Impulsionata de investitiile din ultimii ani, dar si de subventiile acordate de stat, de 5 bani pe ou, piata romaneasca de profil reuseste, in premiera pentru agricultura romaneasca, sa tina piept cu succes si sa incline balanta comerciala inspre exporturi, in dauna importurilor.
„Intrarea in UE a crescut competitia din piata, iar exporturile au devenit profitabile. E o situatie valabila atat pentru oua, cat si pentru carnea de pasare”, a declarat Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania (UNCPR).
„Beneficiem, pe de alta parte, si de o conjunctura favorabila, Comisia Europeana impunand taxe mai mari pentru ouale si carnea de pui din tarile extra-comunitare, fapt ce impulsioneaza comertul in interiorul granitelor UE. Producatorii romani s-au adaptat la cererea din piata, iar productia a crescut constant. Astfel, in primele 4 luni din 2008, avem deja peste 20 milioane de oua exportate, in conditiile in care, in intreg anul trecut, am exportat 30 milioane de oua”, a mai dspus Van.
Producatorii se asteapta ca trendul de crestere a exporturilor sa creasca, urmand ca piata romaneasca, dominata de producatorii romani, sa reduca ponderea oualor din import de la 10 la 6-7%.
Anul trecut, Romania a importat 94 milioane de oua. Cele mai mari cantitati au provenit din Bulgaria (47 milioane oua), Polonia (27 milioane oua) si Ungaria (11 milioane oua).
„Este un semnal care arata ca, in conditiile in care producatorii isi adapteaza oferta si reduc costurile, iar statul isi arata, in sfarsit, un minim interes pentru productia locala, este posibil sa castigam razboiul cu importurile”, a aratat presedintele UNCPR.
Romalimenta: „Carnea de pui si ouale beneficiaza de o conjunctura favorabila”
Sorin Minea, presedintele patronatului din industria alimentara Romalimenta, spune ca situatia din piata oualor si a carnii de pui este una conjucturala, datorata barierelor protectioniste impuse de UE.
„Uniunea Europeana a impus taxe importante pentru importurile de oua din Moldova, de pilda, de unde Romania importa masiv. In plus, de pe piata au disparut pulpele braziliene, ca sa va dau doar doua exemple relevante. Preturile oualor romanesti si carnii de pui de la noi sunt mai bune decat in alte tari din UE si de aceea avem cerere in crestere”, a explicat Minea, pentru DailyBusiness.
„Din pacate, la carnea de porc, la cea de vita si la alte produse alimentare, importurile sunt in crestere, pentru ca productia autohtona nu poate sustine un pret competitiv”, a mai spus presedintele Romalimenta.
Piata oualor din Romania este impartita in doua segmente: productia industriala, reprezentata de circa 80 de companii, ce asigura 1,2 miliarde de oua pe an si productia traditionala, ce acopera circa 800 milioane de oua, conform statisticilor Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania.
Romanii consuma lunar, in medie, circa 15 oua/locuitor. Anul trecut, de pilda, cei 12 milioane de locuitori din mediul urban au consumat in total 2-2,1 miliarde oua, din care 1,2 miliarde de oua din productia industriala, iar restul – din importuri si productia taraneasca. In total, consumul de oua la nivelul intregii tari a fost de circa 220 de oua pe locuitor, sub media europeana de 250 de oua annual pe locuitor.
Productia se va dubla in urmatorii 2-3 ani
Dupa ce, in perioada 1990-1995, productia industriala de oua a scazut de la 4 miliarde de oua in 1990, la 1 miliard de oua in 1995, productia s-a mentinut la cote constante, de 1-1,2 miliarde de oua anual.
Ilie Van estimeaza ca in contextul cresterii atractivitatii la export si acordarii subventiilor de catre stat, productia industriala de oua a Romaniei se va dubla fata de media ultimilor ani, pana la circa 2 miliarde de oua. Mare parte din aceasta cantitate va fi exportata.
Specialistii estimeaza, pe de alta parte, ca in urmatorii ani, productia taraneasca isi va reduce treptat ponderea, ca efect al restrictiilor europene in materie, adoptate si de Romania.
„Situatia productiei taranesti este greu de evaluat, pentru ca si efectivul de gaini este unul fluctuant. Cred insa ca, pe viitor, productia taraneasca se va reduce, urmand sa asigure doar consumul local”, a afirmat Van.
Potentialul important al pietei interne, dar mai ales a exporturilor, au determinat investitii importante in domeniu. Principalii jucatori din piata, printre care Agrimon-Braila si Toneli, au lansat in ultimii ani o serie de investitii ce au vizat modernizarea si extinderea capacitatilor de productie.
„Asistam la un proces de reasezare a pietei. Exista producatori avicoli care au renuntat la oua pentru a se concentra pe carnea de pui, cum ar fi Transavia, dar exista si companii precum Tonelli, care investesc masiv in domeniu”, a declarat presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari.
In ultimii ani au aparut, pe de alta parte, mai multi producatori mici si mijlocii de oua, numarul lor ajungand la peste 100. Acestia sustin in prezent circa 37% din productia industriala.
„Cred ca pe viitor, trendul se va mentine si, in plus, vom asista la o diversificare a ofertei, atat la nivel de produs (oua ecologice, oua cu vitamine etc), cat si la nivel de prezentare”, apreciaza Ilie Van.