Mos Nicolae a adus vesti bune pentru comercianti. Mall-urile din toata tara au fost luate cu asalt de romani, in cautarea cadourilor. Si hipermarketurile au fost mai pline ca de obicei, astfel ca retailerii privesc cu speranta la Craciun si Anul Nou.
Sorin Minea, presedintele Romalimenta, nu crede ca romanii vor sacrifica sarbatorile din cauza crizei. „Pastele, Craciunul, Anul Nou sunt perioade in care romanii nu se uita la bani atunci cand vine vorba de cumparaturi „, spune Minea, pentru DailyBusiness.ro.
„Cred ca acum, mai mult ca oricand, vor alege calitatea in detrimentul produselor ieftine, pe care le consuma in restul anului „, afirma directorul Angst.
Exista si o explicatie de ordin psihologic pentru acest comportament. „Scaderea salariilor, perioada aceasta de incertitudine genereaza frustrari in randul populatiei, care, in general, rabufnesc in perioadele de sarbatori”, spune psihologul Marius Popa. „Terapia prin consum functioneaza dupa principiul – daca nici de sarbatori sa nu ai masa plina, atunci cand?„, argumenteaza acesta.
Avem progonoze de la marii comercianti? „Retailerii evita, in general, sa prezinte estimari privind vanzarile de sarbatori, pentru ca situatia este destul de dificil de anticipat”, afirma Dan Cristescu, executive manager la Retail Consulting.
„Din analiza ultimilor situatii de vanzari, din saptamana de Mos Nicolae, datele arata un avans sensibil, insa temperat. Cert este ca retailerii si-au pregatit logistica necesara pentru a intampina o perioada de cresteri de vanzari, insa numai pe anumite segmente, in special cel alimentar. In rest, se incearca prin diferite promotii si discounturi stimularea achizitiilor, in special in segmentul produselor de imbracaminte si incaltaminte, pe care romanii le considera printre cadourile ideale de Craciun”, a spus expertul, pentru DailyBusiness.ro
Sperantele retailerilor intr-un sezon de shopping cel putin la acelasi nivel ca in 2009 sunt alimentate si de datele prezentate, zilele trecute, de Institutul National de Statistica (INS), care arata o temperare a declinului afacerilor din comert.
Asta inseamna, potrivit analistilor economici, ca romanii si-au facut deja calculele, au taiat cheltuielile neprevazute, si-au reconfigurat bugetul la o limita de la care consumul nu poate merge decat in sus.
„S-a ajuns la fundul sacului? Datele indica faptul ca declinul vanzarilor din retail s-a temperat. Premizele sunt ca, in 2011, consumul ar putea sa revina pe plus, odata cu anticipata revigorare a economiei”, afirma analistul Cristian Dinulescu.
Pe de alta parte, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Mednet Marketing Research Center, 45,8% dintre romani au economisit bani pentru Sarbatorile de Iarna. In plus, 7,4% dintre cei chestionati au afirmat ca vor imprumuta bani pentru sarbatori, procent in crestere de la nivelul de 6,1% din 2009.
Studiile de opinie anunta un Craciun auster
Daca retailerii privesc cu destul optimism perioada cumparaturilor de Craciun, studiile de specialitate arata ca romanii au invatat lectia crizei, iar Craciunul lui 2010 va fi unul „low-cost”.
Un studiu realizat de compania de cercetare GfK arata ca aproape 35% dintre romani nu vor cheltui nimic anul acesta pentru a cumpara cadouri de Craciun.
Un alt studiu, realizat de Mednet Marketing Research Center, indica, in mare, aceeasi situatie: 61,9% dintre romani vor cheltui mai putin de Sarbatori.
Rezultatele statistice arata ca romanii vor cheltui, in medie, 1.052 lei (comparativ cu 1.523 lei in 2009) pentru Craciun si Revelion. Cei mai multi bani vor merge pe mancare, in medie 491,54 lei (comparativ cu 556,13 lei in 2009).
Romanii vor cheltui mai putini bani pe bauturile alcoolice (34,2% nu vor mai cumpara deloc), dar si pe bauturi racoritoare (28,8%), carne (26,9%), legume/fructe (24,4%), produse traditionale – carnati, caltabosi, toba etc (22,1%).
Bugetul pentru cadouri va fi si el ceva mai redus in acest an, avand o valoare medie de 414 lei (fata de 526 lei anul trecut). Potrivit studiului GfK, aproape 60% dintre romani vor opta pentru haine si accesorii, 50% pentru mancare si bautura si 29% pentru produse de infrumusetare, cum sunt parfumurile.
Studiul Mednet arata ca romanii vor cumpara mai multe jucarii (32,8% comparativ cu 30,6% in 2009), ciocolata si cafea (29,1% comparativ cu 20,4% in 2009), si mai putine articole de imbracaminte si incaltaminte (45% comparativ cu 54% in 2009), cosmetice si parfumuri (31,4% comparativ cu 37,4% in 2009), carti (14,9% comparativ cu 17,4% in 2009), bijuterii si ceasuri (7,3% comparativ cu 14,8% in 2009) etc.
„Observam o orientare preponderent practica a acestor cadouri (haine, incaltaminte), dar si o crestere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolata, cafea, jucarii), in detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electrocasnice)”, se arata in studiu.
Interesant este si faptul ca spre deosebire de anii trecuti, cei mai multi romani isi vor petrece sarbatorile acasa, cu familia sau prietenii (88,3%) in timp ce 8,9% vor merge intr-o statiune balneara sau montana din tara si doar 3% in strainatate.
Estimari pozitive pentru 2011
Dupa un an in care vanzarile din retail au scazut in medie cu 10%, potrivit companiei de cercetare Nielsen, retailerii privesc cu un optimism rezervat anul 2011, in speranta mult asteptatei reveniri economice (crestere economica de 1,5%, potrivit FMI).
Delia Nica, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, a declarat, marti, in cadrul unei conferinte, ca 2011 va fi anul stabilizarii economice. Retailerii ar putea relua planurile de extindere, in special in zona magazinelor de hard discount.
Planurile vor depinde insa, in mare masura , de evolutia economica. „In 2011, va continua procesul de reasezare a pietei. Vom vedea, probabil, si noi jucatori in piata, iar la nivel de expansiune, magazinele de proximitate cred ca vor capata o cota de piata ceva mai mare”, spune Sorin Minea, presedintele Romalimenta.
„In ceea ce priveste vanzarile, ma astept ca acestea sa creasca semnificativ din a doua parte a anului, atunci cand am putea asista si la primele semnale concrete de crestere economica, evidentiata si in consum”, a mai spus directorul Angst.
Potrivit specialistilor, relansarea consumului va depinde, in mare masura, de mesajul transmis de autoritati.
„Daca vom continua cu declaratii contradictorii privind evolutia crizei, cu masuri fiscale luate peste noapte, efectele se vor simti imediat. Romanii isi vor manifesta neincrederea prin consum, iar astfel, Romania nu va putea reveni pe crestere economica”, afima Minea.