Obiectivul Samsung, Ford si Boeing este de a evita intreruperea aprovizionarii cu piese din partea unor parteneri precum Sanyo Electric si Toshiba Corp, care se confrunta cu pene de curent, intreruperi partiale ale alimentarii cu apa si au dificultati in transportarea marfurilor, potrivit Bloomberg.
„Suntem in regula pentru cateva saptamani, dar nu pot sa va zic nimic pentru ce va urma dupa”, a declarat Jim Albaugh, presedinte in cadrul Boieng Commercial Airplanes. Companiile japoneze se ocupa cu designul si aprovizionarea a 35% din structura aeronavei 787 Dreamliner, pentru care lucrarile se afla cu trei ani in urma programului stabilit initial.
Potrivit lui Albaugh, principalii furnizori niponi ai companiei au inceput deja sa isi recalibreze echipamentele. „Inca nu putem raspunde la anumite intrebari: Oare vor limita aprovizionarea cu energie electrica in unele fabrici? Cum arata infrastructura? Pot angajatii sa ajunga la locul de munca?”, a declarat presedintele Boieng Commercial Airplanes.
De asemenea, la patru zile dupa cutremurul de 9 grade pe scara Richter inregistrat in nord-estul Japoniei, reprezentantii producatorilor auto Bayerische Motoren Werke (BMW) si Volvo AB au declarat ca este inca prematur sa cunoasca masura in care activitatea companiilor lor va fi afectata de furnizorii si cumparatorii jaonezi.
„Sanyo este furnizorul nostru in ceea ce priveste bateriile hibride. Pana in prezent nu am avut probleme cu aprovizionarea. Sanyo continua sa evalueze situatia”, a declarat purtatorul de cuvant al producatorului auto american Ford.
Compania Sanyo, detinuta in proportie de 80% de catre Panasonic, furnizeaza constructorului auto bateriile necesare pentru masinile hibrid din gama Ford Fusion sedan, care sunt asamblate in Mexic.
Potrivit presei internationale, unul dintre factorii care alimenteaza starea de incertitudine consta in lipsa informatiilor din partea retelei de furnizori, localizata in principal in Japonia.
Astfel, spre deosebire de BMW, Volvo sau Boeing, companiile Samsung (din Coreea de Sud) si HTC (producator taiwanez de smartphone-uri) au decis deja sa caute alti furnizori pentru a evita intreruperea aprovizionarii, si prin urmare oprirea productiei.
„Adevarul este ca firmele nu stiu exact care este adevarata amploare a ceea ce s-a intamplat. Nu poti sa construiesti o masina doar cu 97% din componente. Cam ai nevoie de toate”, a declarat Kin Hill, economist in cadrul Center for Automotive Research.
Analistii din cadrul bancii de investitii Barclays Capital considera ca Japonia, principalul furnizor al industriilor de automobile si de dispozitive electronice, va avea nevoie de mai multe saptamani pentru a recupera deficitul de productie aparut in urma celui mai mare cutremur din istoria tarii.
Totodata, companiile Texas Instruments si Freescale Semiconductor ( producatori americani de cipuri care aprovizioneaza industria auto) au raportat probleme la nivelul productiei din fabricile nipone. Astfel, reprezentantii Texas Instruments au declarat ca planul de vanzari va fi afectat in primele doua trimestre, in timp ce Freescale a inchis fabrica din Sendai.
Companiile japoneze precum Toshiba, Sony, Panasonic si Elpida Memory furnizeaza 20% din dispozitivele tehnologice din lume, inclusiv 44% din echipamentele audio-video, 40% din componentele electronice si 19% din semiconductori, potrivit grupului de investitii CLSA Asia-Pacific Markets.
Industria auto din Statele Unite depinde in proportie de 14% de furnizorii japonezi de componente.
Pe de alta parte, producatorii auto japonezi Toyota, Honda si Nissan au suspendat productia interna pana miercuri, respectiv pana duminica in cazul Honda.
Producatorul auto suedez Volvo Car, detinut de Zhejiang Geely Holding Group (producator auto din China) primeste 10% din componente de la furnizorii din Japonia, potrivit purtatorului de cuvant al companiei. „Productia nu va fi afectata in aceasta saptamana, dar apoi vom vedea”, a precizat acesta.
De asemenea, productia Apple iPad ar putea fi afectata in cazul in care Seiko Holdings Group, compania care furnizeaza un cip important pentru dispozitivele electronice, nu va relua productia, in timp ce Murata Manufacturing care furnizeaza componente pentru iPad 2 si-a inchis fabrica din Sendai, prefectura Miyagi.