DailyBusiness.ro:
Ce aspecte trebuie luate in considerare inaintea demararii unei investitii greenfield in domeniul productiei de materiale de constructii?
Markus Wirth: Holcim efectueaza calcule si cercetari pentru a vedea cum si unde ar trebui sa actioneze. In primul rand trebuie sa ai materia prima, apoi un teren si o piata in crestere. Cand ai o idee sa initiezi ceva in industria cimentului, ai nevoie de cel putin 4 ani pentru a construi fabrica. Pentru betoane si agregate situatia sta altfel, deorece poti avea o statie noua in cateva luni.
DB: De la ce prag al productiei devine rentabila o statie de productie a cimentului?
MW: O unitate de productie a cimentului care produce mai putin de 1 milion de tone pe an nu este fezabila. (Holcim a inregistrat in 2007 o productie anuala de 4,9 milioane tone in 3 unitati, iar Lafarge produce aproximativ 5,5 milioane tone pe an, tot in 3 fabrici – n.r.).
DB: Este afectata piata cimentului de situtia pietei imobiliare?
MW: Potentialul pentru constructiile imobiliare exista, deoarece inca se manifesta cerere in piata. Nevoia de case este foarte mare in continuare, in schimb nevoia de cladiri comerciale este mai scazuta. Per ansamblu, cererea de ciment nu a scazut.
DB: Cum a evoluat pretul cimentului in prima jumatate a acestui an?
MW: Preturile la ciment au evoluat in aceeasi directie cu costurile. Cresterile costurilor cu energia au fost determinate, printre altele, de dublarea preturilor la carbune si de majorarea costurilor cu transportul acestor resurse. De la inceputul anului, am majorat preturile la ciment cu 10-12%. Cresterea costurilor nu a fost transpusa in totalitate in preturile de vanzare. Nu poti sa cresti pretul imediat cum inregistrezi costuri mai mari.
DB: Ce alti factori mai influenteaza pretul cimentului?
MW Si emisiile de dioxid de carbon afecteaza preturile de vanzare ale cimentului. Aceasta este o problema nu doar in industria cimentului: toate produsele vor avea preturi mai mari in viitor, din cauza acestor factori.
DB: Cum afecteaza emisiile de dioxid de carbon preturile de vanzare si cum intentionati sa reduceti emisiile?
MW: Cu cat produci mai mult dioxid de carbon, cu atat platesti mai mult. La nivel de grup ne propunem sa reducem emisiile de dioxid de carbon cu 20% pana in 2010. In Romania vrem sa producem mai mult ciment mineral (Structo, cu productie mai putin poluanta – n.r.). Pretul cimentului Structo este usor mai scazut decat al celorlalte tipuri de ciment.
DB: Ati inregistrat cerere pentru acest tip de ciment?
MW: Exista o cerere foarte mare pentru cimentul mineral, iar acest produs a inregistrat circa 30% din vanzarile totale.
DB: S-au modificat sezoanele de varf ale vanzarilor de ciment?
MW: Vanzarile de ciment nu mai sunt sezoniere in Romania. Intr-adevar exista perioade in care se inregistreaza cresteri ale cererii de ciment, de obicei in intervalul mai-iunie si septembrie-octombrie, dar acestea sunt influentate foarte mult de vreme si de sarbatorile religioase. Spre exemplu, in perioada din timpul Pastelui sau cand vremea este ploioasa, vanzarile sunt scazute, dar daca avem o primavara timpurie sau o toamna tarzie, ne putem astepta la vanzari mai mari.