- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cererea pe piata foto migreaza spre camerele profesionale

23 Jul, 00:09 • Redactia DailyBusiness
Piata locala a camerelor foto digitale profesionale si semi-profesionale (DSLR) este in continua crestere, pe fondul scaderii preturilor, dorintei crescute a clientilor de a avea camere mai versatile si cu facilitati mai extinse, au spus pentru DailyBusiness oficiali ai retailerilor Diverta, Flamingo Computers si ProCA.
Cererea pe piata foto migreaza spre camerele profesionale

Anul trecut, ponderea de vanzare intre camerele digitale compacte (slim) si cele DSLR in cazul Diverta si Flamingo a fost de aproximativ 95% – 5%. Anul acesta, oficialii companiilor estimeaza ca se vor vinde in raport de aproximativ 90%-10%.

„In ultimul an s-a putut remarca o crestere a vanzarilor pe segmentul DSLR, generata de scaderea preturilor la aceasta categorie de aparate. Explicatia sta cu siguranta in „maturizarea” clientelei, care, odata obisnuita cu aparatele foto digitale, tinde sa transforme in hobby fotografierea. Ca atare, solicita calitate maxima de la aparatul cumparat”, a spus Catalin Gligan, coordonator promovare IT&C Diverta.

Piata locala a camerelor foto a fost evaluata anul trecut la aproximativ 35-40 mil. euro, numarul unitatilor vandute fiind estimat la 150.000. In 2007 piata va creste cu 25%, la o valoare de peste 45 de milioane de euro si va urca la peste 180.000 de aparate foto vandute, au estimat oficiali ai retailerilor.

In Europa de Est, se vand anual aproximativ 7 milioane de camere foto digitale, cu incasari de circa 1,65 miliarde de dolari, conform IDC. Regiunea este dominata de Canon, urmat de Sony si Olympus, care impreuna au 55% din vanzari ca numar de unitati si 58% din incasari.

La nivelul Romaniei, conform oficialilor IDC Romania, nu exista un studiu al ponderii vanzarilor de aparate digitale profesionale si semi-profesionale din totalul aparatelor foto digitale comercializate. Japonezii de la Canon, care domina piata mondiala, raporteaza o pondere de circa 15% a camerelor DSLR din totalul camerelor digitale vandute.

„Pasionatii de fotografie care au apucat sa testeze un aparat DSLR sunt absolut entuziasmati de rezultate si, in general, este o chestiune de timp pana ajung posesori ai unui astfel de dispozitiv, fie si ai unui model de debut”, este de parere Gligan de la Diverta.

Preturile camerelor foto profesionale vor fi influentate de o noua lege UE

Preturile de pe piata al unui aparat foto digital DSLR pleaca in acest moment de la 1.000 lei, pentru un kit DSLR care include obiectivul. Unele modele foarte performante, in special de la companii consacrate din domeniu precum Canon sau Nikon, pot ajunge si la 3.000 – 4.000 lei.

Comisia Uniunii Europene va dispune, cel mai probabil in toamna, o lege in care se stipuleaza introducerea unei taxe pentru aparatele foto digitale care au capacitatea de a filma si care sunt importate in tarile membre UE, a spus Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (APDETIC).

„Ca urmare a acestei legi, toate importurile tarilor UE de camere foto ar urma sa fie taxate cu 4,9”, spune presedintele APDETIC. „Acest lucru nu va duce neaparat la o scadere accentuata a vanzarilor, dar clientii vor plati mai mult”, a completat Negoita, explicand ca piata romaneasca este departe de a fi saturata.
Potrivit reglementarilor actuale, care urmeaza sa fie modificate, camerele video sunt incadrate la „echipamente care pot inregistra filme”, iar camerele foto digitale sunt incadrate la „echipamente IT”. Camerele video in UE au o taxa vamala de 4,9% (ca fiind echipamente non-IT), iar camerele foto digitale (ca orice echipament IT) au taxe vamale 0.

„Nu suntem de acord cu acest lucru. Conform legilor anterioare, de acum zeci de ani, camerele foto sunt considerate echipamente IT, deci ar trebui sa nu aiba taxe vamale”, a spus si Nicu Stancescu, director de marketing in cadrul Canon Romania.
„Mai mult de atat, se pune intrebarea ce inseamna `film`. Eu consider ca un film sau un videoclip trebuie sa poata fi vizualizat la televizor, la o rezolutie multumitoare, pentru a fi considerat cu adevarat film. Or, acest lucru o camera foto nu poate face. Ca sa nu mai vorbim ca o camera foto nu poate filma un numar mare de minute. De aceea, in opinia mea, aceasta lege nu isi prea are rostul”, a mai spus Stancescu.

Oficialii Comisiei UE inca discuta, urmand ca legea, conform unor surse din piata, sa fie promulgata cel mai probabil in toamna acestui an. Inca nu se stie ce tip de camere, cu exactitate, vor intra sub incidenta acestei legi.

Designul aparatelor foto si puterea zoom-ului influenteaza puternic vanzarile

Oficialii Flamingo au subliniat si importanta designului aparatului foto, precum si a zoom-ului, care influenteaza puternic alegerile clientilor. DSLR-urile ofera, in cele mai multe cazuri, cel mai puternic zoom optic, de pana la 12X, dublat de zoom-ul digital.

Numarul de megapixeli (rezolutia camerei foto) devine un criteriu de alegere din ce in ce mai mic, deoarece, la nivelul tehnologic la care s-a ajuns, majoritatea camerelor foto au o rezolutie care satisface cea mai mare parte a cumparatorilor.

Pe plan mondial, livrarile de camere foto au crescut cu 14,5% in 2006, pana la 106 milioane unitati, pe fondul popularitatii crescute a modelelor DSLR, releva studiul IDC. Astfel, livrarile de camere foto digitale tip DSLR au crescut cu 39% in 2006, pana la cinci milioane unitati.

Cardurile de memorie – cele mai cautate accesorii pentru aparatele foto

Dintre accesoriile aparatelor foto, cele mai cautate sunt cardurile de memorie. In reteaua de magazine Diverta acestea reprezinta 80% din totalul accesoriilor comercializate.

Pretul cardurilor de memorie au scazut puternic in ultimele 6 luni, cu aproximativ 30-40%, totodata inregistrand o crestere considerabila a capacitatilor de stocare.

Gentile si trepiedele reprezinta 10%, respectiv 5% din vanzarile de accesorii, restul fiind acoperit de cititoarele de carduri si lentile/obiective.

In perioada sarbatorilor de iarna si in perioada vacantelor sau concediilor de vara, se inregistreaza triplari ale vanzarilor. De la an la an, conform oficialilor Flamingo Romania, vanzarile de aparate foto digitale se dubleaza, asteptandu-se acelasi lucru si in 2008.

In cazul Flamingo, vanzarile de aparate foto reprezinta aproximativ 5% din totalul cifrei de afaceri a companiei, in timp ce in cazul Diverta, acesta reprezinta aproximativ 7%.

Cele mai cautate aparate foto digitale sunt cele ale marcilor consacrate, Canon detinand cea mai mare cota de piata atat in Europa cat si la nivel global. Alte camere foto preferate de clientii romania sunt Sony, Samsung, Fuji, BenQ si HP.

Canon si Sony, lideri de piata la nivel global

Conform estimarilor IDC, vanzarile de camere digitale la nivel global vor inregistra o crestere cu 8%, urmand sa atinga 114 milioane de unitati in cursul acestui an.

Numarul unitatilor vandute va inregistra insa o scadere tot la nivel global dupa 2010, exceptie facand tocmai camere foto profesionale, conform IDC.

Vanzarile de camere DSLR digitale ar urma sa inregistreze o crestere cu 9 procente, urmand sa ajunga la 8,5 milioane de unitati vandute anual la nivel global pana in 2011.

La nivel global, compania Canon, cu sediul la Tokio, a livrat 19,7 milioane camere foto digitale in 2006, ceea ce reprezinta 18,7% din totalul mondial de camere foto. Livrarile Canon au crescut cu 23,3% fata de anul 2005.

Conform oficialilor companiei, Canon va produce in acest an aproximativ 24 de milioane de camere foto digitale, dintre care 3 milioane vor fi profesioniste.

Sony Corp. a ocupat locul doi in acest clasament, cu o cota de piata de 15,8%, in crestere fata de anul precedent, cand inregistrase o cota de piata de 15,2%.

Singura companie americana din primele cinci clasate, Eastman Kodak, a ocupat locul cinci, cu o cota de piata de 10%, in scadere fata de nivelul de 14,2% atins in 2005.

Olympus Corp, care a ocupat locul patru, a scazut pana la 8,6%, in 2005 cota de piata a acestui grup fiind de 9,8%.

Samsung a reusit sa patrunda in acest clasament, ocupand locul cinci, cu o cota de piata de 7,8% in 2006, in crestere substantiala fata de nivelul de 3,8% atins in 2005. Livrarile grupului sud-coreean au crescut de peste doua ori, a aratat institutul de cercetare.

Nikon Corp, a doua compania producatoare de camere foto profesionale dupa Canon, a ocupat locul sase, cu o cota de piata de 7,6% in 2006.