Descresterea se datoreste in special limitarii drastice a surselor de finantare pentru agentii economici si a creditului de consum pentru populatie, de catre bancile comerciale.
„Efectele crizei s-au facut simtite acut inca din trimestrul 4 al anului trecut. Primul si al doilea trimestru au fost dificile pentru toti jucatorii de pe piata, cel mai probabil evolutia fiind una de tip Nike, adica o cadere abrupta a vanzarilor pe primul semestru, urmand sa asistam la o revenire foarte usoara pe al doilea semestru”, a declarat Dan Ostahie, presedintele Altex.
Anul 2010 va fi anul stabilizarii pietei de produse IT, comunicatii, electronice si electrocasnice, dar chiar si asa, acesta nu va aduce decat o crestere de circa 10-15% fata de 2009, crede Ostahie.
„Este foarte important ca bancile comerciale sa-si reia activitatea de creditare si sa ofere solutii atractive”, a mai spus presedintele Altex.
Anul 2011 va fi anul reluarii cresterii pietei intr-un ritm mai dinamic si implicit, al reluarii planurilor de dezvoltare de catre jucatorii din piata. Este de asteptat ca bancile sa redevina motorul dezvoltarii cu solutii de creditare atractive, atat pentru agentii economici cat si pentru populatie, mai este de parere seful celui mai mare retailer de profil autohton.
Nivelul pietei se va ridica la o valoare de circa 1-1,1 mld. euro la finele lui 2011, inca sub nivelul anului 2008.
Vanzarile de electorcasnice mari, cele mai bune in S1, desi au scazut abrupt
Altex a comercializat pe primul semestru al anului produse albe (electrocasnice mari – frigidere, aparate de aer conditionat) in valoare de 19 mil. euro, in scadere de la 37 mil. euro pe primul semestru al lui 2008. Urmatoarea categorie, ca valoare a vanzarilor pe primul semestru, au fost produsele negre, respectiv LCD-urile si telefoanele mobile (18 mil. euro) si de IT cu 14 mil. euro.
O valoare mai mica au avut-o produsele electronice de dimensiuni mici (11 mil. euro).
Produsele de telecomunicatii au generat venituri de circa 3 mil. euro in cadrul magazinelor Altex pe primul semestru al anului, in timp ce aparatele foto-video, circa 5 mil. euro.
„Simpla supravietuire nu este scopul nostru”
Managerul si fondatorul Altex a subliniat ca nu isi pune problema supravietuirii, ci se concentreaza pe iesirea pe primul loc din criza, intr-o pozitie foarte buna.
Oficialul companiei a spus ca are un plan clar de relansare financiara a companiei, care va incepe sa aiba efecte in lunile noiembrie-decembrie.
Intrebat de DailyBusiness.ro care este acesta, Ostahie a replicat ca „ramane sa facem un statement public in acea perioada”. Intrebat, de asemenea, care sunt datoriile Altex, Ostahie s-a eschivat: „acestea sunt trecute la Ministerul de Finante”.
Altex reduce numarul de angajati, suprafata magazinelor si a spatiilor de birouri
Pentru a face fata crizei economice, retailerul a luat masuri drastice pentru reducerea costurilor.
La nivelul headquarter-ului, salariile au fost diminuate cu 20%. Managerii au recurs la aceasta masura voluntar, a subliniat Ostahie.
[img=313][/img]
Numarul de magazine al companiei a fost de asemenea redus. De la 67 magazine Altex si 18 magazine Media Galaxy la 30 iunie 2008, in prezent compania mai detine 48 de magazine Altex si 15 magazine Media Galaxy. Suprafata de vanzare a fost redusa de la 105.000 metri patrati la 90.000 metri patrati.
Stocurile au fost reduse ca valoare si injumatatite ca volum, au mai spus oficialii companiei. Astfel, daca la inceputul anului, valoarea stocurilor era de 75 mil. euro, in prezent aceasta este de circa 45 mil. euro.
Altex a redus si numarul de angajati, de la 2.000 la inceputul anului la circa 1.500 in prezent.
Ca urmare a acestor activitati, compania a reusit sa isi diminueze costurile operationale cu 43%.
Masurile Altex vizeaza „adaptarea la nevoile clientilor”
Oficialii Altex au subliniat ca potentialii clienti au un comportament radical diferit fata de anii trecuti. „In medie, ne ia cu mult mai mult timp decat in anii trecuti sa convingem un client sa cumpere un produs”, a spus Cristian Moanta, director de marketing si achizitii al Altex.
[img=312][/img]
Inainte de criza, clientii luau decizia de achizitie pe cont propriu, in timp ce in prezent, aceasta este luata in familie. Daca inainte de fluctuatiile economice, clientul era axat pe „a cumpara”, acum ia in considerare si termenul de „a repara” obiectele stricate, inainte de a le inlocui.
Mergand pe acelasi curs al gandirii, oficialii Altex au subliniat de asemenea ca in prezent clientii nu mai merg pe principiul „mai mult e mai bine” ci pe „mai putin si mai bun”. Totodata, acestia elimina riscurile achizitionarii unui produs care sa nu se preteze gusturilor si cerintelor lor, ci „merg la sigur”, dupa ce testeaza in amanunt produsul in cauza.