Piata autohtona de UMPC (ultramobile personal computer) se va dubla in 2008 fata de 2007, pana la circa 1 milion de euro, pe fondul scaderii preturilor, a diversificarii ofertei si a utilizarii unor sisteme de operare alternative gratuite (Linux), au spus pentru DailyBusiness jucatori din piata.
Modelul care a adus in atentia clientilor romani acest segment a fost Asus EeePc, disponibil in Romania de la sfarsitul anului 2007, au declarat jucatori din piata.
Cu toate ca vanzarile pentru laptop-uri ultramobile au fost slabe anul trecut, 2008 ar putea arata diferit.
„Pentru anul acesta, se pare ca Asus EeePc incepe sa penetreze destul de bine piata, modelul ocupand deja 8% din vanzarile PcFun pe segmentul notebook, fata de anul trecut cand nu putem vorbi despre o cota de piata relevanta, cu cele cateva bucati vandute”, a declarat Madalin Durca, director de marketing Pcfun.ro.
Reprezentantii Intend Computer spun, de asemenea, ca cel mai bine vandut model de mini-laptop este EeePc-ul de la Asus.
Alte modele preferate de clienti provin de la firme precum Samsung, Gigabyte sau Sony.
„In 2007 s-au primit comenzi ferme sau solicitari cu privire la performantele si caracteristicile unor modele precum Raon Digital everun, Gigabyte U60, oqo Model 2, VyePC mini-v, AMtek T770, Samsung Q1 Ultra, Asus R2H, Sony Vaio Vgn-Ux1xn”, a declarat Stefan Popescu, general manager Minipc.ro, un site de vanzari specializat pe produse miniaturale.
Pentru anul trecut, la nivelul afacerilor jucatorilor din piata, vanzarile de UMPC-uri au reprezentat doar aproximativ 0,5%.
„Pentru 2007 vanzarile de UMPC-uri in Romania nu au fost o afacere deoarece utilizatorul raporteaza pretul unui UMPC si facilitatile oferite la pretul si facilitatile unui laptop traditional”, a mai zis Stefan Popescu. Pentru un pret relativ mare (1.000 – 3.000 euro, inainte de aparitia modelului Asus) utilizatorul obtine portabilitate marita, in timp ce un laptop normal ofera o portabilitate acceptabila la un pret uneori mai mic decat al UMPC-urilor, au descris situatia pietei de anul trecut reprezentantii pietei.
„Apreciem cifra vanzarilor de UMPC la nivel national de aproximativ 500.000 euro pentru 2007. Consideram ca in 2008 aceasta cifra se va dubla sau chiar tripla tinand cont de trend-ul international”, a mai spus Popescu.
„Pentru Intend Computer, anul 2008, va insemna cresterea numarului de mini laptop-uri vandute la 500 bucati”, au spus oficiali Intend Computer, pentru DailyBusiness.
[quote=Stefan Popescu, general manager, Minipc.ro]Preconizam ca vanzarile de UMPC-uri pentru anul 2008 sa atinga 2.000 de bucati la nivel national[/quote]
Impedimentul cel mai important pentru cresterea vanzarilor de UMPC-uri in Romania a fost pretul unui astfel de dispozitiv, situat intre valorile de 1.000 si 3.000 de euro inainte de aparitia EeePc, care variaza intre 201 si 336 de euro la distribuitorii din intreaga lume.
Avantajele acestor produse sunt reprezentate de portabilitatea oferita, utilizarea unor tehnologii rezistente la socuri fizice in timp ce dezavantajele sunt putere de calcul redusa de calcul in comparatie cu laptop-urile traditionale.
Pe plan international, compania de cercetare Gartner mentioneaza intr-un studiu ca in acest moment nu este posibila producerea unui dispozitiv UMPC care sa atraga consumatorul din toate punctele de vedere, durata de viata redusa a bateriei putand afecta acceptarea de catre public a dispozitivelor UMPC, in plus publicul fiind obisnuit cu sistemele Windows, care detin peste 90% din piata.
Studiul citat utilizeaza aceste motive pentru a explica o eventuala reactie negativa a publicului cu privire la aceste dispozitive, despre care exista deocamdata numeroase voci care afirma ca nu vor fi acceptate la scara larga pe piata mondiala.