Printre numele mari care au intrat pe piata romaneasca acum 10 ani se numara Danone, Amway sau Lafarge.
„Mediul economic din Romania este in acest moment mult mai propice dezvoltarii afacerilor decat in urma cu 10 ani. Legislatia este mai clara, nivelul taxelor mai scazut” spune George Popescu, directorul general al companiei de vanzari directe Amway Romania, care observa inclusiv faptul ca piata locala s-a mai maturizat, iar interesul pentru vanzarile directe este in crestere.
In urma cu un deceniu, conditiile erau diferite. „In 1997 am resimtit din plin efectul asa numitei ‘terapii de soc’ aplicata de primul guvern de coalitie din istoria post-decembrista. Masurile fiscale impuse, dublate de hiperinflatia fara precedent au creat un climat economic tensionat si foarte derutant pentru investitorii romani si straini”, a spus pentru DailyBusiness Mircea Mateescu, director de resurse umane la Danone Romania. El spune ca intrarea pe piata locala in acel an putea parea „un act de mare curaj”.
In prezent, companiile se lovesc de alte obstacole, precum cresterea salariilor pe fondul incetinirii evolutiei afacerilor, iar inconstanta legislativa solicita multa rabdare din partea managerilor care se ocupa de business-plan-uri.
[quote=Mircea Mateescu, director de resurse umane Danone Romania]In cazul nostru, cheltuielile cu forta de munca au crescut cu peste 15% in ultimul an fata de anul 2006, ceea ce, adaugat la scumpirea materiilor prime, a cerut eforturi extraordinare de eficientizare a operatiunilor[/quote]
„Desi scaderea impozitului pe profit, introducerea cotei unice de impozitare, reducerea drastica a inflatiei, stabilizarea monedei nationale dupa 2004 au adus o revigorare a mediului de afaceri in Romania, exista in continuare dificultati. Acestea sunt legate de inconstanta pe termen mediu si lung in nivelul diverselor taxe, dublate de schimbari frecvente ale regulilor fiscale, cu termen de aplicare imediat, fapt ce perturbeaza planurile de afaceri ale investitorilor”, a detaliat Mateescu.
El considera ca se observa o imbunatatire clara a climatului economic, o crestere sustinuta a economiei romanesti si a puterii de cumparare a romanilor, toate acestea fiind premize solide pentru continuarea dezvoltarii economice. „Sunt insa necesare cateva decizii politice si fiscale pentru a garanta un climat sanatos de afaceri in Romania”.
Oficialul Danone remarca o preocupare slaba a institutiilor fiscale in cresterea controlului colectarii impozitelor si taxelor. „Se prefera ‘compensarea’ sumelor necolectate la buget prin noi impozite, care afecteaza tocmai platitorii de buna credinta, iar prin aceasta este incurajata si mai mult evaziunea, sub toate formele sale”, a precizat Mateescu.
In privinta cresterii costurilor cu forta de munca, George Popescu de la Amway spune ca odata cu dezvoltarea economica si mai ales cu intrarea Romaniei in UE, costurile cu forta de munca au crescut. „In acelasi timp, am fost preocupati de cresterea productivitatii astfel incat cresterea costurilor sa fie compensata”, a explicat Popescu.
Totodata, „contextul creat de aderarea la Uniunea Europeana, liberalizarea pietei muncii, diferenta intre castigurile inregistrate ‘in vest’, respectiv acasa, corelat cu fiscalitatea excesiva a scumpit considerabil forta de munca in Romania, fapt care ameninta sa compromita procesul de dezvoltare a economiei locale. Companiile fac eforturi pentru a creste salariile, dar asteptam si din partea statului o atitudine si masuri concrete pentru retinerea fortei de munca in tara si pentru dezvoltarea fortei de munca calificate”, a spus si Mateescu.
Pe de alta parte, reprezentantii companiilor prezente in Romania de 10 ani sunt multumiti de rezultatele inregistrate pe plan local.
[quote=George Popescu, director general Amway Romania]Cresterea din ultimii 5 ani a fost mult mai mare decat cea din anii de inceput si chiar mai mare decat noi insine ne-am asteptat[/quote]
„Astfel, in 2005 am avut o crestere de aproximativ 60%. Anul 2007 a insemnat o crestere de aproximativ 20% iar pentru 2008 estimam o crestere de cel putin 10%”, a mai spus Popescu.
Si Danone a raportat cresteri, de circa 25% pe an, in ultimii trei ani.
Totodata, rezultatele din Romania sunt multumitoare si la nivel de grup, spun reprezentantii filialelor. Spre exemplu, vanzarile de pe piata locala plaseaza Amway Romania pe primele cinci locuri in topul filialelor din Europa, unde fruntase sunt piete mari ca Ucraina si Turcia, potrivit lui Popescu.
Desi operatiile din Romania reprezinta mai putin de un procent din cifra de afaceri a grupului, Mateescu spune ca Danone Romania joaca un rol important in compania-mama. „Trebuie sa tinem cont si de faptul ca, in anii din urma, grupul in ansamblu a avut o evolutie foarte dinamica, extinzandu-si considerabil productia si vanzarile pe mai multe continente”, a mentionat oficialul Danone.
In privinta asteptarilor pentru perioada urmatoare, reprezentantii Danone si Amway au asteptari optimiste.
„Suntem convinsi ca mediul economic din Romania va continua sa se imbunatateasca si constatam si in zona institutionala o atitudine mai responsabila fata de companiile producatoare. Asteptarile noastre raman ridicate in aceasta sfera”, declara Mateescu.
Amway a intrat pe piata din Romania in 1997 avand la acea data aproximativ 50 angajati. Din punct de vedere logistic lucrurile au evoluat foarte mult, dezvoltarea internetului fiind factorul care a influentat cel mai puternic afacerea Amway. Investitiile in 1997 s-au concentrat in zona de operatiuni (depozite) ulterior investitiile facandu-se cu precadere in tehnologie.
Amway Romania estima pentru 2007 o crestere a cifrei de afaceri cu 22% fata de 2006, pana la 125 milioane de lei ( 37 milioane euro) si vizeaza acelasi ritm de crestere pentru 2008.
Vanzarile companiei au crescut cu 17,5% in primele zece luni din 2007, la 99,6 milioane lei (29 milioane euro), pe fondul primirii a 320.000 de comenzi si distribuirii a peste 3,4 milioane de produse.
In 1997, Danone a inceput sa dezvolte sistemul de distributie a produselor, la vremea respectiva importate din Ungaria si Polonia.
Danone a decis, in anul 1998, sa investeasca intr-o fabrica de produse lactate in Bucuresti, inaugurata in mai 1999. Valoarea totala a investitiei initiale s-a cifrat la circa 20 de milioane de dolari. Daca pana la inaugurarea unitatii de productie numarul salariatilor ajunsese la circa 50, dupa doar cateva luni, la sfarsitul lui 1999, acesta depasise 200. In prezent, echipa Danone Romania numara mai mult de 700 de persoane.
Grupul Danone este lider mondial in domeniul produselor lactate proaspete, cu vanzari in 120 de tari si fabricatie in 35 de tari din intreaga lume.
In 2006, Danone Romania a obtinut o cifra de afaceri de 87,89 milioane de euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor, iar pentru 2007, vanzarile vor depasi valoarea de 100 milioane de euro, conform estimarilor companiei.
Danone a raportat, in 2006, un profit net de 10,9 milioane de euro, marja de profit fiind de 12,42%.
Compania Lafarge, intrata in Romania tot in urma cu 10 ani, nu a facut comentarii pentru acest articol.