Scumpirea combustibililor a dat peste cap inflatia anuala, care a inregistat in luna martie o crestere de pana la 8,01%.
Potrivit Institutului National de Statistica (INS), combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 urcasera cu 13%.
Gheorghe Ialomitianu, ministrul Finantelor, a declarat, joi, ca Executivul discuta posibilitatea reducerii accizelor, ca urmare a preocuparilor legate de pretul carburantilor.
Propunerea vine dupa ce Consiliul Concurentei a anuntat ca va finaliza investigatia pe piata carburantilor pana la jumatatea anului. Rezultatele raportului vor fi trimise la Comisia Europeana, iar companiile implicate isi vor spune parerea in acest caz.
Poate Guvernul sa inghete preturile?
Mariana Gheorghe, directorul general executiv al OMV Petrom, a declarat ca o astfel de masura, permisa de legislatia romaneasca, ar avea „un caracter temporar si consecinte ulterioare”.
Afirmatia reprezentantei Petrom vine dupa ce premierul Emil Boc a solicitat Consiliului Concurentei sa analizeze, impreuna cu Departamentul pentru Afaceri Europene, daca preturile la carburanti pot fi inghetate in Romania. Exista o lege care prevede o astfel de masura in cazuri exceptionale, dar care este adoptata inaintea aderarii la UE.
In luna ianuarie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a intocmit un raport privind producatorii si distribuitorii de carburanti, in care se spune ca pretul la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat.
Aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator.
Premierul Emil Boc a declarat atunci ca majorarea pretului carburantilor nu poate fi justificata cu povara fiscala impusa de stat prin taxele percepute companiilor petroliere si a cerut ANAF sa initieze inspectia fiscala generala in cazul companiilor petroliere, precum si Consiliului Concurentei sa efectueze verificari suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.
Inghetarea preturilor ar putea afecta investitiile straine
Pe de alta parte, Lucian Anghel, economistul-sef al Bancii Comerciale Romane (BCR), a declarat, joi, ca inghetarea preturilor ar putea avea sa reduca inflatia termen scurt, insa pe termen mediu si lung risca sa exercite impact negativ asupra investitiilor straine directe (ISD).
„Inghetarea preturilor la carburanti ar putea avea impact relativ pe termen scurt asupra inflatiei, insa pe termen mediu si lung ar putea avea un impact negativ asupra investitiilor straine directe. Nu trebuie sa uitam ca insasi Comisia Europeana ne solicita sa nu mai tinem pretul gazelor constant”, a spus Anghel.
„Daca ne uitam in zona euro, pretul gazelor a crescut in ultimii doi ani, iar la noi s-a mentinut constant. Deci, practic gap-ul s-a majorat. In momentul de fata noi suntem practic la jumatate fata de ceea ce se plateste in zona euro”, a adaugat reprezentantul BCR.
El a mentionat ca „investitorii ar putea ocoli o astfel de economie” si a semnalat ca orice masura administrativa, dupa un anumit interval de timp, ar putea sa aiba si un recul.
„Nu este o garantie a faptului ca pe termen lung pretul se va mentine la nivel redus. Cred ca nu este solutia potrivita pentru Romania”, a mai spus Anghel.