Chiar Maria Grapini,
ministrul delegat pentru IMM, mediul de afaceri si turism, a declarat
miercuri ca
„[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/grapini-se-va-renunta-la-obligatia-tva-la-incasare-pentru-firmele-cu-pana-la-500-000-de-euro-96005/]se
va renunta la obligatia TVA la incasare[/url] pentru firmele cu cifre
de afaceri pana la 500.000 de euro, care a creat distorsiuni in piata
si a creat dezavantaje pentru IMM”.
Anterior s-a
discutat despre posibilitatea ca plata TVA la incasare va deveni
optionala din 2014. Ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, a declarat
la inceputul lunii octombrie ca se doreste ca plata TVA la 90 de
zile pentru companii cu cifra afaceri sub 500.000 euro sa devina
optional de la 1 ianuarie, „pentru ca a ingreunat, nu a avut
efectul scontat pozitiv”.
Ovidiu Nicolescu,
p
resedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private
Mici si Mijlocii, a precizat ca din totalul de
620.000 de IMM-uri din Romania, aproximativ 100.000 de intreprinderi
mici, care furnizau servicii catre companii mari si mijlocii, au avut
de suferit din cauza obligativitatii platii TVA la incasare.
„Una
din sase IMM-uri au avut de suferit din
cauza platii TVA la incasare. Sunt mii de firme care si-au pierdut
clientii in special dintre firmele de dimensiuni mari si mijlocii,
pentru ca obligatia cu plata la incasare aduce niste elemente
negative asupra cash-flow-ului si in cazul firmelor cu care intrau in
relatii comerciale”, a aratat Nicolescu.
[b]O masura care mai
mult a incurcat firmele decat sa le ajute[/b]
Este clar ca
problemele cu care s-au luptat IMM-urile in acest an nu pot fi sterse
cu buretele imediat. Acestea au facut investitii pentru modificarea
software-urilor folosite, au pierdut contracte cu clienti mari sau
chiar au intrat in insolventa.
“Ne lovim din nou
de lipsa de predictibilitate. Tebuie avut in vedere ca daca odata cu
renuntarea la TVA la incasare va trebui platit tot TVA-ul amanat,
atunci vor exista [b]numeroase blocaje,
penalitati, insolvente[/b] etc“, a
declarat pentru DailyBusiness.ro Mirela Serban, managing partner R&M
Audit Contabilitate.
Ea a subliniat ca
trebuie sa fie o trecere cu o perioada de gratie.
“Toate firmele vizate au cheltuit
bani cu modificarea software-urilor
folosite, s-a complicat intreaga produra de urmarire si
reconciliere contabila, unele firme mici care aplicau acest sistem
si-au pierdut contractele cu clientii mari (fortati sa tina
cont de sistem) etc.”, a mai spus Mirela Serban.
Oficialul R&M
Audit Contabilitate a explicat ca una dintre problemele
principale ale TVA-ului la incasare a fost ca in fapt a reprezentat
un sistem de TVA amanat, intrucat obligativitatea platii
exista oricum la 90 de zile, indiferent daca TVA-ul era sau nu
incasat. Ca si cash-flow pe termen scurt insa, sistemul a fost de
ajutor.
Andreea Florian, senior tax manager in
cadrul TPA Horwath Romania, a aratat ca aplicarea sistemului de “TVA
la incasare” a fost promovata, la momentul introducerii ei, ca o
masura de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii datorita
posibilitatii, pentru contribuabilii eligibili, de a amana plata TVA
catre Stat pana la momentul incasarii facturilor.
Conform legislatiei actuale, aceasta
amanare este totusi posibila doar pentru o perioada maxima de 90 de
zile si este combinata cu amanarea deducerii TVA pentru achizitiile
efectuate pana la momentul platii facturilor respective.
“Efectul in practica asupra
intreprinderilor mici si mijlocii nu a fost, din pacate, acela de
creare a unui avantaj si nu a fost resimtit ca o masura fiscala de
sustinere care sa intampine nevoile societatilor in cauza. Ba
dimpotriva, aplicarea sistemului TVA la incasare a condus la
intampinarea de dificultati de catre contribuabilii obligati sa
aplice acest sistem datorita unor multitudini de cauze”, a spus
Andreea Florian.
[b]Discriminare intre furnizori[/b]
Reprezentantul TPA Horwath Romania, a
explicat ca societatile mari, cele care nu erau obligate ele insele
la aplicarea sistemului de TVA la incasare au inceput sa-si
selecteze furnizorii in functie de obligativitatea acestora de a
aplica TVA la incasare sau nu. Rationamentul din spatele acestui
aspect ar putea fi explicat dupa cum urmeaza: societatile mari care
nu sunt eligibile pentru aplicarea sistemului au dreptul sa deduca
TVA aferenta achizitiilor de la societati eligibile pentru aplicarea
sistemului doar la momentul platii facturilor catre respectivii
furnizori.Pe de alta parte, aceste societati mari sunt obligate sa
plateasca TVA la Bugetul de Stat fara nici o amanare.
“Se creeaza asadar un dezavantaj
dintr-o perspectiva a fluxurilor de numerar. In plus, obligatiile
de raportare aferente facturilor primite de la furnizori eligibili
pentru aplicarea sistemului sunt mai complexe si necesita o atentie
si un timp alocat suplimentar (documentele de plata trebuie sa fie
disponibile si anexate facturilor, declararea de TVA neexigibila in
luna primirii facturilor si urmarirea taxei cu atentie pana la
momentul platii furnizorilor, ingreunarea sistemului de raportare cu
privire la TVA, etc)”, a spus Andreea Florian.
“Asadar, pentru a evita toate aceste
dificultati (dintr-o perspectiva a fluxului de numerar dar si dintr-o
perspectiva administrativa legata de raportarea tranzactiilor si
intocmirea declaratiilor de TVA), companiile mari au inceput sa-si
selecteze furnizorii dintre cei care nu sunt obligati sa aplice TVA
la incasare. Automat, acest aspect se reflecta asupra afacerilor
acestor societati. Multe dintre ele au intrat in dificultate
din aceasta cauza”, a adaugat aceasta.
[quote=Andreea
Florian,TPA Horwath]Masura care se dorea favorabila si
avantajoasa s-a dovedit a fi cea care participa la eliminarea IMM-urilor de
pe piata[/quote]
Florian a subliniat ca procesul de
intocmire a declaratiilor si documentelor de TVA a devenit mai greoi
datorita introducerii acestui sistem.
“Contribuabilii trebuie sa urmareasca
cu atentie cand se efectueaza platile catre furnizori (pentru ca doar
la acel moment sunt indreptatiti sa deduca TVA aferenta facturilor
emise de furnizorii respectivi), trebuie sa tina o evidenta a TVA
neexigibila inregistrata datorita ‘amanarii’ la plata/deducere
a sumelor respective de TVA”, a declarat Andreea
Florian.
Conform acesteia, costurile
administrative si resursele de timp pentru respectarea cu
strictete a legii in ceea ce priveste intocmirea declaratiilor si
tinerea evidentelor contabile si fiscale au crescut pentru
acei contribuabili eligibili pentru aplicarea sistemului si nu numai.
In plus, in functie de depasirea plafonului pentru aplicarea
sistemului TVA la incasare (2.250.000 lei), contribuabilii intra,
respectiv ies din “sistem”. Evident, autoritatile fiscale trebuie
notificate in acest sens prin depunerea de declaratii suplimentare.
“Aspectele mentionate mai sus sunt
doar cele mai evidente efecte ale sistemului
asupra contribuabililor, observate in practica. Evident, prin
abrogarea masurii sau inlaturarea obligativitatii aplicarii, pentru
viitor, se vor inlatura efectele amintite. Pentru trecut insa, este
dificil de estimat cate dintre societatile afectate de aceasta masura
fiscala vor putea sa acopere efectele negative pe care le-au resimtit
pe perioada aplicarii masurii”, a incheiat Andreea
Florian.
De la 1 ianuarie 2013, sistemul de
plata a TVA la incasarea facturii este aplicat obligatoriu de firmele
care au sediul in Romania si o cifra de afaceri sub 2,25 milioane
lei. Orice firma din Romania isi poate deduce TVA-ul aferent
facturilor emise de catre furnizorii care aplica acest sistem doar
dupa ce plateste facturile.
Citeste si:
TVA la incasare,
momentul adevarului: IMM-uri blocate total sau partial
TVA-ul
la incasare isi arata coltii: Pericol de somaj si falimente
Efectele
TVA-ului la incasare: Contabilii pierd de 3 ori mai mult timp