DailyBusiness.ro :
Ce-am putea vedea nou pe partea de securizare a tranzactiilor, in 2010?
Cosmin Vladimirescu : Toata lumea grabeste procesul de migrare catre cardurile cu cip (bazate pe tehnologia EMV), iar cine n-a facut-o trebuie sa se grabeasca, deoarece, conform regulilor SEPA (sistemul unic de plati de la nivelul Europei), toate tranzactiile ce se vor derula dupa 2010 incolo trebuie sa fie in sistem EMV.
DB : Bancile inca taraganeaza inlocuirea cardurilor, chiar daca au facut migrarea spre cip pe partea de emitere. Cele mai multe inlocuiesc cardurile vechi doar atunci cand expira.
CV : Pana la sfarsitul anului viitor vor fi insa obligate sa o faca, potrivit reglementarilor SEPA.
DB : Din unele statistici ale VISA, prezentate anul trecut, reiesea ca ponderea cardurilor cu cip din portofoliul bancilor era sub 10%. Cat este acum?
CV : Nu as putea sa indic o pondere. Stiu doar ca sunt deja banci pe piata care au intreg portofoliul de carduri cu cip. Bancile mari care au inceput recent sa emita carduri cu cip nu pot insa trece foarte usor cu tot portofoliul catre noua tehnologie, pentru ca este un proces foarte amplu, care implica inscrierea datelor posesorului pe cip, personalizarea cardului. Cand in proces este implicat un volum mare de carduri, devine destul de complicat.
DB : Cum e nivelul fraudelor pe cardurile MasterCard raportat la media europeana?
CV :Mult mai mic, intotdeauna a fost mai mic. Niciodata la noi nu au fost fraude la nivelul de emitere carduri. Riscurile mari existau pe segmentul de acceptare a cardurilor, asa ca pana acum toate bancile s-au axat cu adoptarea tehnologiei EMV pe partea de acceptare, deci au incercat sa isi adapteze bancomatele noului sistem. Toate bancile au obtinut certificatele pentru migrarea pe partea de acceptare la EMV si cea mai mare parte din retelele lor a si migrat catre noul standard.
DB : Pentru 2010 veti derula proiecte noi in colaborare cu bancile pentru carduri contactless si pentru carduri cu cip?
CV : Pentru 2010 vorbim in continuare de proiecte noi anuntate si asteptam sa vedem daca acestea se vor concretiza.
DB :Ce masuri de adaptare la criza au luat bancile pe segmentul carduri in 2009?
CV : In primul rand, bancile au facut curatenie in portofoliu. De asemenea, au investit destul de mult in programe educationale, poate un pic mai mult ca in 2008. Cu siguranta procesul va continua si in 2010. Cand vorbesc de educare ma refer atat la client, cat si la personalul bancar, pentru ca oamenii care vand efectiv carduri trebuie sa fie in stare sa recomande un produs potrivit profilului clientului care intra in sucursala bancii sau pe care il consiliaza. Cred ca s-au terminat zilele in care toate bancile aveau aceleasi produse, si indiferent cu cine vorbeai, ca agent de vanzari, ii ofereai acelasi produs.
Cred ca in prezent exista un produs pentru fiecare client.
DB :Alte tendinte noi aparute in piata, pe fondul crizei?
CV :Nu stiu daca putem vorbi de tendinte aparute ca urmare a crizei, ci mai degraba datorita gradului de dezvoltare a pietei, dar si a fiecarei institutii in parte. Bancile aflate in lupta de castigare de cota de piata merg catre achizita de clienti, cele mari merg mai degraba catre segmentare, catre cross-selling. Totodata, piata s-a sofisticat, clientii cer produse care sa le indeplineasca tot mai mult necesitatile, de unde si aceasta nevoie de segmentare a portofoliului.
DB :Ce asigura bancilor aceasta segmentare?
CV :In primul rand, o banca isi poate maximiza profiturile, pentru ca ii da clientului exact produsul de care are nevoie. Clientul va folosi mai bine cardul, mai mult, ceea ce inseamna un venit suplimentar pentru banca. Clientul la randul sau va avea in buzunar cardul de care are nevoie. De axemplu, daca are nevoie de discounturi la Carrefour, exista un card care ii ofera asa ceva, daca are nevoie de un produs multimerchant, va merge la Garanti, Credit Europe si isi ia un card prin care acumuleaza puncte. Prin segmentare, inveti sa iti cunosti mai bine clientul si sa creezi noi produse, in functie de necesitatile clientului. In plus, daca gradul de satisfactie al beneficiarului creste, creste si gradul de retentie al acestuia.
DB :Exista proiecte de monitorizare a clientului in utilizarea cardului, pentru a ii surprinde cat mai bine necesitatile, lucru care ajuta bancile sa conceapa programe care sa il deserveasca mai bine. Au apelat bancile romanesti la asemenea servicii?
CV : Unele banci au astfel de programe, care implica softuri sofisticate, altele nu au, si fac monitorizarea prin metode mai empirice, dar toate urmaresc indicatorii principali de utilizare a cardurilor si incearca se raporteze la piata. Acest proces de cercetare sta la baza segmentarii. In 2009, am avut mai multe colaborari cu divizia de MasterCard Advisers, fata de 2008, adica am observat o crestere a nevoii de consultanta fata de anii precedenti.
DB :Putem vedea la anul produse noi pe piata locala de carduri? Care vor fi acestea?
CV :Am putea vedea produse noi, dar preferam sa le anuntam pe masura ce sunt introduse.