Dupa patru ani de experienta la producatorul de imprimante Lexmark, Ciuhan lucreaza la Epson de circa un an.
DailyBusiness: Ce cota de piata are Epson in Romania pe segmentul de proiectoare?
Laurentiu Ciuhan: La finele lui 2007, companiile de cercetare ne-au plasat pe locul doi, cu o cota de piata de 18%, in spatele BenQ care acoperea 38% din piata.
DB: Diferenta dintre Epson si BenQ ca cota de piata este destul de mare. De ce acest lucru?
LC: Din cauza pretului. Romania este inca o tara „price sensitive”. Compania tine la pret si la calitate, investim mult in tehnologii noi si pana la urma Epson vrea sa si castige bani. Pe de alta parte, si BenQ are o flexibilitate destul de mare a preturilor. Cu toate acestea, consider ca BenQ ar putea incepe sa aiba unele probleme in curand.
DB: De ce ar avea probleme BenQ?
LC: Practica un pret destul de mic, dar si pe ei ii costa productia si cercetarea. Experienta din trecut arata ca preturile mici nu inseamna neaparat venituri si profit mai mare. De exemplu, Compaq a fost o companie agresiva la preturi, insa apoi „a capotat”, fiind in final cumparata de HP.
DB: Care sunt strategiile Epson pentru a castiga cota de piata?
LC: Incercam sa abordam mai puternic segmentul de educatie. Scoli, licee, institutii superioare, precum si centre de formare si de training.
DB: In prezent, Epson lucreaza printr-o reprezentanta. Veti inaugura un birou regional?
LC: Da, Epson a intrat prin aceasta reprezentanta in octombrie 2006. In prezent, lucreaza patru persoane iar pana la finele anului avem in plan sa mai angajam trei persoane. Anterior, apartineam de Epson Deutschland. Ulterior am trecut, datorita rezultatelor bune, la Epson Europa. De o luna, reprezentanta din Romania a preluat si afacerile Epson din Bulgaria.
Afaceri de peste 13 mil. euro pentru Epson in Romania
DB: Ati mentionat afaceri bune pentru Epson in Romania. Puteti specifica?
LC: Da, in Romania Epson a inregistrat cea mai mare crestere din intreaga Europa. Afacerile Epson in tara au crescut cu circa 50%, pana la ceva mai mult de 13 mil. euro. Pentru 2008 estimez o crestere mai temperata, la circa 20%. Romania incepe sa aiba o piata matura, concurentiala, puternica. Cresterile vor fi din ce in ce mai mici.
[quote=Laurentiu Ciuhan] Romanii sunt foarte receptivi la noile tehnologii, deci consider ca proiectoarele pentru segmentul rezidential vor fi din ce in ce mai cautate [/quote]
DB: Ce pondere din afacerile Epson reprezinta videoproiectoarele?
LC: Circa 25%. Imprimantele laser, inkjet, casele de marcat si asa mai departe, precum si consumabilele pentru acestea, ocupa ponderea majoritara.
DB: Pietele IT si electronice cresc puternic, in special datorita vanzarilor de laptop-uri si LCD-uri. Cat de repede creste piata proiectoarelor comparat cu acestea?
LC: Piata de proiectoare este o nisa, un segment aparte, care evolueaza undeva de doua ori mai incet decat laptop-urile si LCD-urile. Cu toate acestea, romanii sunt foarte receptivi la noile tehnologii deci consider ca segmentul de proiectoare pentru case (home-using) va creste in viitorul apropiat foarte puternic si datorita faptului ca domeniul imobiliar este si el intr-o crestere accentuata. Case noi, alte conditii si modalitati de a vizualiza imagini in miscare. Si pe segmentul de invatamant se vor inregistra cresteri destul de mari, combinatia „tabla interactiva-proiector” fiind deja foarte folosita in afara Romaniei.
DB: Si pe segmentul de business?
LC: Si acesta va creste, poate nu la fel de puternic, dar va creste. Orice companie de training are nevoie de proiectoare. O plasma, oricat de mare ar fi, nu poate ajunge la mai multi metri, lucru pe care il poate realiza un proiector la rezolutii bune. La prezentari corporate, aproape toate companiile mari si medii de pe piata apeleaza la proiectoare.
DB: Cat la suta din vanzarile de proiectoare merg spre clientii business?
LC: Gama de business detine in prezent suprematia. Circa 70%-75% din vanzarile noastre se fac din produsele business si corporate. Partea de home cinema vine insa din urma, iar unii clienti cumpara, spre satisfactia noastra, produse de top pentru locuintele lor. De exemplu, in decembrie 2007 am lansat doua videoproiectoare dotate cu ultimele tehnologii, TW1000 si TW2000, la preturi de 2.000 euro respectiv 2.500 euro Am vandut 15 bucati dintre acestea doar in decembrie.
DB: La ce volum estimati piata de proiectoare?
LC: In 2007 s-au comercializat circa 12.000 de unitati. Vad o crestere de 20-30% pentru acest an pe segmentul de proiectoare.
DB: Cat de des schimbati produsele cu unele noi?
LC: In cele mai multe cazuri, schimbam majoritatea produselor din stoc o data la sase luni. In urmatoarele doua luni, de exemplu, vom schimba parte din cele ce se afla acum pe piata cu noi proiectoare. In Malta o sa fie in perioada apropiata un eveniment in cadrul caruia se vor lansa 18 noi proiectoare, ce vor ajunge si in Romania imediat.
DB: Daca ati avea un „bonus” de 1 mil. euro, unde i-ati investi, in activitatea Epson din Romania, si de ce?
LC: Personal, in partea de imprimante/lasere destinate segmentului corporate. Consider ca de aici se scot cei mai multi bani si aici cred eu ca Epson mai trebuie sa lucreze putin.