Alte cauze care au determinat asemenea intreruperi au fost fenomenele naturale si intreruperi sau defectiuni ale retelei de distributie a energiei electrice.
In prima jumatate a acestui an, ANCOM a transmis catre 40 de furnizori de retele si servicii de comunicatii electronice un chestionar privind incidentele care au afectat functionarea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice pentru peste 5.000 de utilizatori pe o durata mai mare de o ora in cursul anului 2011. Scopul acestui chestionar a fost de a identifica numarul, durata si impactul incidentelor, atat asupra utilizatorilor, cat si asupra furnizorilor.
In urma centralizarii raspunsurilor au fost identificate [b]268 de incidente[/b] care au afectat securitatea si integritatea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice in anul 2011. Dintre acestea, aproximativ 45% sunt incidente care au avut cauze interne companiilor de comunicatii (defectiuni ale echipamentelor, erori de software, erori umane), restul de 55% fiind determinate de cauze externe (lucrari ale tertilor, furturi de cabluri, fenomene naturale, intreruperi in furnizarea energiei electrice etc.).
Cele mai frecvente cauze externe care determina asemenea incidente sunt furtul cablurilor care contin cupru sau deteriorarea intentionata a acestora (circa 28% din numarul incidentelor cu cauze externe) si deteriorarea fibrei optice de catre cei care efectueaza lucrari de constructie si/sau de intretinere ale sistemului utilitatilor publice (aproximativ 24%).
„Studiul realizat de Autoritate a aratat ca aproape 30% din totalul intreruperilor in furnizarea serviciilor de comunicatii electronice sunt cauzate de furtul cablurilor si de distrugerea acestora. In perioada imediat urmatoare vom organiza o serie de intalniri cu furnizorii de comunicatii electronice pentru a gasi impreuna cele mai bune solutii legale si operationale pentru a reduce acest fenomen si pentru a stabili noi modalitati de intarire a securitatii retelelor. De asemenea, vom invita la intalniri reprezentanti ai autoritatilor nationale cu competente in stoparea acestor fapte, pentru a agrea o strategie de actiune pentru reducerea acestui fenomen infractional foarte grav, care afecteaza si alte industrii”, a declarat Eduard Lovin, director al directiei executive reglementare din cadrul ANCOM.
21% din numarul incidentelor provocate de cauze externe in anul 2011 sunt atribuite fenomenelor naturale, cum ar fi ninsorile abundente, care au provocat intreruperi ale alimentarii cu energie electrica si blocaje rutiere ce au impiedicat accesul echipelor de interventie ale furnizorilor afectati la locatiile cu echipamente si nu au permis efectuarea rapida a reparatiilor.
Alte cauze care afecteaza buna functionare a serviciilor de comunicatii sunt fluctuatiile in alimentarea cu energie electrica (aproape 20%) si defectiuni ale componentelor hardware si software (7%).
Pe baza rezultatelor acestui chestionar, ANCOM are in vedere stabilirea unor niveluri de la care aceste incidente vor fi raportate, in viitor, periodic, catre Autoritate si masurile care urmeaza sa fie luate de furnizori in vederea cresterii gradului de securitate si integritate a retelelor si serviciilor de comunicatii electronice.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei.