- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Vinul romanesc incearca sa scape de eticheta \”refuzat la export\”

01 May, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Producatorii de vin din Romania isi vor reorienta productia spre vinurile rosii, proaspete, de o calitate superioara si un pret competitiv, pentru a se alinia trendului mondial, estimeaza, pentru DailyBusiness, specialistii din industrie.
Vinul romanesc incearca sa scape de eticheta \refuzat la export\

Noua reforma europeana in materie de viticultura, aprobata marti de Comisia Europeana, va avantaja Romania, care va primi fonduri de 42 de milioane de euro pentru a-si restructura si moderniza productia, declara Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului Viei si Vinului.

„Fondurile vor fi alocate pe proiecte de refacere a suprafetelor viticole si de modernizare a instalatiilor de productie”, a declarat Gheorghe care a precizat ca Romania, in cadrul strategiei europene in materie, a primit o finantare dubla fata de cat era stabilit in proiectul initial.

Producatorii de vinuri spun ca fondurile europene vin sa sustina un proces de reconstructie a industriei autohtone viticole care, in ultimii ani, a incercat sa se adapteze trendului mondial in materie.

„In piata vinului, putem vorbi de trenduri care vin si pleaca. Acum sunt la moda vinurile rosii, proaspete, prietenoase (de larg consum – n.r.), venite in principal din tarile Americii Latine”, explica Rodica Capatina, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin.

„Acesta este si trendul pe care vom merge si noi la export. Omul modern are nevoie de un vin tonic, dulce, proaspat”, a explicat ea.

Mihai Chitic, directorul general al Cramelor Halewood, ce exporta vinuri in Marea Britanie sub brandul Prahova Valley, spune ca marea problema a vinurilor romanesti este legata de lipsa unui concept integrat de marketing de tara, care sa promoveze vinurile romanesti la export.

[quote=Mihai Chitic, Cramele Halewood]Nu avem vin ieftin si nici nu suntem competitivi pe piata UE[/quote]
„Ca sa intri acolo (in UE – n.r.) si sa faci vanzari, trebuie sa iti cresti un brand de tara, care sa promoveze ideea ca vinul din Romania este conform cu asteptarile consumatorilor. Britanicii, de pilda, cumpara vinul romanesc, vandut sub marca Prahova Valley, dar am avut noroc de suportul Halewood, care a ridicat nivelul increderii consumatorilor”, a declarat Chitic.

Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului Viei si Vinului, spune ca exista deja un proiect ce vizeaza tocmai realizarea unei strategii nationale de promovare a vinului romanesc in Occident.

„Avem vinuri de calitate, dar pe care nu stim sa le vindem la extern. Daca acum 20 de ani vindeam in fostul spatiu sovietic vinuri rosii dulci, celebrul Muscat Otonel sau Grasa de Cotnari, gusturile consumatorilor s-au schimbat, inclusiv ale celor din fostele tari comuniste. Trebuie sa vii cu ceva nou, in ton cu schimbarile lumii, iar o politica integrata de marketing, un brand de tara pe segmentul vinurilor, ar putea ajuta aceste demers”, a mai spus Gheorghe.

Asteptari optimiste pentru producatori

Producatorii se asteapta ca exporturile de vinuri sa creasca inca din acest an, iar procentul de crestere sa fie intre 10 si 20%. Iar principala tinta de export este considerata piata Uniunii Europene, cea mai mare din lume.

Vincon Vrancea, unul dintre principalii jucatori din industrie, si-a bugetat, spre exemplu, o crestere cu peste 20% a exporturilor in 2008. Pentru 2008, producatorul estimeaza o cifra de afaceri de circa 40 mil. euro, cu 14% peste nivelul de anul trecut, insa peste cresterea piete vinului, estimata la 7-8%.

Si Cotnari si-a propus o crestere a exporturilor de vinuri din acest an, in medie cu 10%, iar pietele vizate sunt Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Rusia si Canada.

Potrivit informatiilor Patonatului National al Viei si Vinului (PNVV), Romania exporta doar 10% pe an din productia de vin, o cantitate foarte mica avand in vedere ca Romania este a cincea tara producatoare de vin din Europa.

Anul trecut, Romania a exportat 181.000 hl de vin, in scadere fata de 269.600 hl exportati in anul anterior. Conform datelor PNVV, productia romaneasca de vin a fost, in 2007, cu 10% mai mica decat media normala de 5,5 milioane de hectolitri pe an.

Piata vinurilor romanesti este estimata la aproximativ 450 milioane de euro.

Principalii producatori sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei si Vincon, iar la export, principalii jucatori sunt Halewood International, cu o cota de piata de 25% (volum), Vinia Iasi – 23%, Provinum – 13%, Recas – 11%, Vinterra cu 10% si Carl Reh, cu o pondere de 10% din cota de export a Romaniei, conform datelor furnizate de Asociatia Producatorilor si Exportatorilor de Vinuri din Romania (APEV).

Romania, cu o traditie de peste 2.500 de ani, ocupa locul 5 in Europa in ceea ce priveste suprafetele cultivate cu vita de vie.

Gheorghe: Pentru romani, vinul este o problema de mentalitate

Daca la nivel de exporturi lucrurile sunt oarecum clare pentru producatori, trendul fiind pus pe vinurile rosii, proaspete, cu un ambalaj calitativ superior si insotit de o mult dorita campanie de marketing de tara care sa sustina acest demers, pentru piata autohtona lucrurile nu par a fi atat de clare.

Producatorii spun ca piata romaneasca este una atipica, trendurile de consum fiind extrem de variate. In Romania, mare parte din consum e axat pe vinurile de masa, segment pe care concurenta e acerba. Vinurilor romanesti le fac concurenta cele din Australia, Peru si China, al caror pret este cu pana la 20% mai mic. In plus, piata vinurilor varsate este intr-o crestere puternica, de circa 35%, conform patronatului vinurilor, motivul fiind legat in special de pret.

„Uneori este greu sa vinzi un vin bun, la 10 lei sticla, in conditiile in care la acesti bani iti iei vreo 4 litri de vin la pet, ieftin si cu alcoolemie mare. E o alegere care tine de consumator”, a explicat Ovidiu Gheorghe.

„In plus, avem consumatori traditionali, cei care au ramas fideli Grasei de Cotnari, Muscat Otonelului, Feteascai Negre, Francusei, dar avem si un nou segment de consumatori, in crestere, care apreciaza un vin mai nou, fresh, in trend cu piata internationala. Mai avem, pe de alta parte, si pe adevaratii cunoscatori, care nu sunt deloc putini, care apreciaza un vin bun, indiferent de marca”, a explicat Ovidiu Gheorghe.

Producatorii, urmand situatia din piata, si-au diversificat productia, lansand o gama mai variata, in ton cu asteptarile consumatorilor. Care sunt acestea pe viitor? Rodica Capatana, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin, spune ca, mai mult ca sigur, in cativa ani, romanii se vor ralia trendului international si vor aprecia in primul rand calitatea produsului.

„Trendul se simte deja in piata, iar studiile de specialitate au aratat ca romanii incep sa uite de traditionala posirca cu aroma de vin si sa aleaga vinurile de calitate, chiar daca pretul este mai mare. Cu cat vom oferi consumatorilor o gama mai buna de vinuri, la preturi bune, in comparatie cu concurenta produselor din import, cu atat vom avea de castigat”, a mai spus Capatana.

Presedintele Patronatului Vinului spune ca, dincolo de calitatea vinului vandut in magazine, este nevoie si de o campanie de promovare a consumului, care sa mizeze pe beneficiile acestuia pentru sanatate.

„Berea, cu siguranta, va ramane in topul consumului la romani. Dar, cu o campanie in care vom repeta faptul ca consumul moderat de 1-2 pahare de vin este benefic pentru sanatate, vom reusi sa schimbam putin din traditionalismul romanilor. Semnalele sunt bune. Pe segmentul Horeca, vanzarile au crescut semnificativ, iar Pastele si 1 Mai au adus, de asemenea, o crestere importanta a consumului de vin”, a mai spus Ovidiu Gheorghe.

Romanii consuma 22 litri de vin pe an

Conform statisticilor patronatului vinului, consumul de vin pe cap de locuitor este in prezent de 22 de litri anual, din care numai 3 litri de vin este consumat in sticle, iar restul la pet sau „varsat”. In Franta, consumul pe locuitor este de 57 de litri, majoritatea fiind imbuteliat.

Romania detine in jur de 180.000 de hectare cultivate cu vita-de-vie, fiind pe locul 5 ca suprafata cultivata in Uniunea Europeana, dupa Spania, Italia, Franta si Portugalia.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Programul ”Electric Up 2024”. Perioada de înscrieri s-a prelungit până pe 16 decembrie
Programul ”Electric Up 2024”. Perioada de înscrieri s-a prelungit până pe 16 decembrie
Motivul pentru care trotinetele au fost interzise într-un oraş din România. Când ar putea fi ridicată interdicţia
Motivul pentru care trotinetele au fost interzise într-un oraş din România. Când ar putea fi ridicată ...
Primele drone românești vor fi fabricate lângă Ploiești și vor avea scopuri militare, civile și de apărare
Primele drone românești vor fi fabricate lângă Ploiești și vor avea scopuri militare, civile și ...
Cât alocă românii pentru cadourile de sărbători. 24% au un buget sub 500 de lei
Cât alocă românii pentru cadourile de sărbători. 24% au un buget sub 500 de lei
Angajați obligați să lucreze mai multe ore pe an fără să fie plătiți. Unde ar putea fi luată această măsură
Angajați obligați să lucreze mai multe ore pe an fără să fie plătiți. Unde ar putea fi luată ...
Acțiunile Băncii Transilvania se prăbușesc sub presiunea vânzărilor internaționale, iar indicele BVB coboară vertiginos!
Acțiunile Băncii Transilvania se prăbușesc sub presiunea vânzărilor internaționale, iar indicele ...
ANAF vizează românii cu venituri din criptomonede și videochat. Se pregătesc amenzi uriașe
ANAF vizează românii cu venituri din criptomonede și videochat. Se pregătesc amenzi uriașe
România, în criză! Guvernul pregătește creșterea taxelor și impozitelor. De când se aplică măsurile
România, în criză! Guvernul pregătește creșterea taxelor și impozitelor. De când se aplică măsurile
Avertisment de la șeful IKEA: Consumatorii revin la obiceiurile din 2008!
Avertisment de la șeful IKEA: Consumatorii revin la obiceiurile din 2008!
Spartan cucerește Europa! Lanțul românesc de fast-food se extinde în Polonia, Spania și Portugalia
Spartan cucerește Europa! Lanțul românesc de fast-food se extinde în Polonia, Spania și Portugalia
Când intră pensiile românilor în decembrie. Simona Bucura-Oprescu dezvăluie datele
Când intră pensiile românilor în decembrie. Simona Bucura-Oprescu dezvăluie datele
Un simplu buton din mașină poate reduce uzura motoarelor pe benzină și motorină. Foarte puțini șoferi cunosc acest lucru
Un simplu buton din mașină poate reduce uzura motoarelor pe benzină și motorină. Foarte puțini ...
România dă lovitura. UE aprobă cel mai important proiect al deceniului
România dă lovitura. UE aprobă cel mai important proiect al deceniului
ASF a autorizat o nouă companie pe piața asigurărilor RCA din România. Începe să vândă din 20 noiembrie și are cele mai mici prețuri
ASF a autorizat o nouă companie pe piața asigurărilor RCA din România. Începe să vândă din 20 ...
Cum a reușit CTP să strângă milioane din toată România cu ajutorul unui fost lider Coca-Cola
Cum a reușit CTP să strângă milioane din toată România cu ajutorul unui fost lider Coca-Cola
A apărut o nouă înșelăciune care te lasă fără bani pe card. Deja face ravagii în România
A apărut o nouă înșelăciune care te lasă fără bani pe card. Deja face ravagii în România
Se schimbă regulile pentru românii care plătesc cu cardul. Ce trebuie să ştie atât comercianţii, cât şi consumatorii
Se schimbă regulile pentru românii care plătesc cu cardul. Ce trebuie să ştie atât comercianţii, ...
Adio, bon fiscal în România. Proiectul de lege care scutește comercianții de această obligație
Adio, bon fiscal în România. Proiectul de lege care scutește comercianții de această obligație