Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare GfK, romanii aleg sa mearga tot mai putin la cumparaturi, iar atunci cand o fac, cumpara mai putine produse, in special pe cele ieftine.
Cu exceptia bauturilor, valoarea cheltuielilor pe categorii de produse a scazut puternic, cel mai mare declin, de 7,4% fiind inregistrat la produsele de ingrijire personala.
Romanii s-au indreptat, in principal, spre magazinele discount, in genul Lidl sau Profi, apoi spre hipermarketuri, in timp ce supermarketurile au inceput sa piarda din importanta in fata magazinelor de cartier.
Un alt trend interesat, relevat de studiile de piata, arata ca micile magazine de cartier au inceput sa atraga clienti tot mai multi, prin preturile mici si focusarea pe bunuri de stricta necesitate, de la paine, la oua, cartofi, rosii, sucuri, bauturi ieftine si tigari. Iar principalul argument care justifica cresterea numarului de clienti il constituie sistemul de plata „pe caiet”, la salariu sau pensie.
„Avem in zona foarte multi pensionari si ne-am gandit sa ii atragem cu aceasta posibilitate. Practic vin, cumpara de la noi, si achita la pensie. Am ales sa investesc in rulaj si sa imi fac o clientela fidela, decat sa vad cum vin retelele de genul Mic.ro si ne ingroapa”, a declarat Mariana Stancu, proprietarul unui mic magazin alimentar din cartierul bucurestean Berceni.
Acest sistem de plata se dezvolta tot mai mult in comertul traditional, spre disperarea agentilor fiscului. In conditiile in care platile se fac la finalul lunii, sau pe date diverse, este foarte clar ca cele mai multe sunt fara bon fiscal.
„Noi eliberam bon fiscal pentru toate produsele vandute, insa banii ii incasam la anumite date. E, intradevar, un sistem mai putin ortodox, dar n-avem ce face. La finele lunii, oricum facem bilantul si toate platile apar”, spune Gavrila Haralambie, un alt comerciant de cartier.
[b]Cine cumpara pe datorie[/b]
„Vanzarile pe caiet” se bazeaza in mare parte pe incredere, pe relatia dintre comerciant si client. „Ne-am selectat clientii, nu dam la oricine pe datorie. La noi in cartier am 200-220 de clienti fideli care imi asigura rulajul necesar ca sa imi mearga business-ul”, a spus mariana Stancu. „N-as risca sa ma extind prea mult. Am avut maxim 1% rata de neplata, pentru ca oamenilor le e rusine sa ne insele”, a adaugat comercianta.
Expertul in retail Ciprian Moga, manager la Iquest Consulting, spune ca acest tip de vanzare exista de ani de zile in mediul rural, insa odata cu criza s-a extins si in marile orase.
[img=2190][/img]
”Vanzarea pe datorie mai ramane sa apara in anumite zone urbane. In randul categoriilor cu veniturilor reduse (anumite categorii de pensionari, salarii mici, someri)”, afirma Moga, pentru DailyBusiness.ro.
Analistul crede ca vanzarea pe datorie nu va afecta major afacerile marilor retaileri. ”S-ar putea in schimb sa ‘creeze’ o piata noua, sau sa ocupe o zona inca libera (de exemplu pensionari cu posibilitati reduse de deplasare – doritori de proximitate si de credit)”, a afirmat Moga.
Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare GfK, magazinele de proximitate se afla printre castigatorii crizei. Odata cu scaderea puterii de cumparare, romanii si-au redus vizitele la mall, iar acest lucru se vede cu ochiul liber. Multe dintre marile hipermarketuri sunt aproape pustii in timpul zilei.
Studiul, ce a inclus monitorizarea a 2.200 de gospodarii reprezentative la nivel national, arata ca frecventa de vizitare a magazinelor s-a redus cu 8,7%.
”Cu toate acestea, magazinele de proximitate au o arie de acoperire extrem de redusa (cateva strazi distanta), si la randul lor sunt putine la numar, pentru ca au fost ”decimate” de aparitia marilor suprafete”, a declarat managerul de la Iquest Consulting.