DailyBusiness
: Televiziunea online este un concept relativ nou in Romania. Ce parere aveti despre evolutia acestora in 2008?
Emanuel Gal: Televiziunile online care au aparut acum sunt deschizatoare de drumuri. Daca pana acum, companiile de media traditionale nu au investit prea mult in formatele video ale online-ului, acum cred ca au observat ca exista o piata, ca televiziunile online de la noi au ceva trafic deci si potential de a genera venituri. Probabil ca o sa investeasca si ele mai activ in acest mediu, din 2008.
DB: Ce cota de piata estimati ca aveti in prezent pe segmentul de televiziune online si cati jucatori activeaza pe piata in prezent in Romania?
EG: Ne-am lansat de aproximativ sase luni si in prezent cred ca avem o cota de piata de circa 40%. Sunt putine televiziuni – BrainTV.ro, EvoTv.ro, LiberTv.ro, HappyFish.ro.
DB: Cate televiziuni online se vor mai lansa in 2008 si ce cota de piata doriti sa atingeti?
EG: Din ceea ce stiu sigur, se vor mai lansa cel putin inca doua televiziuni online, ambele urmand sa activeze pe nise foarte mici, cum ar fi sanatate sau sport. In 2008 dorim sa ne mentinem cota de piata de 40%, pe care o consider foarte buna.
Media traditionala ar putea oferi un impuls puternic televiziunilor online
DB: Cand vor rivaliza televiziunile online din Romania cu televiziunile traditionale?
EG: In SUA, oamenii folosesc Internetul ca mijloc de comunicare, informare sau divertisment mult mai mult ca la noi. Am citit un studiu recent din care reiesea ca americanii petrec de cinci ori mai mult timp la computer decat la televizor, acolo televiziunile online produc deja un trafic imens. In Romania, cred ca televiziunile online vor incepe sa conteze in comparatie cu televiziunile traditionale abia in minim 5 ani.
DB: Care sunt cauzele?
EG: Rata de penetrare broadband este foarte mica. Apoi, oamenii nu stiu sa consume media online. De exemplu, daca ma duc undeva intr-o zona rurala sau intr-un oras mic si le zic despre o televiziune online, este foarte probabil sa se uite la mine ciudat si sa ma intrebe „pe ce canal este asta?”.
DB: Ce rol ar putea juca companiile media traditionale pe segmentul de televiziuni online?
EG: Dezvoltarea televiziunilor online tine foarte mult de cum privesc canalele media traditionale acest segment. Daca, sa zicem, ProTv ar inceta sa mai arunce pe site-ul lor doar clip-uri filmate in offline si ar incepe sa creeze precum CNN materiale exclusiv pentru online, am ajunge undeva, mult mai repede. Asteptam ca cei din media traditionala sa realizeze ce potential enorm are segmentul de televiziuni online si sa intre cu investitii mari pe aceasta nisa.
DB: Care sunt factorii care pot face ca o televiziune online din Romania sa aiba succes?
EG: In primul rand, continutul. Trebuie sa fie original si informativ, bine realizat. Televiziunea trebuie sa aiba si o identitate buna. Probabil ca televiziunile generaliste vor atrage mai mult trafic decat cele de nisa. Acestea din urma insa, vor atrage utilizatori mai selecti, mai educati, normal, si in functie de nisa abordata de televiziunea online. In cazul BrainTv, audienta este formata din studenti, antreprenori, jurnalisti, 70% din acestia provin din Bucuresti si au studii cel putin medii, majoritatea superioare.
DB: Ati pornit business-ul foarte de tanar (Gal are 21 de ani – n.r.). Cum va privesc partenerii mai varstnici?
EG: De cand am inceput, am incercat sa stabilesc relatii, parteneriate. Acum un an jumatate nu ma baga nimeni in seama, pentru ca suntem in Romania si… Am inceput sa fac proiecte, aplicatii pe care le-au vazut ulterior si acum oamenii sunt foarte prietenosi, sunt privit ca un antrepenor care promite, care poate. Oamenii cred ca au inteles ca nu varsta conteaza cand construiesti ceva.
Divertismentul aduce traficul, business-ul educa si fidelizeaza
DB: In prezent aveti sase programe principale, majoritatea emisiunilor fiind interviuri. In 2008, aveti in plan sa incepeti mai puternic crearea de emisiuni 100% proprii?
EG: O sa intram, intr-adevar, cu emisiuni noi, ale nostre, cu continut nou, cu „cap si coloana vertebrala”, focusul nostru ramanand insa segmentul antreprenorial si de educatie. Nu o sa lasam la o parte divertismentul, din contra. Daca in prezent ponderea emisiunilor de business ocupa circa 70% din total, in 2008 vrem sa aducem divertismentul la egalitate cu emisiunile antreprenoriale.
DB: De ce veti mari ponderea emisiunilor de divertisment de pe BrainTv.ro?
EG: Divertismentul aduce trafic. Scopul nostru este sa atragem oameni prin divertisment si sa-i educam apoi prin emisiunile de business, sa-i fidelizam. Vrem sa credem ca avem si un rol de `educator`.
DB: Cate emisiuni creati, in medie, pe saptamana?
EG: Pe saptamana, circa 8 emisiuni. In prima jumatate a anului sper sa atingem 15 emisiuni noi pe saptamana, odata cu marirea echipei noastre. Aceasta este in prezent de 8 oameni dar dorim sa marim in 2008 numarul acestora, pentru a ne permite sa ne extindem, sa crestem valoarea continutului emisiunilor si a graficii.
„Dupa ce o sa cheltuim din banii nostri 200.000 euro, o sa ne gandim si la monetizarea BrainTv”
DB: Care este numarul de vizitatori unici inregistrati de BrainTv.ro lunar?
EG: Depinde. Majoritatea vizitatorilor nostri sunt studenti sau tineri antrepenori. Traficul scade, de exemplu, in sesiuni sau vacante. As putea spune ca am atins un maxim de 100.000 de vizitatori unici intr-o luna, cel mai prost am mers cu 25.000 si media normala este de circa 55.000 vizitatori unici pe luna.
DB: Cat ati investit pana in prezent in BrainTv si ce afaceri ati realizat in primele sase luni de activitate?
EG: Am investit circa 60.000 de euro, circa 60% din bani, ducandu-se pe echipamente. Probabil la inceputul lui 2009, o sa intram pe profit.
DB: Cand estimati ca o sa incepeti sa introduceti publicitate pe BrainTv.ro?
EG: Suntem dispusi sa mai cheltuim din banii nostri undeva pana la 200.000 euro. Cand ajungem acolo, va fi cazul sa ne gandim la monetizare.
DB: De unde provin acesti bani, din ce activitati?
EG: Eu mai conduc o firma de software, Brainient.com. 60-70% din timpul meu se indreapta spre acest proiect, de unde vin banii pe care-i investim ulterior in alte proiecte. Brainient.com este un proiect pornit de acum un an jumatate si din prima luna am intrat pe profit. Construim aplicatii pentru web si pentru telefoane mobile pentru clienti din strainatate. Dupa un an si jumatate, Brainient.com are o cifra de afaceri de 250.000 euro.