„Credem ca romanii au devenit mai prudenti in ce priveste cheltuielile si, probabil, au inceput sa puna bani deoparte”, a mentionat Constantinescu, citat de NewsIn.
El a aratat ca aceasta limitare a cheltuielilor ar fi efectul unei prudente mai mari fata de veniturile lor pe fondul crizei mondiale si nu un efect direct al crizei financiare mondiale pe piata de leasing din Romania.
„Daca situatia se va ameliora pe plan extern, probabil ca vom observa un efect pozitiv si in Romania”, a mai spus Constantinescu.
In ce priveste strategia de afaceri a companiei, el a mentionat ca Unicredit Leasing se va orienta in perioada urmatoare catre segmente ale economiei mai dinamice, cum sunt cele de echipamente si de vehicule comerciale de tonaj mic.
Segmentul de vehicule comerciale de mare tonaj, cum ar fi trailerele care se folosesc de obicei in constructii, a inregistrat o incetinire a cresterii, la fel ca piata de leasing imobiliara si cea auto, sustine directorul de la Unicredit Leasing.
Referitor la dobanzile practicate pe piata romaneasca de leasing, Constantinescu a precizat ca acestea ar putea depasi, in medie, pragul de 10,5-11% la contractele in euro la sfarsitul acestui an, din cauza cresterii costurilor de refinantare pe piata internationala, pe fondul crizei financiare mondiale.
ALB: Piata de leasing auto si-a temperat puternic cresterea in T3
Ritmul de crestere a finantarilor acordate de firmele de leasing pentru achizitii de autovehicule a incetinit semnificativ in al treilea trimestru, la circa 40%, mai ales ca urmare a intrarii in vigoare a taxei de poluare, a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB.
In trimestrul al doilea, cresterea pietei a fost de 117% fata de trimestrul anterior.
Ahciarliu a precizat ca rezultatele se refera la datele cumulate de la societatile de leasing afiliate la Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB), care are 34 de membri si reprezinta peste 94% din piata romaneasca de leasing.
In acelasi timp, cresterea intregii piete de leasing a fost de numai 38% in trimestrul al treilea comparativ cu perioada aprilie-iunie, fata de avansul de 117% din al doilea trimestru fata de primele 3 luni din 2008.
Secretarul general al ALB a explicat ca rezultatele pietei romanesti de leasing sunt influentate de cele din segmentul auto, deoarece acesta din urma are o pondere de 70% in total piata.
Astfel, piata romaneasca de leasing ar putea creste in acest an cu doar 20%, pana la 6 miliarde euro, fata de avansul de 51,3% inregistrat in 2007 comparativ cu anul anterior, sustine Ahciarliu.
Rezultatele din al treilea trimestru au fost influentate de introducerea taxei de poluare, incepand cu 1 iulie 2008. Aceasta a inlocuit vechea taxa de prima inmatriculare, care a functionat din 2007 pana in primul semestru din 2008.
„Taxa auto a afectat piata de leasing auto din Romania si functionarea acesteia pe parcursul intregului an”, a mai spus Ahciarliu.
Ea a explicat ca romanii care au avut de ales intre o Dacia noua si o masina second-hand, din import, au optat pentru a doua varianta, in contextul in care costurile cu taxa de poluare sunt aproape la acelasi nivel.
Dupa introducerea acestei taxe, vanzarile de autovehicule in leasing au fost afectate semnificativ in cel de-al treilea trimestru.
In ce priveste efectele crizei mondiale asupra acestei piete precum si problemele inregistrate in sectorul auto, Ahciarliu crede ca acestea se pot observa in evolutia pietei de leasing auto din octombrie.
Ea considera ca, in contextul economic actual, socitatile de leasing si-ar putea orienta afacerile catre segmentul de leasing operational (de inchiriere a flotei pe anumite perioade de timp, cu servicii de management incluse).