Acesta este unul dintre factorii ce fac lumea tehnologiei mai frumoasa: putem conta pe ieftiniri periodice pentru produsele pe care ni le dorim, dar pe care nu ni le putem permite la un moment dat.
Spre deosebire de alte piete unde produsele sau serviciile se scumpesc – ganditi-va la pretul benzinei sau produselor de larg consum – pe segmentul de electronice si IT, asistam la ieftiniri.
DailyBusiness.ro a intrebat mai multi retaileri si producatori la ce produse si game de produse vor avea loc reduceri substantiale (de peste 10-15%) in 2011 si cum sunt corelate ieftinirile anuntate in afara tarii cu cele din Romania.
In 2011, vom vedea modificari substantiale pentru produsele IT si telecom mobile, atat tabletele, cat si telefoanele. Reducerile de preturi vor aparea pe masura ce noi produse mai performante vor fi lansate, incepand cu lunile februarie-martie, spun oficiali ai retailerilor de profil de pe piata.
La ora actuala exista cateva categorii de produse inca foarte noi pe piata, care nu se adreseaza unui segment larg de populatie, ci mai curand unui grup de „early adopters” care doresc sa aiba parte de cele mai noi tehnologii exact in momentul aparitiei, spune Dragos Salamac, team leader BenQ pentru Romania.
„In 2011 credem ca dintre categoriile de produse care vor fi caracterizate de scaderi destul de importante de pret, pe masura ce produsele devin mass-market, vor fi televizoarele 3D, care ar putea ajunge la pretul de 1.000 de dolari. Tabletele PC sunt o alta categorie de produse aflate la inceput si prin urmare probabil va avea preturi mai accesibile spre sfarsitul anului”, spune Salamac.
In prezent, cele mai ieftine televizoare 3D de pe piata au preturi de circa 1.200 euro, insa cele mai multe depasesc 1.500 euro. Pe parcursul anului curent, anumite modele vor fi vandute „la raft” mai ieftin cu 10-20% fata de 2010, spun retaileri din piata.
Unul dintre cel mai urmarit si de multi ravnit produs de pe piata locala este iPad-ul Apple, comercializat in prezent cu preturi incepand de la 2.000 de lei si, in functie de model, pana la circa 3.800-4.000 lei. Acesta, spune Marius Ghenea, presedinte al FiT Distribution (proprietar al PCFun.ro si PCGarage.ro), „va fi substantial redus ca pret, in anticiparea lansarii modelului urmator, iPad 2, lansare anuntata pentru luna aprilie”.
Deci, daca veti dori acest produs si il vreti cu minim 10% mai ieftin, este bine sa asteptati inca cateva luni.
Reducerea de preturi ar putea fi si mai mare in cazul cititorului electronic Kindle. Pretul acestuia a scazut, la nivel international, de la cel putin 260 dolari in 2009 la 130 de dolari in 2010. Anul acesta, produsul „de baza”, cu conectare WiFi, urmeaza sa fie comercializat la 100 de dolari. Acest pret, precum si cresterea concurentei de pe piata locala, va duce la ieftinirea produsului si in Romania. In tara, produsul se vinde in prezent cu preturi incepand cu 700 de lei (250 dolari).
„Cu siguranta, Romania va urma trendurile internationale, asa cum face de ani buni”, a declarat Marius Ghenea.
„In general, toate aceste modificari de preturi sunt cauzate de avansul tehnologic foarte rapid, care ajuta atat la lansarea din ce in ce mai frecventa a unor noi generatii de produse (care evident devalorizeaza generatiile anterioare), cat si la o competitivitate tot mai pronuntata a oricarei piete legata de tehnologie. Spre exemplu, daca anul trecut, la lansarea iPad practic nu existau produse concurente, la finalul lui 2011 se estimeaza ca minim 35 producatori vor oferi produse din aceasta categorie”, a mai spus Ghenea.
Mihai Traistaru, director Aprovizionare la eMag, spune ca majoritatea preturilor pentru produsele IT si electronice au o tendinta naturala de scadere. „Pretul unui reper are o tendinta de scadere accentuata in primele 6-12 luni de la lansare, cand tehnologia este noua, dupa care preturile scad mult mai usor, cand tehnologia este adoptata la scara larga”, a declarat Traistaru.
„Insa, daca discutam despre valoarea medie a unui produs dintr-o anumita categorie, aceasta va avea la noi o tendinta usoara de crestere, odata cu cresterea pietei. Consumatorii se orienteaza intotdeauna catre produsul pe care si-l pot permite cu un anumit buget. Daca acum doi ani, clientul cumpara cu 2.000 de lei un televizor de 81cm, acum cumpara un televizor de 107cm si cu specificatii superioare”, a mai spus Traistaru.
El a precizat ca preturile anumitor categorii de produse sunt insa influentate si de evolutia preturilor pentru subansamble: chip-uri, ecrane LCD si LED, pretul plasticului (functie de petrol). „Si la subansamble si la produsele finite, pretul echilibreaza pana la urma cererea cu oferta. Daca in 2011 consumul va creste peste asteptari, iar cererea va depasi oferta, o sa avem o usoara crestere a pretului pana la deschiderea de noi capacitati de productie”, a mentionat reprezentantul eMag.
Alexandru Andrei, product manager al site-ului de licitatii Okazii.ro, spune ca multi comercianti de pe site achizitioneaza produsele de pe pietele internationale si apoi le revand pe piata locala, „deci ieftinirile ‘din afara’ ar trebui sa se reflecte in scurt timp si in Romania”.
Andrei subliniaza ca cele mai mari ieftiniri pe Okazii.ro vor fi la televizoare cu plasma HD, sisteme GPS portabile precum si telefoane mobile si MP3 playere. Managerul de produse spune ca produse din aceste game s-ar putea comercializa si la jumatate de pret fata de anul precedent.
Segmentul foto-video va fi natural influentat de asemenea de o eroziune a preturilor si de aparitia unor produse cu caracteristici tehnice extrem de avansate, la preturi din ce in ce mai aceesibile. „Probabil ca aparatele foto de 12 si 14 MP vor urmari acelasi trend, dar si camerele video cu posibilitate de filmare HD”, spune Dragos Salamac, de la BenQ Romania. In cazul acestora din urma insa, reducerile de preturi vor fi mai moderate, de maxim 10-15%.
Piata internationala, direct responsabila de preturile din Romania
Evolutia preturilor de pe piata din Romania este strans legata de evolutia preturilor de productie sau de retail de pe piata din Europa si de pe celelalte continente, spun retailerii.
„Cred ca reducerile din Romania vor urma destul de strict modificarile de preturi de pe pietele din SUA si Asia, adica reducerea se va transfera integral pana in Romania – poate cu o diferenta de timp de cateva saptamani pana la 1-2 luni, dar nu mai mult”, a mentionat Marius Ghenea, presedintele FiT Distribution.
„Apreciez ca piata romaneasca de IT, si mai ales cea de gadgeturi, este foarte competitiva la acest moment, mai ales prin prisma ofertelor cu care vin jucatorii din comertul online, care aduc produse de varf la pretul pietei mondiale, imediat ce acestea sunt lansate oriunde in lume”, a adaugat Ghenea.
Mihai Traistaru de la eMag spune ca in majoritatea cazurilor, scaderile de preturi sunt resimtite rapid si in aceeasi masura si in Romania.
„Suntem frustrati de multe ori (si cred ca si consumatorii nostri) de politica adoptata de anumite branduri care nu includ Romania pe harta tarilor unde lanseaza tehnologii noi, sau care vand in Romania sau chiar Europa la preturi mai mari. In aceste cazuri, cautam canale alternative pentru a aduce direct de la sursa produsele noi si la preturi cat mai bune”, a adaugat Traistaru.
Reuters a citat un studiu realizat de site-ul DealNews.com, cu 12 produse ce urmeaza sa se ieftineasca, precum si preturile probabile ale acestor produse.
Printre ele se numara eBook reader-ul Kindle, modele de televizoare Panasonic si LG, consola Nintendo Wii, iPhone 3GS sau diferite game de laptop-uri. Cel mai probabil, acestea se vor ieftini in linie cu reducerile de pret internationale.
In SUA, in 2011, vor incepe sa se ieftineasca laptop-urile cu 4Gb RAM si procesoare performante, dupa doi ani (2009-2010) in care preturile acestora au stagnat. De asemenea, D-SLR-urile pentru incepatori vor ajunge sa coste cat camerele foto compacte acum cativa ani.
Cardurile de memorie cu capacitati reduse (8-16 Gb) vor deveni din ce in ce mai ieftine, in SUA pretul unui card de 16 Gb ajungand la 12$ de la circa 17$ in 2010. In Romania, un card SD de 16 Gb costa in prezent circa 100 de lei (32 $).
De partea cealalta: Ce produse s-ar putea scumpi?
In urmatoarea perioada, datorita emergentei smartphone-urilor, tabletelor PC si a eReaderelor, presiunea asupra producatorilor de panel-uri ar putea sa creasca.
Este posibil fie ca livrarile de produse sa nu acopere cererea, pe termen scurt, fie sa apara cresteri de preturi la producatorii primari de ecrane.
In general insa, majoritatea producatorilor isi asuma anumite cheltuieli pentru a asigura o constanta a anumitor preturi, daca aceste cresteri de panel-uri sunt mici, spun jucatori din piata locala.
Am putea asista si la o evolutie a preturilor pentru obiecte de colectie – telefoane cu pietre pretioase, gadget-uri unicat sau cu valoare de lucrare artistica.
Oficialii retailerului Flanco Romania considera ca s-ar putea scumpi anul acesta anumite produse electrocasnice si „home confort”. Printre ele se numara cuptoarele cu microunde, aparate de aer conditionat, masinile de spalat si frigiderele. „Cresterea de pret pentru categoriile mentionate mai sus este influentata de cresterea costului carburantilor, implicit a transportului”, au spus oficialii Flanco.
In general, singurele cresteri la anumite echipamente au fost influentate de schimbarea nivelului de taxare, de evolutia cursului leu-dolar si leu-euro, sau de evolutia preturilor la materiile prime sau a procesului de productie – includem aici costurile de transport care pot creste odata cu cresterea pretului la combustibil, cresterea costului de productie datorat evolutiei salariilor in anumite regiuni cum sunt China sau Taiwan incheie Laura Samson, country director Romania, Ungaria, Cehia si Slovacia.