Principalii concurenti ai Say pe piata locala de retail GSM sunt Germanos, lider de piata, cu circa 240 de magazine, Fonomat, cu 175 de magazine, si Internity, cu peste 100 de magazine.
DailyBusiness.ro: Presupun ca sunteti familiarizat cu faptul ca un articol despre Say si Hat Group, publicat pe DailyBusiness.ro, a atras aproape 200 de comentarii. Se spunea acolo ca ati concediat o mare parte din angajati si ca Say se confrunta cu diverse probleme financiare.
Zvi Friedman: Internetul a creat, sau a dezvoltat, o foarte mare problema. Canale de comentarii libere. Nu le inspecteaza nimeni, nu le controleaza nimeni. Iar acest lucru permite competitorilor sa posteze comentarii si detalii care sa creeze o impresie proasta despre o alta companie. Noi nu intram in jocul asta. In curand, cand o sa fiu pregatit, o sa dam in judecata persoanele vinovate. Comentariile astea nu sunt nevinovate. Acum prefer sa vorbim despre Say.
DailyBusiness.ro: Din comentariile respective reiese o oarecare incertitudine in privinta componentei conducerii. Dvs. cand ati venit de fapt la conducerea companiei si ce background aveti?
Zvi Friedman: Am venit la Say, oficial, de la inceputul lunii iunie. Am lucrat 25 de ani ca CEO la compania Kesher Barel, din Israel, pe care am vandut-o, impreuna cu partenerii mei, acum patru ani, celor de la McCann Erickson. Apoi m-am decis sa ma pensionez si sa ma bucur de viata, lucru ce nu mi-a iesit conform planului. Am venit apoi in Romania si am inceput niste proiecte de real-estate. Mi s-a oferit functia de consultant la Adama. Apoi am luat aceasta slujba foarte solicitanta.
DailyBusiness.ro: Care este targetul dumneavoastra?
Zvi Friedman: Am venit la conducerea unei companii care avea prea multi angajati, era ineficienta si din pacate neproductiva. Prima tendinta este sa gasesti un vinovat. Nu esti niciodata tu de vina, intotdeauna exista ceva in jurul tau care e de vina. Asa ca dam vina pe criza. Bine ca ne-au dat o criza pe care sa dam vina. Criza afecteaza orice piata.
Pentru a restructura afacerea si a o face mai eficienta a trebuit, din nefericire, sa reducem numarul de angajati. Si am apelat la outsourcing pentru unele operatiuni pe care le faceam in-house. Era ineficient sa le facem in-house. Unii oameni, din nefericire, au trebuit sa plece, dar situatia nu e atat de rea.
DailyBusiness.ro: Cati angajati aveati inainte de disponibilizari si cati aveti acum?
Amir Chodorov: Facem acelasi lucru ca si pana acum, fara cei 20% din angajati disponibilizati, cu vanzari chiar mai bune. Plus ca, practic, acele joburi au fost preluate prin outsourcing de alta companie. Trebuie sa facem din Say o companie stabila.
Zvi Friedman: Cam 10-13% din locurile de munca au fost relocate prin outsourcing in afara companiei.
DailyBusiness.ro: Iar in ceea ce priveste numarul de magazine?
Zvi Friedman: Singurul magazin inchis este din pacate cel din Mall-ul Armonia (din Braila – n.r.) pentru ca este inchis mall-ul. Avem acelasi numar de magazine, in pofida crizei.
DailyBusiness.ro: Si veti mai deschide?
Amir Chodorov: Da. Dar veti afla detalii anul viitor. Cautam locatii strategice. Avem intentia sa crestem.
DailyBusiness.ro: Mai este loc pe piata?
Zvi Friedman: Exista inca loc pe aceasta piata pentru eficienta. Amir si eu suntem pentru eficienta si profesionalism. Planuim sa investim mult in training si sa devenim numarul 1 in termeni de eficienta. Angajatii trebuie sa stie foarte bine ceea ce fac.
DailyBusiness.ro: Cat veti investi in training?
Amir Chodorov: Investitia in training pana la sfarsitul anului va fi de peste 150.000 de euro. Trainingul costa.
DailyBusiness.ro: Pentru ce pozitii?
Zvi Friedman: Pe toate posturile. Toti angajatii vor participa la training. Pana la sfarsitul anului toti angajatii vor avea o diploma. Este un ‘activ’ pe viata.
DailyBusiness.ro: Cati oameni lucreaza pe fiecare nivel?
Zvi Friedman: Filozofia noastra este sa fie cat mai putini oameni in sediul central si cat mai multi in calitate de forta de munca. Suntem pregatiti sa investim. Cea mai mare investitie va fi in magazine.
Amir Chodorov: In toate companiile de succes, doar 10% din personal lucreaza la sediul central.
DailyBusiness.ro: Care este investitia intr-un magazin?
Zvi Friedman: Pentru a deschide un magazin e nevoie de o investitie medie de 60.000 – 70.000 de euro. Avem 89 de magazine, dintre care 85-86 sunt in mall-uri. Nu suntem afectati de ceea scrie in presa. Vrem sa ajungem lideri in urmatorul an.
DailyBusiness.ro: De ce aveti atat de multe magazine in mall-uri?
Amir Chodorov: Suntem aliniati cu trendul din Europa si de-aici. Oamenii intra in mall, vara e racoare, iarna e cald. Mall-uri, de fapt business center-uri, se tot deschid. Foarte putin magazine stradale. Este trendul international.