Piata totala a scazut in principal pentru ca vanzarile de unitati desktop (computere de birou) au scazut cu 27,8%, iar cele de servere cu 55,3%.
In ciuda scaderii de 20% a pietei pe trimestrul trei, oficialii IDC spun ca nu exista motive de ingrijorare. „Piata a evoluat normal”, a spus Calin Mirea, analist la IDC Romania, pentru DailyBusiness.
Motivul? „Scaderea este numai in comparatie cu trimestrul trei de anul trecut, cand in cadrul unui program guvernamental au fost livrate un numar important de unitati desktop si server catre Ministerul Educatiei. Lipsa unui proiect de asemenea anvergura in Q3 2006 a determinat o revenire la normal”, a explicat Mirea.
El este de parere ca piata de PC-uri va creste pentru inca cel putin 5 ani, in timp ce segmentarea pietei se va apropia treptat de cea din tarile recent intrate in UE, urmand sa apara o preferinta din ce in ce mai mare pentru segmentul mobil.
„Se observa o trecere a preferintelor romanilor catre piata de laptopuri desi vanzarile sunt inca destul de mici in comparatie cu tarile membre ale Uniunii Europene”, spune Mirea.
Piata de PC-uri pe intreg anul este estimata de analisti din piata la circa 400.000 de unitati.
Raportul studiului arata ca, in prezent, Flamingo International detine o cota de 11,6% din piata, fiind urmat de KTech (11%), Hewlett Packard (9,7%) si, pe locul 4, Complet Electroserv, producatorul de calculatoare al grupului Altex (9,7%).
[quote=Calin Mirea, analist IDC Romania]In urmatorii 4-5 ani vom fi martorii unui trend puternic ascendent pe piata laptopurilor in detrimentul desktopurilor, cu conditia sa se mentina ritmul general de crestere al economiei nationale[/quote]
Flamingo este de asemenea pe locul intai si in topul valoric al vanzarilor de calculatoare produse in Romania, cu 8,4%, urmata de KTech cu 7,1%.
Intel domina in topul procesoarelor pe trimestrul 3 cu o cota de 72,1% de unitati vandute, urmat de AMD (27,9%). In topul valoric al procesoarelor Intel ocupa tot pozitia de frunte cu o cota de piata de 80,6%. AMD are o cota de 19,3% in acest top.
Utilizatorii individuali cumpara cele mai multe computere, ocupand o cota de 47,2% din piata PC-urilor. In topul cumparatorilor urmeaza intreprinderile mici si mijlocii (40,7%), companiile de mai mari dimensiuni (5%), sectorul educational (2,9%), administratia publica (2,9%) si marile corporatii (1,3%).
In acelasi top, dar din perspectiva valorica se afla: intreprinderile mici si mijlocii (50,3%), cumparatorii individuali (34,4%), companiile de mai mari dimensiuni (8%), sectorul educational (2,7%), administratia publica (2,7%) si marile corporatii (1,9%).