DailyBusiness:
La finele lui 2007, Free-hotspot.com avea 253 de puncte de acces WiFi in Romania. Cate veti mai deschide acest an?
Joe Brunoli: Ne asteptam sa dublam punctele de acces, sa deschidem deci inca circa 250 de hotspot-uri, pana la 500 de puncte de acces. Dorim sa acoperim toata tara, atat orasele mari, precum Constanta, Bucuresti, Iasi sau Brasov, dar si orase mai mici, precum Botosani.
DB: Ce zone din Romania au cea mai mare acoperire in prezent?
JB: Suntem hotarati sa instalam puncte de acces la Internet wireless gratuit in toate zonele tarii. In acest sens, dorim sa recrutam parteneri din toate judetele Romaniei. In prezent, judetul Prahova este cel mai bine acoperit, avand in prezent peste 40 de hot-spot-uri. Am urmarit aceasta zona si datorita faptului ca sunt multe restaurante si hoteluri, fiind un judet ce atrage turisti. Urmeaza Suceava, cu 34 de hot-spot-uri instalate de noi si Brasovul, cu 26. In Bucuresti am instalat pana in prezent 7 hot-spot-uri, dar ne vom concentra si pe acest oras mai puternic in viitor.
DB: Cum sunt impartiti clientii Free-Hotspot.com in Romania?
JB: Majoritatea clientilor nostri sunt hotelurile, acestea acoperind 40% din punctele noastre de acces la Internet. Restaurantele ocupa locul doi, cu 14% din totalul punctelor de acces la Internetul oferit de noi, la egalitate cu cafenelele si barurile. Magazinele de cumparaturi si super-market-urile ocupa o pondere de 7% din totalul punctelor de acces, urmate de biblioteci si cladiri de birouri.
DB: Ce puteti spune despre afacerile Free-Hotspot.com in Romania si ale grupului, in general?
JB: Nu divulgam astfel de informatii. Ce pot preciza este insa ca hotelurile reprezinta principala sursa de venit pentru noi, si ne vom axa in continuare pe deschiderea de hotspot-uri in cadrul lor. Veniturile noastre provin in principal din publicitate si contracte cu parteneri.
DB: La cat se ridica costul de deschidere a unui hotspot in Romania?
JB: Instalarea unui hotspot costa, in medie, 500 de lei. Acest lucru acopera instalarea si configurarea echipamentului. Hardware-ul si software-ul necesar pornirii hotspot-ului este inclus in pret. Clientul nu trebuie sa plateasca decat aceasta taxa de 500 de lei, o singura data. Acesta trebuie de asemenea sa ne ofere accesul la o conexiune broadband, dar, de cele mai multe ori, majoritatea locatiilor in care am instalat Internet Wireless aveau deja acces la Internet broadband.
DB: Ce planuri aveti pentru activitatea in Romania in acest an?
JB: Vrem sa ne extindem organic prezenta in Romania, prin incheierea de noi parteneriate locale. In prezent, avem circa 20 de astfel de parteneri in Romania si dorim in prezent sa continuam sa lucram prin intermediul lor. Nu dorim inca sa deschidem o subsidiara in Romania, dar nu excludem pe viitor acest lucru.
DB: Ce cota de piata aveti in prezent in Europa si in Romania?
JB: In prezent, atat in Romania cat si in Europa consider ca avem o cota de piata intre 50% si 60%, pe segmentul de hot-spot-uri gratuite. Consideram ca aceasta cota va creste in viitorul apropiat, intrucat dorim sa achizitionam si alti provideri de Internet WiFi gratuit si implicit conexiunile deja realizate de ei pana in prezent. Inca nu putem oferi nume.
Nu acoperire completa, ci „rauri” de Wi-Fi
DB: Cand va asteptati ca Romania sa aiba un oras care sa ofere (aproape) complet acces la Internet Wi-Fi?
JB: Nu ne asteptam ca acest lucru sa se realizeze prea curand. Un asemenea proiect nu este, pur si simplu, fezabil. Este mult prea costisitor si punctele de acces nu vor fi folosite atat de mult incat sa garanteze returnarea investitiei. Vrem insa ca pe viitor sa punem la punct asa zisele „Zone Free HotSpot” in orase din Romania, unde grupuri de comercianti si companii colaboreaza cu autoritatile oraselor respective pentru instalarea in anumite locatii centrale a mai multor puncte de acces WiFi. Astfel, se vor crea „rauri de WiFi” pe strazile principale, creand zone de acces la Internet.
DB: Cum vedeti pieta de Internet din Romania?
JB: Romania este una dintre pietele cu cea mai mare crestere a penetrarii Internetului, in general. Rata de penetrare a Internetului creste cu 300-400% mai repede decat in tarile vest Europene. Cu toate ca penetrarea efectiva este inca mica, aceasta crestere fantastica impune Romania ca una dintre tarile foarte atractive pentru noi, pe care ne vom concentra.
DB: Ce potential are piata autohtona pe segmentul Internetului WiFi?
JB: Este foarte important faptul ca in Romania nu a activat niciodata un jucator dominant care sa ofere Internet gratuit wireless, acest lucru facand din aceasta tara una foarte atractiva. Spre deosebire de Germania, unde este dominant T-Mobile, Anglia cu BT sau in Franta – Orange, in Romania nu exista monopol sau un jucator cu o cota de piata prea mare fata de ceilalti. De asemenea, pentru ca serviciile de Internet public au intrat in Romania mai tarziu decat in alte state, indica faptul ca mentalitatea utilizatorilor este deschisa catre folosirea de Internet gratuit prin wireless.
Cititi si analiza Controversa: Va „ucide” Internetul mobil hotspot-urile Wi-Fi?