Un proiect de hotărâre care vizează asocierea Consiliului Judeţean Cluj cu municipiul Cluj-Napoca şi cu comunele Floreşti, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu, Bonţida şi Gârbău, în vederea realizării obiectivului de investiţii: „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida” va fi supus aprobării consilierilor în şedinţa ordinară din data de 29 aprilie.
Acordul de asociere prevede că din fondurile accesibile Consiliului Judeţean vor fi acoperite cheltuielile neeligibile necesare pentru construirea parcărilor auto în sistem „Park&Ride”, care vor fi amplasate în vecinătatea staţiilor feroviare din localităţile Bonţida, Răscruci, Jucu, Câmpeneşti, Apahida, Dezmir, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădăşel şi Gârbău.
„Finanţarea acestor investiţii urmează a fi realizată atât din bugetul propriu al Consiliului Judeţean, prin alocări multianuale, cât şi din alte surse, inclusiv din fonduri europene. În urma încheierii acordului de asociere vor putea fi demarate, într-un timp cât mai scurt, studiile de pre-fezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică, astfel încât finanţarea investiţiei să poată fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027, Prioritatea (P6) – Dezvoltarea mobilităţii sustenabile în nodurile urbane – trenurile metropolitane”, informează, joi, Consiliul Judeţean Cluj într-un comunicat.
Viitorul tren metropolitan va utiliza infrastructura feroviară publică existentă, pe traseul Bonţida – Cluj-Napoca – Gârbău, în lungime de 48,8 km. Conform documentaţiei elaborate până în prezent, flota feroviară va cuprinde circa nouă trenuri, cu o capacitate de 420 locuri. Acestea vor funcţiona exclusiv electric, la o viteză maximă de 150km/h şi cu o frecvenţă de 30 minute. De asemenea, se estimează că numărul total al călătorilor transportaţi va fi de aproximativ 7.600 persoane/zi în anul 2030, respectiv de circa 9.500 persoane/zi în anul 2050.
„Este un proiect de o importanţă strategică nu doar pentru zona metropolitană a Clujului ci pentru întreg judeţul, un proiect prioritar pe care îl susţinem cu toată convingerea. Vom contribui, astfel, începând chiar de anul viitor, cu circa 10 milioane de euro, pentru materializarea acestei investiţii ce are drept scop fluidizarea traficului auto, o mobilitate mai mare a clujenilor care fac naveta între Cluj-Napoca şi localităţile limitrofe, dar şi reducerea substanţială a timpului parcurs în trafic” a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe.
Noul tren Metropolis produs de Alstom Transport SA a sosit joi la Depoul Berceni, anunţă Metrorex. Trenul are camere de supraveghere interioare şi exterioare cu înregistrare şi transmitere la bordul mecanicului a imaginilor din vagoane, are afişaj direcţiei de mers pe lateralele tuturor vagoanelor, sisteme de alarmare în caz de urgenţă, locuri special amenajate pentru persoanele cu dizabilităţi, folie anti-grafitti pentru protejarea geamurilor vagoanelor.
”Astăzi, 25.04.2024, la ora 1:30, noul tren Metropolis produs de Alstom Transport SA a sosit la Depoul Berceni. Trenul cu indicativul 1402-2402, denumit „Giurgiu”, face parte din lotul celor 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziţionate pe baza contractului încheiat între Metroex şi Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziţie. Contractul are o valoare totală de 103.244.383,49 euro”, a informat Metrorex.
Noile trenuri Metropolis au prevăzute, conform specificaţiilor din caietul de sarcini, dotări de ultimă generaţie, precum: camere de supraveghere interioare şi exterioare cu înregistrare şi transmitere la bordul mecanicului a imaginilor din vagoane; afişarea direcţiei de mers pe lateralele tuturor vagoanelor trenului; afişaje dinamice de tip LCD în interiorul vagoanelor cu prezentarea dinamică a hărţii traseului şi alte anunţuri; sisteme de alarmare în caz de urgenţă, dotate cu interfon pentru comunicarea dintre personalul de conducere tren şi călători; locuri special amenajate pentru persoanele cu dizabilităţi, inclusiv penttru utilizatorii scaunelor rulante; instalaţii de răcire şi dezumidificare a aerului introdus prin ventilaţia forţată în fiecare vagon; lămpi de tip LED pentru iluminatul vagoanelor; folie anti-grafitti pentru protejarea geamurilor vagoanelor la interior şi exterior.
Fiecare tren are în dotare câte 6 vagoane şi 216 locuri într-o dispunere longitudinală, iar capacitatea maximă este de 1200 pasageri.
Odată ajuns în depoul Metrorex, noul tren „Giurgiu”, va fi verificat şi pregătit pentru etapele de probe şi teste specifice. Probele şi testele necesare omologării de către Autoritatea Feroviară Română a primului tren se vor realiza conform programului de testare şi a reglementărilor de siguranţă în vigoare.
După finalizarea probelor şi a obţinerii omologării, trenul „Giurgiu” va parcurge 10 000 km după care Metrorex va recepţiona trenul produs de Alstom Transport SA şi îl va pune în funcţiune cu călători.