Orange, de pilda, va lansa noi servicii convergente in continuarea ofertei de telefonie fixa si internet Home&Office Pack si a ofertei de acces mobil la internet, conform oficialilor companiei.
Vodafone Romania pune accent pe importanta serviciilor broadband. „Extinderea retelei de acoperire a serviciilor 3G broadband ramane pentru noi o directie de dezvoltare importanta”, a spus Liliana Solomon, CEO Vodafone Romania, pentru DailyBusiness.
„Odata cu atingerea unei acoperiri de 98% din populatie si 86% din teritoriu, Cosmote va incepe sa abordeze in mod si mai agresiv segmentul companiilor, pentru care gradul de acoperire al retelei este unul din elementele cele mai importante in alegerea furnizorului de servicii de telefonie mobila”, au declarat si oficiali ai Cosmote Romania. Acestia au spus ca in 2008 vor continua colaborarea cu Romtelecom care a debutat in cursul lunii noiembrie prin lansarea unui pachet comun de telefonie mobila si Internet broadband.
La sfarsitul lui 2007, Orange va acoperi 97% din populatie si 82% din teritoriul Romaniei.
In prezent, reteaua GSM a Vodafone acopera 97% din populatie si 81% din teritoriul Romaniei, conform oficialilor companiei.
Conform oficialilor UPC Romania, serviciul de Internet va fi in 2008 cel mai dinamic si cresterea mai rapida va veni din aceasta directie. Pe piata de televiziune nu se vor mai inregistra cresteri foarte mari.
„Piata va fi la fel de dinamica ca si in 2007. Competitia pe segmentele CATV va creste, competitia pe segmentul serviciilor de Internet va continua ca si in 2007, vor castiga operatorii care vor furniza servicii de calitate la un pret corect”, este de parere Lucian Lupascu, data marketing manager UPC Romania.
„Piata telefoniei fixe va creste si in 2008, in principal datorita operatorilor alternativi care vor oferi in principal servicii integrate cu telefonia fixa. Mai mult decat atat, operatorii de telefonie mobila Orange si Vodafone sunt nou veniti pe aceasta piata”, a continuat Lupascu.
In 2008 Romtelecom se va axa pe dezvoltarea parteneriatului cu Cosmote, si va incepe testarea serviciilor de IPTV, a spus pentru DailyBusiness Iorgos Ioannidis, director executiv al Romtelecom.
„Printre obiectivele noastre pentru 2008 se numara stabilizarea si cresterea bazei de clienti pentru serviciile de telefonie fixa, precum si incercarea de a dubla numarul de clienti pentru serviciile de Internet dar si televiziune prin satelit. Suntem constienti ca ne-am propus teluri foarte ambitioase, insa rezultatele din ultimele sase luni ne indreptatesc sa consideram ca sunt realizabile”, a spus Ioannidis.
Romtelecom va incheia 2007 cu peste 3 milioane de clienti pentru serviciile de telefonie fixa, in scadere fata de sfarsitul lui 2006, cand avea 3,4 milioane de clienti.
„Diminuarea numarului de clienti din telefonia fixa este un trend care se manifesta in cazul tuturor operatorilor de telefonie fixa, fosti monopolisti din Europa si Romtelecom nu face exceptie. Luna noiembrie insa a fost prima din ultimii 3 ani in care numarul cererilor de instalari a fost mai mare decat cel al deconectarilor, deci prima luna in care Romtelecom nu a mai pierdut clienti”, a continuat acesta.
Directorul executiv al Romtelecom a subliniat ca operatorul telecom va incheia anul 2007 cu o cota de piata de circa 20% pe segmentul televiziunii prin satelit.
„Am inceput anul cu o cota de piata intre 0 si 1%, iar la sfarsitul anului vom atinge 20% din piata de televiziune prin satelit. La sfarsitul acestui an estimam ca vom avea aproape 400.000 clienti pe acest segment”, a spus Ioannidis.
„Serviciile de Internet au inregistrat cresteri importante, de la aproape 100.000 conexiuni ADSL la finalul anului 2006, la peste 360.000 de conexiuni estimate pentru sfarsitul lui decembrie 2007”, a continuat Ioannidis. Acesta a precizat ca ultima oferta ClickNet (serviciul de Internet broadband al Romtelecom – n.r.) „a generat zeci de mii de noi contracte in ultimele doua luni”.
Operatorii telecom Zapp si RCS&RDS nu au oferit detalii cu privire la rezultatele pe anul 2007 sau strategia pentru anul viitor.
Date si Internet, terenul de lupta in 2008
Anul 2008 va fi anul in care operatorii telecom autohtoni vor pune accentul si mai mult pe segmentul de date si de Internet mobil, in incercarea de a oferi servicii cat mai complete pe o piata pe care o descriu ca devenind chiar mai competitiva decat pietele dezvoltate din vestul Europei.
„Lansarea unor noi servicii si oferte de broadband mobil ramane unul dintre obiectivele-cheie ale Orange pentru anul viitor. Tendinta in comunicatii este aceea de integrare a serviciilor disponibile prin diverse tehnologii”, a spus pentru DailyBusiness Thierry Millet, director comercial Orange Romania.
Serviciile de date mobile Orange 3G au fost lansate in luna iunie a lui 2006, iar serviciile Orange 3G+ care ofera viteza marita de acces la internet au fost lansate in 10 orase in luna iunie a lui 2007. Pana la sfarsitul anului 2007, serviciile Orange 3G/3G+ si
HSUPA vor fi disponibile in aproximativ 90 de localitati.
„Ne propunem ca in 2008 sa extindem acoperirea de voce si date in noi zone, cu precadere acelea unde cererea este foarte mare, si anume in zonele rezidentiale din jurul marilor orase. In zonele deja acoperite vom densifica reteaua”, a spus Millet.
„In functie de raspunsul pietei la serviciile 3G+ cu viteze de pana la 7,2 Mbps lansate in mai multe zone din Bucuresti, vom lua decizia de a extinde si in alte orase serviciile de acces mobil la Internet la aceeasi viteza”, a completat acesta.
„In viitor, estimam cresteri importante ale serviciilor de broadband mobil si de acces la Internet de pe telefonul mobil. Pe masura ce piata de comunicatii mobile din Romania se dezvolta, asistam la o crestere semnificativa a cererii pentru servicii de date mobile in
banda larga”, a declarat Liliana Solomon, director executiv al Vodafone Romania.
„In ceea ce priveste serviciile de acces la Internet de pe telefonul mobil, cresterea adoptiei este corelata cu diversificarea ofertei de telefoane 3G si de imbunatatirea accesibilitatii acestora ca pret pe de-o parte, la care se adauga dezvoltarea aplicatiilor precum email-ul mobil sau alte servicii cu valoare adaugata”, a explicat Liliana Solomon.
La inceputul lunii decembrie 2007, retelele Vodafone 3G si 3G broadband acopereau 232 de localitati din tara, incluzand 58 de orase din Romania. In prezent, acoperirea serviciilor Vodafone 3G broadband este de aproximativ 40% din populatia Romaniei. Vodafone Romania a lansat serviciile Vodafone 3G la data de 25 aprilie 2005 si era initial disponibila in opt orase.
„Pe masura ce piata de comunicatii mobile din Romania se dezvolta, asistam la o crestere semnificativa a cererii pentru servicii de date in banda larga. Extinderea retelei de acoperire a serviciilor 3G broadband va fi pentru noi in 2008 o directie de dezvoltare importanta”, a spus Solomon.
Aceasta a adaugat ca la inceputul lui 2008, Vodafone Romania va introduce servicii 3G broadband la viteze de pana la 7,2 Mbps si HSUPA.
„Pe piata de conectivitate mobila, care permite conectarea unui laptop la Internet prin intermediul unui dispozitiv mobil, cum este un card de date sau un modem, constatam cresteri puternice in randul utilizatorilor mobili, pe masura ce tehnologia de acces
evolueaza, aducand viteze din ce in ce mai mari, si pe masura ce se extinde acoperirea retelei”, a continuat Solomon.
O parere similara au si oficialii Cosmote, care au subliniat ca, in special din partea segmentului business al clientilor, cererea pentru servicii de date este din ce in ce mai mare.
„Anul 2007 a adus cresteri importante pentru serviciile de date, Internet si televiziune prin satelit, iar in 2008 vom incerca sa ne dublam numarul clientilor pentru Internet, Internetul fiind un segment de mare viitor in Romania”, a spus Iorgos Ioannidis, director executiv al Romtelecom.
Competitie de trei ori mai mare decat in Franta pe piata de telefonie mobila
„Cu 5 operatori de telefonie mobila si o noua licenta ce urmeaza a fi acordata in 2008, nivelul competitiei pe piata locala va depasi probabil si cele mai dezvoltate piete europene, tinand cont de numarul de operatori raportat la numarul de locuitori ai Romaniei. In Franta, de exemplu, isi desfasoara activitatea doar 3 operatori de telecomunicatii la peste 60 de milioane de locuitori”, a subliniat Thierry Millet.
Urmand tendinta anului 2007, anul 2008 va fi si el extrem de competitiv, iar operatorii vor continua lupta pentru utilizatori, pe fondul maturizarii pietei, sunt de parere oficialii operatorului Cosmote Romania.
„Investitia intr-un nou operator de telefonie mobila in Romania nu este dintre cele mai recomandabile la ora actuala, din doua motive. Primul este ca aceasta piata este foarte aproape de maturitate si exista deja trei operatori mari. Pe de alta parte, datorita concurentei, tarifele in segmentul de telefonie mobila din Romania sunt dintre cele mai scazute din Europa, determinand practic o amortizare dificila a investitiilor masive, necesare pentru construirea unei noi retele de telefonie mobila”, a declarat pentru DailyBusiness un oficial al Cosmote Romania.
Oficialii Cosmote Romania subliniaza ca in 2008 este posibil ca rata de penetrare a cartelelor SIM sa depaseasca 110%.
„In 2008 competitia pe piata de telecomunicatii se va intensifica, in conditiile in care Zapp are un nou actionar majoritar care promite sa faca investitii puternice, RCS&RDS isi va extinde reteaua de telefonie mobila, iar Ministerul Comunicatiilor pregateste lansarea celei de-a sasea licente de telefonie mobila”, este de parere Millet de la Orange.
„Avand in vedere gradul de maturitate al pietei si intensificarea competitiei, in perioada urmatoare operatorii se vor concentra din ce in ce mai mult pe programe de fidelizare a clientilor existenti, pe langa atragerea unor noi utilizatori in retea”, a completat acesta.
Serviciul de telefonie mobila RCS&RDS DigiMobil a fost lansat in a octombrie in Oradea si este disponibil in prezent si in Timisoara, Craiova, Iasi, Pitesti, Targu Mures, Bacau si Bucuresti. Oficialii companiei au precizat anterior ca pana la jumatatea anului vor sa extinda serviciile de telefonie mobila pentru a acoperi 50% din populatie.
„Piata romaneasca de comunicatii este probabil una dintre cele mai competitive din Europa, reprezentand o provocare pentru dezvoltarea oricarui operator. Cei mai importanti jucatori de pe piata se concureaza cu oferte din ce in ce mai avantajoase pentru clienti si aceasta este, evident, in avantajul clientului”, este de parere Iorgos Ioannidis, director executiv al Romtelecom.
„Totusi, trebuie sa se tina cont si de faptul ca o companie trebuie sa fie profitabila. Din punct de vedere al ARPU (venitul mediu pe utilizator – n.r.) piata de astazi se afla intr-un echilibru fragil. O reducere in continuare a ARPU ar avea un impact negativ asupra investitiilor viitoare si a cresterii companiei, ceea ce ar avea un efect negativ asupra calitatii si varietatii serviciilor primite de clienti”, a continuat Ioannidis.
Cat conteaza portabilitatea numerelor?
Oficialii Cosmote Romania spun ca in 2008 nivelul concurential, mai ales de pe segmentul de business, va creste si datorita implementarii portabilitatii numerelor.
„Portabilitatea numerelelor, sistem care a fost deja implementat de majoritatea tarilor europene, va fi in beneficiul acelui operator care are ofertele cele mai bune de pe piata, dar si al clientilor, care vor putea schimba operatorul actual pastrandu-si numarul de telefon. Cu siguranta ca aceasta masura va determina intensificarea concurentei pe piata, mai ales in segmenul de business, in care multi clienti nu renunta la actualul operator pentru a trece la o oferta mai buna pentru ca numerele lor sunt cunoscute de partenerii de afaceri”, sunt de parere oficiali ai Cosmote Romania.
Pe de alta parte, oficialii operatorul telecom Orange Romania sunt de parere ca portabilitatea numerelor nu va influenta puternic piata de telefonie mobila.
„Daca avem in vedere experientele altor piete, nu credem ca vom asista la migrari masive intre operatori. In timp ce operatorii traditionali vor investi in consolidarea bazei de clienti si a veniturilor, prin lansarea unor noi oferte integrate de servicii din exploatarea capabilitatilor fix-mobil, noii jucatori isi vor concentra eforturile pe atragere de noi clienti in retea cu oferte de tarife probabil din ce in ce mai scazute”.
„Pentru clienti insa este important ca furnizorul de servicii de comunicatii sa indeplineasca simultan mai multe cerinte – un grad extins de acoperire a retelei atat in mediul urban cat si in rural, o gama de servicii variata care sa cuprinda servicii de voce si date de calitate, oferte diversificate si avantajoase pentru fiecare categorie de clienti, o retea de distributie extinsa si eficienta, cu puncte de vanzare cat mai aproape de clienti, un serviciu de asistenta a clientilor profesionist in toate punctele de contact, fie la centrul de relatii cu clientii, fie in magazinele proprii sau ale partenerilor”, a conchis Thierry Millet, directorul comercial al Orange Romania.