Declaratia este un raspuns indirect fata de comentariile facute saptamana trecuta de Dan Georgescu, presedintele Autoritatii in Comunicatii, care a spus ca exista indicii cu privire la o pozitie dominanta a celor doua companii, cauzata de nivelul ridicat de concentrare al pietei, similaritatilor in activitati si nivelului ridicat de dificultate intampinat de eventuali concurenti care ar dori sa intre pe piata.
„Este ca si cum concurentii din Formula 1 s-ar plange ca pe primele locuri se afla tot timpul cei de la Ferrari sau McLaren. Insa acestia castiga pentru ca au masini mai bune si piloti mai buni decat concurenta”, a declarat Solomon (foto).
In plus, ea a adaugat ca nimeni nu a impiedicat atacarea mai puternica a pietei de catre concurentii Zapp sau Cosmote, si ca Orange si Vodafone sunt pozitionate mai bine datorita investitiilor puternice si determinarii.
Pe de alta parte, Liliana Solomon a subliniat ca piata din Romania este una foarte concurentiala. Ca urmare a acestui lucru si a faptului ca penetrarea telefoniei mobile a depasit 100% (ca numar de cartele SIM – n.r.), operatorii autohtoni urmeaza sa-si incetineasca ratele de crestere anuale.
„Nu vom mai asista la cresteri de la an la an de 50% sau 30%. Cu toate acestea, consider ca operatorii de telefonie mobila vor inregistra cresteri importante, mai ales din segmentele de broadband si de Internet pe telefon, unde estimez ca piata va creste cu procente din doua cifre”, a spus Solomon.
Concurenta afecteaza ritmul de crestere
Intr-adevar, atat Vodafone cat si Orange si-au incetinit ritmul de crestere sub 30%. In perioada martie-septembrie, prima jumatate a anului fiscal al grupului, Vodafone Romania a raportat cresterea veniturilor din servicii cu 23%, iar Orange a anuntat pentru trimestrul trei evolutia veniturilor cu un procent similar, de 24%.
Favorizata de valorile inca mici cu care opereaza, in comparatie cu cei doi lideri ai pietei, compania cu actionariat elen Cosmote Romania a raportat in trimestrul trei triplarea veniturilor, in contextul in care costurile de extindere au dublat pierderile in aceasta perioada.
Oficialii Cosmote au spus luni pentru DailyBusiness ca pana la finalul acestui an vor fi introduse ofertele comune cu Romtelecom, o initiativa pe care au anuntat-o in premiera in luna februarie. De asemenea, planurile de business ale operatorului pentru 2008 prevad fidelizarea clientilor actuali si continuarea adaugarii agresive de clienti noi, inclusiv de la concurenta. Operatorul intentioneaza sa treaca pe profit operational anul viitor, si pe profit net in 2009.
La randul sau, operatorul Zapp a raportat, la sfarsitul lunii iunie a acestui an, putin peste 500.000 de abonati, estimand ca pana la sfarsitul anului viitor va ajunge la peste 600.000 de abonati. Reprezentantii companiei estimeaza o mentinere a ratei de crestere de 100.000 de abonati anual, in conditiile in care Orange are 9,31 mil. clienti, Vodafone – 8,57 milioane de clienti, Cosmote – 3 milioane de clienti, iar pe piata de telefonie mobila si-a anuntat recent intrarea si operatorul RCS&RDS, cu activitati in Timisoara si Oradea, si cu planuri de intrare in Bucuresti inainte de finalul anului.
Portabilitatea numerelor, mult zgomot pentru nimic?
Introducerea portabilitatii pe piata interna de telefonie mobila, in vara lui 2008, nu va afecta piata in mod esential, impactul urmand sa fie cel mai vizibil in randul posesorilor de abonamente non-corporate, dar la o rata de transfer catre operatori concurenti de sub 10%, conform Lilianei Solomon, director executiv al Vodafone Romania.
„Nu intrevad absolut nici un efect in randul clientilor de business si foarte mici efecte in randul celor ce sunt clienti prepaid, ca urmare a introducerii portabilitatii numerelor. Mentinerea numerelor nu este atat de importanta pentru acestia din urma”, a spus Solomon, specificand ca abonatii din companii folosesc serviciile unui operator pentru ca sunt multumiti de ele, si nu vor fi tentati sa le schimbe cu cele ale altei companii doar datorita introducerii portabilitatii.
De altfel, nici pe pietele mai dezvoltate din Europa, ratele de transfer nu au fost semnificative, a mai spus CEO-ul Vodafone.
Video-conferinte pe mobil, din 2008
Oficialii Vodafone Romania au prezentat luni, in premiera, o serie de servicii noi, care vor fi implementate in 2008. Acestea se afla in prezent in teste, urmand ca Vodafone sa realizeze cercetari de piata pentru a studia cererea pentru noile servicii si a determina momentul oportun pentru lansari, care vor avea loc in cursul anului viitor.
Astfel, operatorul va introduce serviciul de video-conferinte, care va permite utilizatorilor de Internet 3G sau broadband sa realizeze sedinte video, simultan, cu mai multe persoane, pe telefonul mobil.
„In Romania, dar si in Europa de Vest, aceste sedinte sunt inca prea putin folosite. Acest lucru vine ca urmare a faptului ca inca nu sunt pe piata atat de multe telefoane mobile cu display mare, care sa permita astfel de tehnologii. Un alt impediment este, deocamdata, si faptul ca oamenii vor sa-si vada interlocutorii dar, psihologic vorbind, ei insisi nu vor sa fie vazuti de acestia”, a spus Solomon. Ea a subliniat insa ca video-conferintele mobile vor incepe sa devina din ce in ce mai folosite, ca urmare a lansarii pe piata a unor mobile din ce in ce mai performante.
O alta tehnologie ce urmeaza a fi lansata este cea de Video Monitoring, care va permite utilizatorilor 3G sa acceseze imagini video de la camere IP, camere de inregistrare publice sau canale TV.
De asemenea, Vodafone Romania va lansa in 2008 serviciul Visual Mailbox, care va permite utilizatorilor sa acceseze mai usor mesageria vocala, direct pe telefon, sub forma unei interfete tip „inbox”.
Totodata, oficialii Vodafone au anuntat ca vor introduce pe piata, la inceputul lui 2008, tehnologia HSUPA care a fost introdusa si de competitorul Orange Romania, in luna octombrie, in 42 mari orase din tara.
Tehnologia HSUPA ofera clientilor viteze marite de incarcare (uplink) a datelor, de pana la 1,46 Mbps.
Vodafone Romania estimeaza ca va ajunge la 9 milioane de clienti in anul fiscal curent, strategia companiei concentrandu-se insa nu pe acest indicator, ci pe cresterea cotei de piata, din punct de vedere al cifrei de afaceri, a mai spus Solomon.