Sven-Joachim Irmer, directorul
Fundatiei Konrad Adenauer pentru Romania si Republica Moldova a
precizat ca orice proiect de reforma, fie a sistemului judiciar sau
fiscal, trebuie sa se bazeze pe ideea de dreptate, aceasta fiind
garantul stabilitatii si transparentei actului judiciar si
administrativ, precum si al increderii populatiei in autoritati.
Procedurile fiscale complicate si
neincrederea in sansele si competentele ANAF si al instantelor de
contencios administrativ de a solutiona litigiile in materie fiscala
sunt factori care determina contribuabilii sa renunte la drepturile
lor.
Diana Magdalena Bulancea, Judecator la Curtea de Apel
Bucuresti a atras atentia asupra faptului ca „cel mai mic termen de
stabilire a unui termen de judecata este de 182 de zile, in timp ce
pregatirea in facultate este de 0 zile”.
In acest context, ARSIT
pledeaza pentru specializarea instantelor in contenciosul fiscal,
specializare care va ajuta, in egala masura avocatii, judecatorii si
functionarii ANAF.
„Specializarea ar avea doua
consecinte importante: concentrarea asupra pregatirii judecatorilor
in dreptul fiscal, respectiv urgentarea judecatii, prin acordarea
unor termene de judecata relativ scurte”, a precizat Luisiana
Dobrinescu, Coordonator al Grupului de Analiza Fiscala din cadrul
ARSIT.
„Tribunalele fiscale sunt o
necesitate pentru contribuabilul din Romania si un castig pentru
statul roman. Adaptate la sistemul de drept romanesc, sistemele care
functioneaza deja cu succes la nivel international pot reprezenta un
punct de pornire si modele de buna practica pentru dezvoltarea
propriilor noastre Tribunale fiscale”, precizeaza Delia Catarama, director executiv ARSIT.
Pentru specializarea instantelor in
Romania, ARSIT ia in considerare trei masuri, adoptate etapizat:
majorarea schemei de personal din cadrul instantelor, promovarea
judecatorilor catre tribunale, respectiv curti de apel si formarea
profesionala continua a judecatorilor.
Reforma impozitului pe profit
La randul sau, Valentin Ionescu, presedintele Institutului
Ordoliberal (IOL), propune inlocuirea impozitarii profitului detinut de o companie cu un
impozit pe capital, care ar reduce presiunea fiscala individuala de 3
– 3,5 ori, fata de sistemul actual.
Impozitul in cota de 16% s-ar
aplica asupra diferentei de activ net inregistrat in 2 ani
consecutiv. In acest mod, impozitul ar fi mai putin sanctionator
asupra acumularii de capital si ar diminua evaziunea fiscala.
In materia impozitelor directe, Dragos
Patroi, managing partner DRP Tax Wizards, a vorbit despre
cheltuielile deductibile permise de stat la calculul profitului net
impozabil.
El sustine admiterea la deductibilitate a cheltuielilor
efectuate in scopul realizarii efectiva a businessului, nu exclusiv
in scopul obtinerii de venituri, asa cum se intampla in prezent.
Vigil Radu, partener la Viboal FindEx a
precizat ca in sfera preturilor de transfer este necesara
introducerea unui tratament simplificat pentru intreprinderile mici:
“in Romania se solicita intocmirea de dosar de pret de transfer
chiar si contribuabililor foarte mici, cu cifre de afaceri de
100.000 euro, in conditiile in care costul unui astfel de dosar
poate ajunge si la 15-20.000 euro. In Ungaria, de exemplu, nu se
solicita dosar de pret de transfer companiilor cu o cifra de afaceri
sub 10 milioane de euro” .
Contributii sociale
Gabriel Biris, avocat Biris-Goran, a
adus in discutie un nou sistem de aplicare a contributiilor sociale
prin care acestea sa fie plafonate la maxim patru salarii medii pe
economie. Plafonul s-ar aplica sumei veniturilor contribuabililor,
indiferent de tipul de venit. in acest mod, evaziunea fiscala ar
scadea substantial.
Asociatia pentru Reformarea Sistemului
de Impozite si Taxe (ARSIT), membra a Taxpayers Association of Europe
(Asociatia Contribuabililor din Europa), este o organizatie non-profit,
care s-a infiintat din dorinta de a reprezenta vocea contribuabilului
roman in relatia cu autoritatile statului.