Studiul „Most Contagious 2010”
, prezentat de Yahoo, urmareste principalele trenduri ale anului 2010, oferind si exemple concrete din pietele internationale.
1. Identitatile false in sprijinul activismului online Avand in vedere cresterea impresionanta a retelelor sociale, in special Facebook si Twitter, mai multe persoane au ales sa isi schimbe identitatea – cel putin in online. Multi dintre acestia au incercat, intr-un mod sau altul, sa ofere o proprie perspectiva asupra unor cauze importante, unui numar foarte mare de oameni pe care nu i-ar fi putut atrage daca nu „s-ar fi dat” drept alta persoana.
[img=1081][/img]
Astfel, pe Twitter, activistul @bpglobalpr, al carui ID sugereaza ca identitatea apartine departamentului de PR al British Petroleum, a satirizat balbaiala companiei privind criza din Golful Mexic. „Plajele negre au devenit foarte trendy in anumite regiuni ale lumii”, a trimis PR-ul fals catre peste cei peste 180.000 de followeri. „Mexic, noi te-am upgradat!”, a mai trimis el, spre stupefactia companiei petroliere si amuzamentul amar al zeci de mii de utilizatori Twitter.
2. Cercul nu mai are doar 360 de grade Daca in 2009 se vorbea de marketing la 360 de grade, se pare ca limitele cercului au fost depasite, metaforic, in 2010, noteaza studiul.
Acest lucru implica o combinatie puternica de micro-interactiuni, raspunsuri personalizate si „spontaneitate planuita”, lucruri care, intr-un final, trebuie sa creeze un cult al brandului in randul consumatorilor – in 2010 tehnologiile si retelele sociale avansate ducand la extinderea circumferintei „cercului de marketing”. Dupa cum spune unul dintre managerii P&G, experienta clientilor trebuie sa fie atat surprinzatoare cat si extrem de placuta.
[img=1080][/img]
Pentru a se realiza acest lucru, se poate imbina tehnologia cu offline-ul. De exemplu, in Sao Paulo, Brazilia, o filiala Burger King a inceput o campanie inedita – „have it your way!”, care implica pachete personalizate pentru fiecare client care comanda anumite produse. O camera ascunsa fotografiaza fiecare client si imaginea digitala este apoi printata rapid pe pachetele de burgeri. Compania de fast-food numeste acest lucru „Whooper Face”.
3. TV-ul nu mai este doar „cutia din coltul camerei” Deja de la inceputul anului 2010, 59% dintre americani stateau pe Internet in timp ce se mai uitau, „cu coada ochiului”, si la televizor, conform Nielsen. Mai mult de atat, dupa ce analistii au afirmat ca 2011 va fi anul in care Internetul va fi accesat masiv pe televizoare, este timpul sa devenim atenti si la acest trend.
Mari jucatori din piata – BBC, Apple, Samsung, Google sau Yahoo – lucreaza pentru conectarea televizoarelor la Internet, pentru a permite browsing total „din fotoliu” – televizorul nu va mai fi un mediu pasiv in viitorul apropiat. Google si Apple au pornit deja competitia pe acest segment, prin serviciile Google TV si Apple TV (inca nedisponibile in Romania).
4. Device-uri – mai mult decat mobilitate. Cresterea numarului de aplicatii mobile continua si, dupa multi ani de predictii, se pare ca in sfarsit 2010 poate fi numit anul Internetului mobil.
Revista Wired a starnit o adevarata furtuna cand, in octombrie, anunta ca „web-ul este pe cale de a muri”. Practic, aplicatiile mobile inlocuiesc, incet-incet, browsing-ul clasic pe World Wide Web.
Starbucks este una dintre primele companii care au profitat de acest trend. In anumite magazine din SUA, atunci cand consumatorii se logheaza la Internetul gratuit, acestia sunt redirectionati la aplicatii create de Starbucks. Acestea sunt optimizate pentru cele mai noi sisteme de operare – iOS, Android si Blackberry, mai degraba decat pentru laptop-uri.
5. Campanii de advertising cu mesaje umanitare/sociale. Multe companii au realizat ca pot atrage mai multa simpatie si, implicit, venituri mai mari, daca introduc in campaniile de advertising si o componenta umanitara sau sociala.
[img=1079][/img]
Este, de exemplu, cazul producatorului de imbracaminte Levi’s care, pe bannere, pe langa o imagine cu trei oameni obisnuiti imbracati in blugi, a atasat mesajul „Everybody’s work is equally important” (Orice meserie/munca este la fel de importanta).
6. Anul in care parintii au intrat pe Facebook. Facebook a atins 500 de milioane de utilizatori in 2010, astfel incat, daca ar fi un stat, ar fi al patrulea cel mai mare din lume. Reteaua sociala a depasit frontierele online-ului, realizandu-se si un film despre activitatea fondatorului, Mark Zuckerberg. Compania valoreaza circa 50 mld. $.