Desi ponderea celor ce acceseaza Facebook de pe smartphone-uri din totalul terminalelor mobile este in crestere, oficialii Vodafone Romania au subliniat ca „numarul celor care acceseaza Facebook de pe telefoane mai putin performante este semnificativ mai mare”.
Operatorul telecom a investit, din 2010, sume importante in campanii de promovare Facebook pe terminale mobile. Oficialii companiei au subliniat ca „retelele sociale reprezinta, in esenta, forma cea mai avansata de comunicare prin intermediul Internetului”, in acest moment.
„Vorbim despre o evolutie de la email la messenger si de la blog la retele sociale, iar aceasta va continua cu siguranta, fie ca vorbim despre integrarea SMS-ului ca mijloc de comunicare in cadrul acestor canale, fie ca tehnologia va evolua catre alte forme inovatoare de comunicare”, a spus Ovidiu Paraschivescu, team leader, Internet Development la Vodafone Romania, pentru DailyBusiness.ro.
Cristian Manafu, blogger si consultant social media la The Connector, spune ca procentul detinut de terminalele tip smarphone este inca destul de mic, desi creste accelerat cu sustinerea operatorilor si producatorilor.
„In orice piata de altfel, poate mai putin in Japonia si Coreea de Sud, telefoanele non-smartphone acapareaza cea mai mare felie din piata. Spre exemplu, in 2009, in SUA, 83% din telefoanele de pe piata erau telefoane de generatii mai vechi. Lucrurile tind sa se schimbe pe masura ce pretul smartphone-urilor scade si apar versiuni low end disponibile la preturi mici sau subventionate pana la gratuitate de operatori”, explica Manafu pentru DailyBusiness.ro.
Analistii prevad ca pana de Craciun anul acesta unul din doi americani va avea un smartphone. „Nu vom vedea o astfel de ‘rasturnare’ de situatie si la noi prea curand, dar probabil in urmatorii doi ani se va intampla„, estimeaza Manafu.
Vodafone a lansat recent o aplicatie prin intermediul careia utilizatorii de telefoane mai vechi pot accesa reteaua sociala.
Filiala locala a companiei britanice si-a dublat numarul de utilizatori care acceseaza Facebook direct de pe mobil in ultimele sase luni si se asteapta ca urmatoarea dublare a numarului acestora sa aiba loc mai repede de sase luni. Oficialii companiei coreleaza aceasta dublare, precum si evolutia generala a numarului utilizatorilor de Facebook din Romania, cu campaniile derulate in ultimul an.
„Ne bucuram sa observam ca atat numarul de utilizatori Facebook de pe PC cat si cei de pe mobil au crescut semnificativ odata cu startul campaniilor de comunicare derulate de noi in ultimul an. Comunicarea prin intermediul retelelor sociale este forma cea mai intalnita de interactiune la utilizatorii tineri, alaturi de serviciile de instant messaging„.
Oficialii companiei nu au dorit sa ofere date de trafic sau durata de accesare a retelelor sociale de pe mobile, dar au spus ca accesarea retelelor sociale de pe terminale mobile se incadreaza in site-urile si serviciile cele mai accesate, alaturi de motoarele de cautare sau e-mail-ul.
Oficialii Orange Romania spun ca, in continuare, comportamentul de utilizare pe telefon sau, mai nou, tablete, e foarte legat de comportamentul de utilizare pe computere. „Suntem inca in faza in care aplicatiile migreaza catre ecranul smartphone-ului. Deci deocamdata toate trendurile care se fac simtite pentru consumul de Internet pe desktop se regasesc si in Internetul pe telefonul mobil„.
Activitatile principale pe telefon sunt browsing-ul, mailing-ul si, pe locul trei in reteaua Orange Romania, utilizarea retelelor sociale. In cazul acestora din urma, desi Orange Romania nu s-a axat atat de mult comparat cu Vodafone pe promovarea Facebook, cea mai accesata retea este Facebook, urmata de Twitter
Oficialii filialei locale a France Telecom afirma ca evolutia ratei de adoptie a smartphone-urilor influenteaza in mod direct traficul pe retele sociale. „Un smartphone cu Internet mobil iti poate economisi timpul, te tine aproape de afacerea ta, te distreaza sau te face cool”, au spus oficialii Orange Romania, pentru DailyBusiness.ro.
Pentru operatorii telecom, atat din Romania cat si din afara tarii, retelele sociale reprezinta „o mina de aur”, utilizarea acestora fiind „unul dintre comportamentele importante de utilizare a Internetului mobil”. Si Orange Romania a lansat optiuni adresate acestor utilizatori, precum Net Friends sau Net Mail & Friends.
Facebook are in Romania peste 2,5 milioane de utilizatori, fata de 1,65 milioane la finalul lunii august 2010 sau 1 milion in martie 2010. Facebook are peste 600 de milioane de utilizatori pe plan mondial.
Numarul de utilizatori Twitter din Romania nu este cunoscut. Pe plan mondial, numarul conturilor a atins circa 175 milioane.
Piata telecomunicatiilor a avut o scadere de doua cifre, de 32,8% si a avut o valoare de 41 milioane euro in al treilea trimestru din 2010.
Gartner a subliniat in studiul privind piata bunurilor de folosinta indelungata pe trimestrul trei al anului trecut ca smartphone-urile castiga continuu cota de piata in fata telefoanelor mobile. Acest aspect, dublat de faptul ca pretul mediu al acestora este in scadere vertiginoasa, duce la scaderea importanta a valorii vanzarilor.
Orange Romania avea la finalul trimestrului trei din 2010 un numar de 10,39 milioane de clienti. Compania a inregistrat in aceasta perioada venituri de 246 milioane de euro, in scadere cu 8,7%.
In trimestrul doi al anului trecut, Vodafone Romania a inregistrat venituri din servicii in scadere cu 17,3%. Compania nu a mai publicat alte date financiare intre timp. Vodafone Romania avea la finalul lunii iunie 9,81 milioane clienti, fata de 9,66 milioane la finalul anului trecut si 9,73 milioane la finalul primului trimestru.
Principalii concurenti ai Orange si Vodafone pe piata locala, si furnizori de servicii de Internet mobil, sunt Cosmote Romania, RCS&RDS si Romtelecom. Un alt jucator important, dar care nu ofera Internet mobil, este UPC Romania.