Noile tinte
sunt in concordanta cu prevederile privind aprobarea plafoanelor unor
indicatori specificati in strategia fiscal-bugetara, potrivit datelor transmise
de Consiliul Fiscal (CF).
CF sustine
ca majorarea proiectiei veniturilor bugetare se datoreaza pe de-o parte
performantei mai bune a veniturilor din impozitul pe venit si salarii inregistrata
la finele primului semestru al anului, aceasta categorie de venituri fiind
revizuita ascendent cu 1,96 miliarde lei, precum si a incasarilor din alte
impozite si taxe generale pe bunuri si servicii, ca urmare a implementarii
taxei clawback (plus 907 milioane lei), dar si pe de alta parte unui plus de
venituri din TVA (plus 2,37 miliarde lei), generat in cea mai mare parte de
implementarea unei scheme de stingere in lant de tip swap a arieratelor
bugetare.
Conform acestei scheme, 2,26 miliarde lei vor fi transferati din bugetul de
stat catre bugetele locale si catre anumite companii de stat astfel incat in
final aceste transferuri sa conduca la stingerea unor obligatii restante catre
buget, efectul schemei fiind unul neutru asupra deficitului bugetar.
Excluzand impactul schemelor de compensare, veniturile bugetare sunt
previzionate a scadea cu 1,64 miliarde de lei ca urmare a impactului
nefavorabil al revizuirii descendente a veniturilor nefiscale (-1,39 miliarde
lei), veniturilor din accize (-0,8 miliarde lei), veniturilor din capital
(-0,58 miliarde lei) dar si a diminuarii semnificative a sumelor primite de la
UE in contul platilor efectuate (-1,86 miliarde lei).
Majorarea cheltuielilor totale cu 3,07 miliarde lei reflecta, pe de o parte,
impactul schemei de stingere in lant de tip swap mai sus mentionate (2,26
miliarde lei, cu impact la nivelul capitolelor de cheltuieli alte transferuri –
712 milioane lei, transferuri intre unitati ale administratiei publice – 850
milioane lei, cheltuieli de capital – 450 milioane lei, bunuri si servicii –
250 milioane lei), iar pe de alta parte, suplimentarea cheltuielilor totale cu
807 milioane lei.
Aceasta din urma majorare este localizata in principal la nivelul cheltuielilor
de personal (+1,15 miliarde lei) pentru a permite o noua etapa de recuperare a
reducerilor salariale din sectorul bugetar operate in 2010, la nivelul
cheltuielilor cu bunuri si servicii (+1,037 miliarde lei, alimentate pe partea
de venituri bugetare in principal din taxa de clawback) motivata in principal
de plata arieratelor din sectorul sanitar, la nivelul cheltuielilor cu dobanzile
ca urmare a cresterii costurilor de finantare si a deprecierii leului (+1
miliard de lei) dar si alocari suplimentare catre fondul de rezerva (plus 332
milioane lei).
Reduceri de cheltuieli sunt previzionate in principal la nivelul categoriei
‘Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare’ (-772
milioane lei), in timp ce cheltuielile de capital si alte transferuri, nete de
impactul schemelor de compensare sunt diminuate cu 196 milioane lei si
respectiv 1156 milioane lei.