care au luat parte oficiali
ai Autoritatii Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), dar si
reprezentanti ai mediului
de business din Romania, din cadrul companiilor de top din industria
farma, energie, servicii financiare, FMCG si IT.
„In
practica, autoritatile fiscale solicita
dosarul preturilor de transfer in cadrul tuturor tipurilor de
inspectii fiscale: inspectie fiscala generala, inspectii pentru
rambursare de TVA, inspectii fiscale partiale.
Cu predilectie, acestea se concentreaza
asupra contribuabililor care inregistreaza pierderi fiscale si
desfasoara tranzactii cu societati din grup”, a declarat Ionut
Bohalteanu, partner Musat & Asociatii – Consultanta Fiscala.
„Totusi,
exista in continuare o interpretare neunitara din partea
autoritatilor fiscale in ceea ce priveste stabilirea preturilor la
care se perfecteaza tranzactiile intre afiliati. Apreciem insa
deschiderea acestora in a intelege complexitatea problemelor ridicate
in practica si preocuparea de a identifica solutii pentru
simplificarea metodologiei de control. Acest aspect este cu atat mai
important cu cat Uniunea Europeana manifesta un interes deosebit cu
privire la relatiile existente intre companiile din acelasi grup si
modul in care autoritatile de control ale diverselor state membre
analizeaza aspectele tranzactiilor de acest tip, in vederea
stabilirii pretului corect al pietei”, a adaugat Ionut Bohalteanu.
In
cadrul discutiilor,
au fost punctate si elementele esentiale de care un agent economic
trebuie sa tina seama atunci cand efectueaza o tranzactie cu o
intreprindere afiliata, dar si tipul de servicii aflate cu precadere
in atentia autoritatilor de control.
“ANAF
verifica frecvent serviciile de management si consultanta prestate de
societati din cadrul grupului (mai ales societati straine),
activitatile din domeniul IT, cercetare – dezvoltare sau inginerie
prestate catre societati afiliate (in special cand societatea din
Romania indeplineste functii specifice in cadrul grupului
si a fost infiintata in acest scop), dar si vanzarile de bunuri
produse in Romania catre societati afiliate”, a punctat Bogdan
Voinescu, tax partner Musat & Asociatii – Consultanta Fiscala.
[b]Obligativitatea
intocmirii dosarului preturilor de transfer[/b] se aplica
tranzactiilor cu marfuri, materii prime, mijloace fixe sau bunuri
intangibile, finantarilor in cadrul grupului, dar si serviciilor de
consultanta, management, IT sau asistenta juridica. [b]Stabilirea
pretului de piata[/b] al tranzactiilor intre persoane afiliate de
catre ANAF se face folosind una din
metodele prevazute de legislatie: metoda compararii preturilor,
metoda cost-plus, metoda pretului de revanzare, metoda marjei nete
sau metoda impartirii profitului.