Flanco si Leonardo au fost doua dintre cele mai de succes afaceri din retail. Criza le-a prins insa total nepregatite. Cele doua firme contractasera imprumuturi de miliarde pentru a se extinde la nivel national. Flanco avea 74 de magazine, iar Leonardo 138. Managerii anuntau deschiderea altor cateva zeci de magazine pana in 2014.
Ce s-a intamplat este deja istorie. Bancile au inchis robinetul creditelor, salariile romanilor au scazut, somajul a explodat iar efectele au venit ca un castel de carti de joc prabusit. Flanco si Leondardo au ajuns, fiecare, la datorii de 100 de milioane de euro. La Flanco, totalul datoriilor a depasit valoarea activelor cu 68%!
Creditorii au declansat in ambele cazuri insolventa, iar Casa de Insolventa Transilvania a fost desemnata sa se ocupe de reorganizarea ambelor companii.
Reduceri de costuri si investitii in dezvoltare
Planurile de reorganizare in cazul celor doua companii pleaca de un numitor comun. Piata de retail in Romania are potential de crestere, iar Flanco si Leonardo trebuie sa fie prezente cu oferte competitive.
Pentru a-si reduce costurile, la Flanco, din cele 98 magazine din 2007, in acest an au mai ramas numai 71. Suprafata neta de vanzare a scazut de la 45.000 de metri patrati la finele anului trecut, la aproximativ 31.000 de metri patrati in prezent, iar chiriile au fost renegociate. Retailerul de produse electronice si electrocasnice a reusit, deja, in acest mod, sa isi reduca costurile operationale lunare de la 7 milioane de lei la doar 4 milioane de lei.
La Leonardo, in ultimele 11 luni, s-au inchis 42 de magazine, reteaua ajungand, in prezent, sa numere numai 138 unitati.
Si in privinta personalului, Flanco a taiat in carne vie. Retailerul a dat afara 800 din cei 1.500 de angajati, iar in acest an au mai fost dispobilizati alti aproape 200. La Leonardo, insa, nu s-a renuntat la niciunul dintre cei 1.800 de salariati.
In cazul Flanco, planul de reorganizare vizeaza extinderea cotei de piata si cooptarea unui nou investitor care sa vina cu o infuzie de capital de cel putin 4 milioane de euro pentru relansarea activitatii.
Vor continua campaniile de marketing in genul ” 50% reducere pentru cel de-al doilea produs cumparat” sau ”Iti dam inapoi tot TVA -ul” si vor fi distribuite cataloage de produse. De asemenea, angajatii vor fi trimisi la traininguri si vor fi platiti in functie de performante. Compania spera sa obtina, astfel, o crestere a business-ului si sa reuseasca sa duca la sfarsit planul de reorganizare. Flanco isi propune pentru 2011 atingerea unei cote de piata de 10%, urmand sa realizeze o cifra de afaceri de 110 milioane euro.
La Leonardo, planul de reorganizare, ce se va desfasura in urmatorii 3 ani, cu o perioada de prelungire de un an, vizeaza extinderea numarului de magazine si produselor comericializate, trainingul personalului si, normal, campanii promotionale gandite sa aduca cat mai multi cumparatori.
Lichidatorul a anuntat ca ”relansarea activitatii va impune noi angajari, iar societatea isi propune deschiderea de noi magazine”.
Lichidatorii celor doua firme au declarat ca, daca nu ar fi recurs la aceste masuri si s-ar fi ajuns la faliment, creditorii nu ar fi reusit sa incaseze toti banii datorati.
”Vanzarea in acest moment a intregului patrimoniu al SC Leonardo SRL in cazul falimentului ar reduce sansele de recuperare a creantelor si ar duce la instrainarea acestui patrimoniu la o valoare inferioara fata de valorea sa reala”, se precizeaza in raportul Leonardo. Lichidarea ar fi adus creditorilor numai 12 milioane de euro.
”Este mult mai probabil ca o afacere functionala sa produca resursele necesare acoperirii pasivului decat lichidarea averii debitoarei aflate in faliment”, se arata in raportul Casei de Insolventa Transilvania.
Cat de importante sunt cele doua operatiuni pentru mediul de business?
„Aceste planuri reprezinta exemplele de care Romania avea nevoie pentru a delimita insolventa de faliment. Evolutia companiilor in insolventa si masurile implementate vor fi cu siguranta subiect de studiu in facultatile de economie si management”, a declarat Andrei Cionca, managing partner Casa de Insolventa Transilvania.
Daca planurile de reorganizare nu vor fi duse la capat, se va ajunge la faliment. Reprezentantul casei de insolventa a declarat ca nu se pune problema de asa ceva.
Compania Flanco a avut oferte de preluare din parte unor investitori interesati. Potrivit unor surse din piata, printre investitori s-ar afla oamenii de afaceri Peter Kelner, care detine reteaua de electrocasnice Eldorado din Rusia, Lorand Szarvadi (actionar minoritar la Domo) si Dan Adamescu.
Vezi in atach cum arata cele doua planuri de reorganizare la Flanco si Leonardo.