Compania, parte a grupului Dirent Grecia, se afla in Romania din aprilie 2006, detine actualmente o flota de peste 300 de vehicule si are in vedere marirea acesteia pana la 430 de vehicule pana la finele anului.
DailyBusiness: Ati anuntat o cifra de afaceri de 2 milioane euro pentru 2007. Ce estimati pentru anul viitor ?
Effie Valsamaki: Nu am facut inca estimari cu privire la cifra de afaceri, ci doar cu privire la flota pe care o vom detine in 2008, de circa 1.300 de masini. Cu toate astea, ne asteptam ca cifra de afaceri sa fie intre 5 si 10 milioane de euro in 2008.
DB: La ce cota de piata va ajunge compania?
EV: Este greu de precizat cat vom controla din intreaga piata de leasing operational, pentru ca este vorba de un domeniu in continua evolutie. In 2006, cand am patruns pe piata romaneasca, cota a fost diferita de cea pe care o detinem in prezent. Intre timp, piata s-a aglomerat, multe companii mari au venit in Romania. Preconizez insa ca in 2008 parcurile auto ale firmelor de leasing operational vor cumula aproximativ 10.000 de masini. In conditiile in care flota noastra va creste la anul la 1.000-1.300 de masini, pot estima ca vom controla anul viitor 10% din piata.
DB: Din ce domenii provin principalii clienti ai companiei?
EV: Cele mai multe companii cu care am semnat contracte provin din domeniul serviciilor si cel al constructiilor.
DB: Aveti in vedere extinderea activitatii si catre alte segmente, cum ar fi acela al leasingului de resurse umane, spre exemplu soferi pentru masinile pe care le oferiti in leasing?
EV: Daca va fi vorba de o extindere, cel mai probabil vom intra pe segmentul de leasing de echipamente pentru birouri, echipamente medicale si echipamente comerciale.
DB: Va ganditi sa va implicati si pe segmentul leasingului de resurse umane?
EV: Nu cred ca vom include acest segment in afacere. Pentru asta, am avea nevoie de un parteneriat cu o firma de resurse umane care sa ne furnizeze know-how-ul pe acest domeniu, grupul Dirent neavand un departament specializat pentru leasing de resurse umane.
DB: Cat este de dezvoltata piata din Grecia pe acest segment?
EV: Piata de leasing de resurse umane din Grecia, tara de origine a grupului, este foarte slab dezvoltata. O statistica recenta care reflecta situatia pietei de leasing la nivel european, arata ca leasingul de resurse umane are cea mai mica pondere in total, in Grecia, comparativ cu situatia din celelalte state europene. Exista companii care activeaza in acest domeniu, dar, raportat la intreaga piata din Grecia, acestea sunt mult mai putine decat in raport cu alte piete europene. Conceptul de leasing operational a intrat pe piata greceasca acum 5-6 ani si inca nu functioneaza foarte bine.
DB: Starea drumurilor destul de proasta din Romania creste costurile de service si de asigurare pe care trebuie sa le plateasca companiile de leasing operational. Duce acest lucru la oferirea in Romania de produse de leasing operational mai scumpe decat in alte tari?
EV: Leasingul auto operational este mai scump in Romania decat in celelalte tari europene, iar costul este transferat clientilor. Costul mare cu service-ul masinii nu ne permite sa fim foarte flexibili atunci cand negociem contractele cu clientii. Nu este vorba de o diferenta foarte mare in raport cu preturile practicate de companiile de leasing operational in alte state europene.
Costuri cu 30 euro pe masina mai mari din cauza drumurilor
DB: Cu cat vor fi mai mari costurile cu leasingul auto operational pentru firmele care apeleaza la aceste servicii in Romania?
EV: Spre exemplu, daca o companie inchiriaza o flota de 30 de masini si achita mai mult cu 30 de euro pentru fiecare masina in parte, lunar, se poate vedea usor ca respectiva companie plateste in Romania, anual, cu aproximativ 10.000 de euro mai mult decat ar fi achitat unei firme de leasing operational intr-o alta tara europeana.
DB: La ora actuala activati pe o piata ce se ridica abia la nivelul a 2-4% din intreaga piata de leasing, majoritatea clientilor companiilor de profil preferand contractele de leasing financiar, la finalizarea carora clientul devine proprietarul masinii, celui operational, care presupune o simpla inchiriere.
EV: Ne asteptam ca si piata de leasing operational din Romania sa evolueze in viitorul aporpiat. In restul Europei leasingul operational reprezinta un procent de 65% din toata piata de leasing, iar in Statele Unite ponderea acestuia chiar mai mare, de 95%.
DB: Cum credeti ca ii veti convinge pe romani sa apeleze la leasingul operational in locul celui financiar?
EV: In cazul leasingului operational clientul este adevarat ca achita o rata lunara mai mare decat in cazul celui financiar. Dar, un contract de leasing operational il scuteste pe client de o serie de costuri. Clientul nu mai trebuie sa se ocupe de service-ul masinii. In plus, rata este deductibila din cheltuielile operationale. Totodata, firma de leasing suporta costurile de asigurare ale masinii etc. Apoi, daca o companie are o flota de 10-20 de masini intervin si costurile cu personalul care trebuie sa aiba grija de administrarea flotei.