„In perioada septembrie – decembrie 2008, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, este estimata o crestere a segmentului de 21% in valoare, la pret de distributie. Anul trecut, in perioada septembrie-decembrie, cresterea a fost de 31% fata de perioada similara a anului 2006”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Iolanda Bilaus, directorul de marketing al Zentiva.
Ea apreciaza ca, in comparatie cu alte perioade din an, vanzarile pe segmentul medicamentelor contra gripei si racelii se pot chiar dubla.
„Vanzarile din segmentul de raceala si gripa sunt influentate de afectiunile care apar odata cu sezonul rece, inregistrand cresteri semnificative, pana la dublarea volumului de medicamente vandute in perioada octombrie – martie, in comparatie cu lunile aprilie – septembrie”, a precizat Bilaus.
Reprezentantii A&D Pharma se asteapta la cresteri pe segmentul de raceala si gripa fata de aceeasi perioada a anului trecut, atat in vanzarile Mediplus catre farmacii, cat si in vanzarile Sensiblu catre pacienti, tinand cont de evolutia pietei si de faptul ca in acest an perioada rece a inceput mai devreme.
„In acest an, sezonul rece a inceput mai repede comparativ cu anul trecut, iar trecerea de la sezonul cald la cel rece a fost brusca. Acest lucru a favorizat aparitia virozelor si a racelilor, organismul uman avand nevoie de o trecere mai lenta de la cald la frig”, au explicat reprezentantii A&D Pharma.
Ei apreciaza insa ca cea mai mare cerere de medicamente pentru combaterea si tratarea racelii si a gripei se inregistreaza, dupa cum arata rezultatele din ultimii 3 ani, in primul trimestru din an, in lunile ianuarie-martie.
„De la an la an, cresterile pot sa difere. Un factor important este schimbarea brusca a temperaturii, precum si perioada diferita a sezonului rece de la un an la altul. La Sensiblu, vanzarile produselor pentru raceala si gripa au crescut in 2007 fata de 2006 cu aproximativ 20%”, au adaugat reprezentantii A&D Pharma.
Medicamentele de raceala si gripa – vanzari de 36 mil. euro
Piata totala de medicamente fara prescriptie medicala (OTC), la preturi de distribuitor, a fost de 960 milioane lei (circa 273 milioane euro), in perioada august 2007 – iulie 2008 , conform estimarilor companiei de cercetare IMS, citate de Zentiva.
„Din acest segment, ponderea sub-segmentului de raceala si gripa reprezinta 13,14% ( adica 126,14 milioane lei – circa 36 milioane euro)”, a precizat Iolanda Bilaus.
Reprezentantii A&D Pharma apreciaza ca piata totala de medicamente precum si ponderea acestui segment in total sunt in crestere. „Aceste cresteri sunt influentate si de aparitia pe piata a unor noi furnizori si a noi produse farmaceutice”, au spus acestia.
Directorul de marketing al Zentiva considera ca pe langa lansarea unor noi produse sau a unor noi forme pentru cele deja existente, cresterile din piata se pot explica si prin orientarea pacientilor catre medicamente moderne, mai complexe, dar mai scumpe (premium).
„Acest lucru se explica prin investitiile in comunicare facute de principalii jucatori de pe piata, inclusiv de Zentiva pentru Modafen, dar si prin cresterea preturilor medicamentelor din segmentul economic”, a explicat oficialul Zentiva.
Cota de piata a Zentiva pe acest segment, cu medicamentului Modafen, este de 8% in valoare, la preturi de distribuitor, in perioada analizata august 2007- iulie 2008, conform estimarilor IMS, citate de companie.
Pe piata locala a producatorilor si distribuitorilor de medicamente, Zentiva si respectiv, A&D Pharma concureaza cu firme ca GlaxoSmithKline, Hoffman La Roche, Sanofi-Aventis si Relad, Polisano si Fildas.