Bun! Ai vorbit cu prietenii, ai decis ce telefon îți trebuie. Caută pe mai multe site-uri și compară prețurile: numai așa poți găsi cea mai bună ofertă. Orice comerciant care vinde produse sau servicii online trebuie să ofere mai multe informații legate de caracteristicile și prețul produselor, perioada de valabilitate a ofertei, modalitățile de plată și livrare a produsului, procedura de soluționare a eventualelor reclamații, termenul în care poți returna produsul și formularul tipizat de retragere din contractul online, durata contractului și existența unei garanții legale. De obicei, toate aceste informații se găsesc în secțiunile „Cum plătesc?”, „Livrare” „Garanții” sau „Termeni și condiții”.
Informațiile găsite sunt satisfăcătoare? Nu te grăbi! Înainte de a plasa comanda, trebuie să afli câteva lucuri și despre comerciant, cum ar fi denumirea comercială, adresa poștală, un număr de telefon, de fax, adresa de email, numărul de înmatriculare și codul de înregistrare fiscală. Dacă găsești toate aceste informații în secțiunile „Contact”, „Mențiuni legale”, „Termeni și condiții” sau „Protecția datelor personale” înseamnă că vânzătorul este serios.
Ai ales telefonul, ai dat comanda, comerciantul ți-a dat mesaj că a acceptat-o: în momentul acesta a fost încheiat și contractul (da, există un contract și în online și l-ai „semnat” când ai bifat acea căsuță la finalizarea comenzii).
Din acest moment intră în vigoare toate drepturile de care ai parte în orice contract: dreptul de retragere, dreptul de executare sau încetare a contractului dacă produsul nu este livrat etc.
Banii înapoi!
Ai plătit telefonul, aștepți nerăbdător sosirea coletului și, în sfârșit, intri în posesia telefonului. Dar, mare dezamăgire! Modelul nu are performanțele pe care le-ai fi așteptat. Nu te alarma pentru că ai 14 zile calendaristice (de la momentul livrării) în care te poți răzgândi și cere banii înapoi. Pune mâna pe computer, intră pe site, completează formularul special cu toate datele necesare (de regulă identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit) și așteaptă să fie preluat coletul. Trebuie să îți recuperezi banii în maximum 14 zile calendaristice.
În cazul în care nu primești un răspuns sau răspunsul primit nu este unul satisfăcător, iar agentul economic are sediul într-unul din statele membre ale UE, plus Norvegia și Islanda, te poți adresa cu o reclamație Centrului European al Consumatorilor România – ECC Romania, care va încerca să obțină o soluție pe cale amiabilă.