Au fost
aplicate doar 17 sanctiuni contraventionale, dintre care 15 avertismente si 2
amenzi in cuantum total de 15.000 de lei.
In cadrul campaniei de control inspectorii
ANCOM au verificat daca personalul de vanzari al operatorilor si al
partenerilor acestora comunica utilizatorului, verbal sau in forma tiparita ori
electronica, inainte de incheierea contractului, cel putin urmatoarele
informatii: planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe intreaga
perioada contractuala initiala, precizand serviciile incluse – abonament lunar
(numarul de minute/creditul inclus, daca este cazul), extra-optiuni,
conectare/instalare, echipament terminal achizitionat, dupa caz, cu toate
taxele incluse, tarifele aplicabile pentru acces si pentru apelurile nationale,
tarifele pentru apelurile efectuate in diferite intervale si conditiile de
utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus, durata minima a
contractului, precum si conditiile de incetare a contractului inainte de termen
si penalitatile aplicabile.
Conform deciziei ANCOM privind informarea
utilizatorilor, operatorii de telefonie
si partenerii acestora sunt obligati sa publice pe site-urile proprii o
procedura privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor finali pe care sa o
puna la dispozitia acestora, la cerere si in momentul incheierii contractelor.
Procedura trebuie sa detalieze modalitatile in care se poate inainta o
reclamatie, datele de contact ale compartimentului insarcinat cu primirea si
inregistrarea reclamatiilor, termenele maxime pentru depunerea si solutionarea
reclamatiilor, precum si posibilitatea ca utilizatorul final sa apeleze la
ANCOM pentru solutionarea litigiilor.
In plus, furnizorii de servicii de telefonie au obligatia de a afisa pe
pagina principala a propriului site un link catre contractul – cadru, inclusiv
conditiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie, care fac parte
din contract.
Din cele 836 de controale
efectuate la nivel national, 305
au fost realizate de ANCOM prin Directia Regionala Bucuresti la punctele de
lucru apartinand operatorilor de telefonie sau partenerilor acestora din
judetele Arges, Brasov, Buzau, Calarasi, Constanta, Dambovita, Giurgiu, Ilfov,
Olt, Prahova, Tulcea, Teleorman, Valcea si municipiul Bucuresti.
In urma
acestor controale a fost aplicat un
avertisment pentru nerespectarea obligatiilor privind furnizarea, la
cerere si in mod gratuit, a unui exemplar din contractul-cadru, inclusiv
conditiile generale privind furnizarea serviciului de telefonie si a procedurii
de solutionare a litigiilor.
In cadrul Directiei Regionale Iasi s-au efectuat 185 de controale, in urma carora s-au
aplicat 3 avertismente si o amenda in cuantum de 5.000 de lei, aplicate pentru refuzul
de a inmana, la cerere, un exemplar al procedurii privind solutionarea
reclamatiilor utilizatorilor finali.
Directia Regionala Cluj a efectuat 218 de actiuni de control si a aplicat
5 avertismente pentru
nerespectarea obligatiilor privind furnizarea, la cererea clientului, a
unui exemplar tiparit a procedurii de solutionare a litigiilor si informarea,
inainte de incheierea contractului, cu privire la planul tarifar ales, tarifele
aplicabile si durata minima a acestuia.
121 de
controale au fost efectuate de ANCOM prin Directia
Regionala Timisoara la punctele de lucru ale furnizorilor de telefonie mobila
si ale dealerilor acestora din judetele Arad, Caras-Severin, Dolj, Gorj,
Hunedoara si Mehedinti, fara a fi constatate incalcari ale obligatiilor de
informare in vigoare.
In ceea ce priveste obligatia de a afisa pe
pagina principala a propriului site, la loc usor vizibil, un link direct catre
contractul-cadru, inclusiv conditiile generale privind furnizarea serviciului
de telefonie si afisarea procedurii privind solutionarea reclamatiilor
utilizatorilor, dintre cele peste 80 de site-uri verificate, doar in 7 cazuri s-a constatat nerespectarea
obligatiilor de informare. 6 dintre acesti operatori au fost sanctionati cu
avertisment, iar unul a primit amenda in cuantum de 10.000 de lei.
Aceasta este cea de-a doua campanie de
verificare a respectarii obligatiilor de informare, prima avand loc in 2009.