DailyBusiness.ro:
Cum vedeti piata locala de bere dupa numarul de brand-uri in comparatie cu alte piete?
Doron Zilberstein: Am fost surprins de numarul mare de brand-uri de bere din Romania. Piata locala este foarte mare atat ca numar de brand-uri cat si in termeni de varietate. In alte tari numarul de brand-uri este mai mic.
DB: Cum se explica numarul mare de brand-uri de pe piata locala?
DZ: Prin atractivitatea pietei. Toti cei patru jucatori internationali sunt prezenti aici, datorita dinamismului pietei. Dupa cresterile consecutive din anii precendeti, piata locala a continuat sa creasca si in acest an, cu 8% in primul semestru, peste asteptari.
DB: Ce implicatii presupune multitudinea de brand-uri asupra business-ului unei companii din domeniu?
DZ: Piata locala de bere este una foarte fragmentata, atat in termeni de pret, cat si de formate si consumatori. Un numar cat mai mare de brand-uri este necesar pentru a acoperi toate aceste segmente, rezultate din diversitatea pietei.
DB: Ce alte efecte mai prezinta numarul mare de brand-uri?
DZ: O varietate mai mare de branduri asigura mai multa flexibilitate in a manageria business-ul.
DB: In ce sens?
DZ: Spre exemplu, in cazul in care competitia este mai mare pe un segment, (prin multitudinea de brand-uri – n.r.) ai optiunea de a diversifica portofoliul si intari pozitia pe acel segment prin extensia unui brand.
DB: Ce opinie aveti cu privire la „impletirea” business-ului de bere cu cel de bauturi racoritoare?
DZ: Nu cred ca exista o tendinta a producatorilor de bere sa se extinda si pe segmentul bauturilor racoritoare. Ceilalti 3 jucatori importanti din piata berii (InBev, Ursus Breweries si Heineken – n.r.) nu sunt prezenti si pe piata bauturilor racoritoare.
DB: Exista insa producatori romani de apa minerala care au intrat pe piata berii.
DZ: In acest caz (intrarea Romaqua pe piata berii cu marca Albacher – n.r.), este vorba despre o tendinta opusa. Insa nu doresc sa comentez actiunile altor producatori. Pot sa va spun ca in cazul URBB, de la inceputul infiintarii companiei ne-am propus sa oferim o gama integrala de bauturi, inclusiv bauturi racoritoare.
DB: De ce ati introdus bauturile racoritoare, in Romania, mai tarziu?
DZ: In primii 8 ani ne-am concentrat pe bere. In aceasta perioada, am introdus anual noi produse si marci de bere. In urma cu 2 ani am intrat si pe piata bauturilor racoritoare din Romania. In prezent URBB are 6 brand-uri de bere, dintre care doua sunt de nisa, si doua brand-uri de bauturi racoritoare. Obiectivul nostru era inca de la inceput sa devenim o compania „totala” de bauturi (cu o oferta completa de bauturi – n.r.). Speram ca in mai putin de trei ani sa realizam acest obiectiv.
DB: Cum veti face acest lucru?
DZ: URBB cerceteaza in permanenta piata si potentialul ei de dezvoltare, iar in momentul in care vom sesiza noi oportunitati, vom lua in considerare extinderea pe alte segmente.
DB: Ce segmente anume, inclusiv bauturile alcoolice tari, de exemplu?
DZ: Este posibil, luam in considerare toate segmentele.
DB: Ce rezultate a inregistrat URBB in primele 8 luni comparativ cu restul pietei?
DZ: De la inceputul anului si pana la finele lunii august am crescut cu 4 puncte procentuale peste nivelul pietei.