„Cu toate acestea, piata a fost cu peste 10% mai slaba decat in trimestrul trei din 2009”, au precizat reprezentantii GfK.
Piata totala a bunurilor de folosinta indelungata a fost de 305 milioane euro in al treilea trimestru al acestui an, o scadere de aproape 11%, de la 343 de milioane euro in acelasi trimestru al anului 2009.
Doar sectorul foto (+9%) si cel al electronicelor de larg consum (+0,1%) au avut vanzari mai bune decat in T3 2009, desi trebuie mentionat faptul ca piata electronicelor de larg consum este puternic influentata de o singura categorie, cea a televizoarelor.
Sectorul electrocasnicelor mici si cel al electrocasnicelor mari au scazut cu 4,1%, respectiv 6,7%. Sectorul IT a scazut cu numai o cifra pentru prima data in acest an, in scadere cu 8,4% fata de T3 2009.
Piata de telecom si cea a echipamentelor de birou au continuat sa prezinte din punct de vedere valoric aceleasi vanzari slabe ca si in prima jumatate a anului. Comparativ cu T3 2009, piata de telecom a scazut cu 32,8%, in timp ce cea a echipamentelor de birou a scazut cu 37,2%.
Sectorul foto – revenire timida
Soarta vanzarilor in sectorul foto s-a imbunatatit odata cu inceputul acestui an, pozitionandu-l pe o directie ascendenta, care a continuat si in T3 2010. Vanzarile de aparate foto digitale si rame foto digitale, cu 9% mai mari decat anul trecut, au atins o valoare de 10 milioane euro in T3 2010.
Electronicele de larg consum – O piata TV
Constanta este cuvantul cheie care caracterizeaza performanta vanzarilor de electronice atunci cand le analizam comparativ, T3 2010 versus T3 2009. In comparatie cu performanta mai putin magulitoare a altor sectoare monitorizate in cadrul TEMAX, imaginea furnizata de sectorul de electronice este una mai degraba pozitiva. Piata a ajuns in T3 2010 la o valoare de 59 milioane de euro.
Electrocasnicele mici – Intre aparatele de preparare a bauturilor si cea a alimentelor
Piata romaneasca a electrocasnicelor mici a continuat sa scada cu 3,8% comparativ cu aceeasi perioada (ianuarie-septembrie) din 2009. In plus, aceasta piata arata o scadere de 4,1% in T3 2010 comparativ cu T3 2009, ajungand la 19 milioane de euro.
Electrocasnicele mari – sustinute de masinile de spalat si frigidere
Imbunatatirea performantelor privind vanzarile de electrocasnice mari care a inceput deja in timpul primelor vanzari ale verii in T2 2010 a continuat, de asemenea, in T3 2010. De la trimestru la trimestru performanta s-a imbunatatit cu 23%, aducand in ultimele trei luni vanzari de 91 milioane de euro.
Desi mai slaba cu aproape 7% comparativ cu anul trecut, performanta din T3 2010 poate fi inca vazuta ca un semn de evolutie pozitiva. Pe fondul unei incertitudini economice si politice apasatoare si continue, aceste evolutii au subliniat importanta tuturor campaniior buy back si a promotiilor aferente incepute in acest an.
IT – scadere de 8,4% in al treilea trimestru
Analizand valoarea vanzarilor de pe acest sector, observam ca a avut loc o scadere de 8,4% fata de aceeasi perioada a anului 2009, piata de IT ajungand la 79 de milioane euro. Notebook-urile, care reprezinta doua treimi din acest sector, au inregistrat o performanta pozitiva. Pe de alta parte, calculatoarele desktop si monitoarele au inregistrat o scadere comparativ cu anul trecut. Programul guvernamental „Euro200” a incurajat consumatorul sa se concentreze asupra produselor IT, mai ales in timpul vacantei de vara, dar efectele negative ale cresterii TVA au insemnat ca vanzarile au fost mai mici decat ar fi fost de asteptat.
Telecom – smartphone-urile castiga cota de piata in fata telefoanelor mobile
Piata telecomunicatiilor a avut o scadere de doua cifre, de 32,8% si a avut o valoare de 41 milioane euro in al treilea trimestru din 2010.
Analizand tendintele in acest sector, putem vedea ca smartphone-urile castiga continuu cota de piata in fata telefoanelor mobile. Acest aspect, dublat de faptul ca pretul mediu al acestora este in scadere vertiginoasa, duce la scaderea importanta a valorii vanzarilor.
Echipamentele de birou – Inceputul anului scolar a echilibrat scaderea drastica
Sectorul echipamentelor de birou in Romania continua sa se confrunte cu efectele crizei. In al treilea trimestru din 2010, acesta a scazut cu 37,2% comparativ cu perioada similara a anului 2009, atingand o valoare de 6 milioane euro.
Studiul se bazeaza pe panelul de retail al GfK Retail and Technology, ce include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.