Jucatori din piata, precum Lenovo, Acer, Asus sau BenQ sunt de parere ca evolutia pietei pe acest segment va fi, in cel mai bun caz, de 30%, principalul motor de crestere fiind netbook-urile (laptop-uri de dimensiuni reduse).
„Piata de laptopuri va stagna in 2009 sau va inregistra o crestere mica, de pana la 10%. Motorul cresterii pana acum a fost segmentul consumer – pe cash sau credit. Din nefericire, in prezent oamenii sunt din ce in ce mai economi si credite nu se mai dau asa usor. In sectorul public de asemenea nu se intrevad bugete disponibile”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Bogdan Iftemie, sales manager Acer Romania.
Conform propriilor estimari, Acer detinea la finele lui 2008 circa 22% din piata de laptop-uri, urmarind ca in 2009 sa isi creasca cota cu pana la 8 puncte procentuale.
„Daca e criza, este pentru toata lumea – si pentru noi dar si pentru concurentii nostri. Noi ne-am intarit parteneriatele, ceea ce vom face si in continuare, pentru a face fata crizei, deci estimez ca la finele lui 2009 vom avea o cota de piata pe segmentul de laptop-uri de 30%”, a spus Iftemie.
Oficialii Lenovo Romania vad si ei un 2009 dificil, compania punand accent in special pe promovarea agresiva a produselor.
[img=86]Lenovo S10 e[/img]
„Cred ca 2009 va fi un an dificil. Lenovo va promova produsele de ultima tehnologie si vom pune accent pe netbook-uri – printre noile produse si IdeaPad S9e si S10e. Toate companiile din acest sector au fost si sunt inca mai mult sau mai putin afectate. Lenovo nu este insa foarte prezent in piata de retail si prin urmare scaderea vanzarilor din acest sector nu se repercuteaza foarte mult asupra noastra”, este parerea oficialilor Lenovo in Romania.
Oficialii Asus, companie ce detine modelele Eee PC, sunt de parere ca netbook-urile nu si-au atins inca maturitatea in Romania.
„Netbook-ul este un produs inca tanar, iar inovatiile recente au imbunatatit atat performantele, cat si designul. Suntem convinsi ca produsul nu si-a atins maturitatea. Credem insa ca nevoia de tehnologie a pietei din Romania va oferi oportunitati si pentru furnizorii de laptop-uri si chiar de desktopuri, daca vor reusi sa ofere consumatorilor solutiile cele mai potrivite”, a declarat Ciprian Donciu, sales si marketing director Asus Romania.
[img=93]Asus EeePc[/img]
„Un procent optimist pentru cresterea pietei de notebookuri este de 20-30%, iar pe netbook-uri vedem o dublare a pietei. Focusul nostru este promovarea imaginii brandului Asus in Romania, speram sa imbunatatim cota de piata. Prin urmare dorinta noastra este sa depasim cresterea pietei”, a mai spus Donciu.
Acesta a adaugat ca „decizia autoritatilor de a investi sau nu in tehnologie pentru a aduce Romania la nivelul tarilor vest-europene si pentru a facilita dezvoltarea economiei poate influenta foarte mult rezultatele finale”.
„Din cauza crizei pe care Romania si intreaga lume o traverseaza, este mult mai important pentru noi sa oferim suport partenerilor, iar planurile pe care le facem sa fie pe termen lung. Parteneriatele solide si atentia acordata consumatorilor va asigura cresterea companiilor cu o strategie sanatoasa in afaceri”, este de parere Donciu.
Oficialii BenQ Romania estimeaza ca segmentul de notebook-uri a depasit 55% din totalul PC-urilor vandute in 2008, pentru 2009 compania preconizand ca ponderea va merge spre 65%.
„Dintre acestea, fara discutie, segmentul netbook-urilor este in crestere. Este un segment de piata care va avea un cuvant greu de spus pe piata PC-urilor. BenQ va lansa si in Romania gama de Joybook-uri lite”, a declarat Mike Borze, managing director Europa Centrala si de Est la BenQ.
„Nevoia din ce in ce mai mare de portabilitate este resimtita si in Romania, iar obiceiurile din ce in ce mai evoluate ale utilizatorilor de Internet sustin cererea crescuta pe acest segment. Netbook-urile reprezinta o serie de produse ce se adreseaza unei categorii de utilizatori dinamici, ce au nevoie de mobilitate sporita, comunicare pe Internet si care pun, in acelasi timp, pret si pe design. Piata netbook-urilor va cunoaste o dezvoltare importanta, in paralel cu cea a notebook-urilor, creandu-si propriul segment. Nu vom asista, insa, in urmatorii doi-trei ani la o acaparare a pietei de catre acest tip de produse. Oamenii de afaceri si utilizatorii individuali vor continua sa foloseasca notebook-urile sau PC-urile. Pentru acest segment, consideram ca ponderea a fost de 5% in 2008, insa 2009 poate fi un an de cotitura cand ponderea lor poate ajunge si la 15% din totalul notebook-urilor„, a mai spus Borze.
[img=88]JoyBook Lite U101[/img]
Pe acest segment, BenQ se axeaza in 2009 si pe modelul Joybook Lite U101, un model de mici dimensiuni cu ecran LCD de 10,1 inci, procesor Intel Atom N270 1,6 Ghz si memorie de 1 Gb DDR2 RAM.
Oficialii Acer Romania considera ca cele mai cautate modele de laptop-uri si netbook-uri vor avea preturi in medie de circa 500 euro, Romania fiind inca „o tara sensibila la preturi”.