1. Tineti cont de faptul ca este improbabil ca bancile online, platformele de plata sau retelele sociale sa trimita mesaje (email-uri, texte etc) utilizatorilor, in care sa solicite date de autentificare si, cu atat mai putin, detalii ale cartilor de credit.
2. Ori de cate ori accesati un cont bancar online sau magazin, tastati intotdeauna adresa direct in browser-ul dumneavoastra. Nu este recomandat sa accesati aceste site-uri prin intermediul link-urilor primite prin orice canal, sau prin link-uri returnate de rezultatele motorului de cautare.
3. Chiar si asa, verificati daca URL-ul este intr-adevar cel pe care l-ati introdus si ca adresa nu s-a schimbat in ceva neobisnuit atunci cand ati dat click pe Enter.
4. Verificati daca pagina contine certificatele corespunzatoare de securitate (in general, acestea sunt afisate cu o pictograma „lacat inchis” in browser).
5. Instalati-va o solutie de securitate pe computer. Aceasta va ajuta sa detectati daca sunteti intr-o pagina web cu caracteristici dubioase. Este intotdeauna bine sa aveti posibilitatea de realiza o dubla verificare a securitatii, astfel incat sa aveti siguranta faptului ca echipamentul dumneavoastra nu a fost infectat de troieni sau altele amenintari similare.
6. In cazul in care aveti orice suspiciuni legate de site-ul accesat, nu introduceti datele ce va sunt solicitate si sa realizati o verificare impreuna cu banca, magazin-ul sau furnizorul de servicii pe care incercati sa-l contactati.
7. Daca folositi frecvent serviciile online pentru cumparaturi sau operatiuni bancare, puteti incheia o asigurare pentru activitatea dumneavoastra online, care va acoperi daunele in caz de frauda.
Numarul calculatoarelor infectate cu malware conceput in scopul furtului de informatii confidentiale, personale sau bancare, a crescut cu 600% in 2009, fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor PandaLabs.
In fiecare zi apar, in medie, 37.000 de noi virusi, viermi, troieni si alte tipuri de amenintari informatice. Dintre acestea, 71% sunt de tipul troienilor, cei mai multi fiind orientati catre furtul detaliilor bancare sau al numerelor de carduri de credit, precum si al parolelor pentru diverse servicii comerciale, potrivit sursei citate.
„Poate ca unul dintre motivele expansiunii acestor tipuri de infectii il constituie criza economica, in contextul careia au luat amploare afacerile care vizeaza vanzarea de informatii confidentiale pe piata neagra, cum ar fi numere de carti de credit, PayPal sau conturile Ebay etc. Am vazut, de asemenea, o crestere a distribuirii si infectarii cu acest tip de malware si prin intermediul retelelor sociale”, a declarat Luis Corrons, director tehnic al PandaLabs.
Infractorii informatici si-au diversificat metodele de a actiona. In trecut, acestia foloseau mostre de malware care targetau aproape exclusiv datele personale bancare ale utilizatorilor online, in scopul de a-i determina pe acestia sa introduca userul si parola intr-o clona a unui site bancar. Astazi, potentialele victime sunt conduse catre orice platforma sau site interactiv online (Twitter, Facebook) care are posibilitatea de a stoca diverse informatii sau care le solicita introducerea detaliilor bancare.