„Romania va primi, in urmatorii sase ani, peste 4,6 miliarde de euro pentru infrastructura, din fondurile structurale si de coeziune. Implementarea acestor proiecte va imbunatati legatura europeana cu Grecia si Turcia”, a declarat Zoltan Kazatsay, directorul general adjunct in cadrul Departamentului Transporturi si Energie din CE, citat de NewsIn.
Reprezentantul CE a explicat ca reteaua transeuropeana poate contribui la cresterea PIB-ului Uniunii Europene cu 0,2-0,3 % si poate duce la aparitia a peste 1 milion de locuri de munca, dar cu conditia ca marile proiecte sa fie finalizate pana in 2010.
„Exista intarzieri din cauza costurilor ridicate, motiv pentru care este obligatoriu sa sprijinim dezvoltarea transporturilor la nivel european. Pe intreg teritoriul UE, exista 30 de axe prioritare care cuprind si noile state membre”, a spus Zoltan Kazatsay.
Costul total al acestor proiecte depaseste 800 miliarde de euro, iar proiectele prioritare ajung la 340 miliarde de euro.
Potrivit acestuia, din cele 30 de proiecte prioritare, 4 se refera la Romania.
Primul proiect tine de autostrada Atena-Sofia-Budapesta, iar in Romania face legatura Bucuresti-Constanta.
Al doilea proiect este traseul feroviar Curtici-Constanta, care va face legatura cu tronsonul Atena-Sofia-Viena-Praga-Nurnberg.
Cel de al treilea se refera la lucrari pentru imbunatatirea navigatiei pe Dunare, iar ultimul proiect tine de dezvoltarea portului Constanta, care are un rol important in proiectul european de sosele maritime.
La randul sau, Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, a declarat ca pentru fiecare tip de transport din Romania vor exista planuri care sa fie legate de strategia nationala. Astfel, pana in 2013, se vor construi principalele autostrazi de pe coridorul 4 si coridorul 9.
„S-au identificat sursele de finantare pentru constructia de autostrazi. Banii pe care ii primim prin Programul Operational Sectorial vor fi folositi exclusiv pentru tronsoanele de pe coridorul 4 european”, a declarat Orban. „De asemenea, vom avea finantare multianuala de la buget si vom accesa credite externe. Pentru o mare parte din autostrazi, vom folosi parteneriate public-private si le vom concesiona pe 20-30 de ani. Firmele concesionare vor executa tronsoanele respective, iar rambursarea se va face prin colectarea taxelor”, a mai spus ministrul Transporturilor.
Fonduri europene vor fi utilizate si pentru sectorul feroviar, in tronsonul Curtici-Constanta.
In ce priveste transportul maritiv si feroviar, ministrul a punctat ca exista o serie de lipsuri care trebuie acoperite.
„Dunarea are un potential urias, dar nu se fructifica nici 10% si nici nu se asigura conditiile de navigabilitate”, a aratat Orban.
In acest sector, vor fi implementate proiecte pentru managementul traficului, printr-un sistem informational pe Dunare, iar in portul Constanta vor fi realizate o serie de investitii legate de infrastructura feroviara si rutiera.
Astfel, portul Constanta va fi legat la coridorul european 4.
Orban a declarat ca, in urma intalnirilor pe care le-a avut cu oficialii europeni, a cerut ca Romania sa fie inclusa in proiectele care vizeaza extinderea axelor prioritare.
„Romania nu apare in acest plan de extindere, deoarece acesta a fost realizat inainte de integrare. Consider ca Romania trebuie inclusa in aceste retele de transport”, a afirmat Orban.