Institutia de credit isi va lansa activitatea pe segmentul creditelor de consum in acest an, dupa o analiza a riscului asociat segmentului.
Finicredito, subsidiara grupului financiar portughez Finibanco, a intrat pe piata locala la inceputul lui februarie, pentru inceput cu produse de leasing si cu credite auto, Romania fiind prima tara in care aceasta a ales sa se extinda.
DailyBusiness:Ce a determinat Finicredito sa aleaga Romania ca prima tara in care se extinde?
Laurentiu Visan:Grupul Finibanco, din care Finicredito face parte, a investit inca din 2004 in Romania, in productia biodiesel si in segmentul imobiliar. Romania are un potential economic considerabil, in special in industria auto, potential pe care Finicredito doreste sa il exploateze. Vanzarile auto au inregistrat un trend ascendent si consideram ca acest trend se va pastra si in anii urmatori.
DB:Ce target de finantari aveti pentru 2008, atat pe credite auto cat si pe leasing?
LV:Intentionam sa devenim intr-o scurta perioada de timp o referinta in sectorul serviciilor de leasing si credit, urmarind pentru inceput segmentul business-to-business (dealerii si comerciantii de autovehicule) ca si canale de distributie a solutiilor noastre financiare. Spre sfarsitul anului dorim sa abordam segmentul business-to-consumer (B2C) furnizand si credite de consum. Obiectivul Finicredito stabilit pentru sucursala Romania este sa devenim un jucator semnificativ in piata serviciilor financiare si sa atingem pana in anul 2011 o cota de piata de 3-5%.
DB:Ce extindere planificati pentru acest an?
LV: Ne-am propus sa ne atingem obiectivele strategice prin extinderea serviciilor noastre catre alte orase reprezentative din tara, urmand sa fim prezenti in urmatorii trei ani la nivel local cu cateva puncte de lucru, pentru a eficientiza procesul de vanzare a dealerilor si comerciantilor de autovehicule cu solutii financiare. Pana in 2011 intentia Finicredito este sa fim prezenti in 4 orase cu potential economic ridicat.
DB: Cu cati angajati lucrati in prezent?
LV:Astazi Finicredito – sucursala Romania lucreaza cu o echipa formata din 10 membri, cu specialisti in pozitiile cheie. Desfasuram un proces continuu de formare si in fiecare departament beneficiem de experienta colegilor portughezi. Odata cu marirea volumului de activitate vom mai asimila personal.
DB: Ce categorie de clienti detine ponderea majoritara la Finicredito – cei corporate sau retail si care este valoarea medie finantata a contractelor incheiate pana acum?
LV:Ne adresam atat clientilor corporate cat si retail. Deoarece clientii partenerilor nostri sunt impartiti in proportii aproximativ egale intre corporate si retail, regasim aceeasi proportie si in portofoliul de clienti Finicredito. Valoarea medie finantata se situeaza in jurul a 13.000 euro si anticipam ca va cobori spre aproximativ 10.000 euro pana la sfarsitul anului. Ne dorim ca ponderea clientilor de retail sa creasca si sa devina majoritara in portofoliul Finicredito incepand cu 2009.
DB: In ce moneda acordati finantarile?
LV:Finicredito propune clientilor sai produse financiare cu baza in moneda euro, data fiind provenienta fondurilor noastre, denominate in lei, considerand cursul bancii centrale pentru platile tuturor operatiunilor. In acest fel, incercam sa minimizam riscul valutar pentru aceste imprumuturi.
DB: La intrarea pe piata locala Finicredito a anuntat intentia de a se extinde pe piata de credite de consum. Acum, dupa cateva luni de acomodare, cand credeti ca ar fi oportun sa faceti pasul spre acest segment?
LV:Intentia Finicredito este de a intra pe acest segment al creditelor de consum catre sfarsitul anului. Consideram ca atunci este momentul potrivit deoarece piata va inregistra acel potential pe care il urmarim.
DB:S-a vorbit despre riscul pe care il prezinta pentru institutiile de credit imprumuturile de consum. Cum v-ati popus sa administrati acest risc?
LV: Unul dintre motivele pentru care am decis sa lansam catre sfarsitul anului creditul de consum se datoreaza faptului ca momentan nu sunt disponibile suficiente informatii privind expunerea pe persoane fizice, pentru a putea evalua eficient riscul aferent acestor imprumuturi si a pastra avantajul unui raspuns rapid la aplicatia clientilor.
DB:Cum decurge analiza de risk management?
LV:Urmarim cu atentie fluctuatiile valutare inregistrate de la inceputul anului 2008 si analizam impactul asupra competitivitatii produselor noastre. Avem proceduri interne riguroase pentru monitorizarea atenta a riscului portofoliului de clienti, care corespund exigentelor Bancii Nationale a Portugaliei si a BNR.
DB:Data fiind prezenta unor actori foarte puternici pe piata de creditare, aveti in vedere fuzionarea sau achizitionarea unui alt jucator din piata pentru consolidarea pozitiei si extinderea activitatii?
LV:: Finicredito este prezenta in Romania ca sucursala a Finicredito – Instituicao Financeira de Credito, parte a grupului financiar portughez Finibanco. Strategia noastra de dezvoltare pe piata romanesca nu include fuziunea sau achizitia unui alt jucator, ci consolidarea pozitiei de piata odata cu cresterea numarului de parteneriate cu dealerii si comerciantii de autovehicule.