- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cum vede piata locala de retail un producator finlandez de software

22 May, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Aldata Solution este o companie finlandeza fondata in 1986, avand filiale in tari precum Franta, Germania, Slovenia, Suedia, Thailanda, Rusia sau Marea Britanie. Compania este specializata exclusiv pe vanzarea si implementarea de software pentru retaileri si este listata pe bursa de la Helsinki.
Cum vede piata locala de retail un producator finlandez de software

DailyBusiness

: Sunteti prezenti pe piata romaneasca de opt ani. De ce nu ati deschis pana in prezent un birou regional?
Ivan Guzelj: Deschiderea unui birou tine de amploarea business-ului, or, in Romania, nu suntem inca atat de dezvoltati. Si chiar daca am genera afaceri mari in Romania, ar trebui mai intai sa discutam cu partenerul nostru, pentru a vedea cum este mai convenabil sa ne extindem in continuare.

DB: Deci deocamdata va bazati pe parteneri pentru dezvoltarea pe piata locala.
IG: Aldata Solution a intrat in Romania in 2001, initial printr-un partener belgian care are in Romania un lant de retail – Profi. In prezent suntem reprezentati in Romania printr-un partener local, compania numindu-se Rethink Retail, specializata pe implementare de software. In mare parte ne bazam pe acest partener pentru dezvoltarea interna.

DB: Si cum coordonati activitatea locala?
IG: O echipa de 22 de oameni situata in Ljubljana se ocupa de toata regiunea din sud-estul Europei.

Romania, pondere inca mica din afacerile globale

DB: Ati mentionat ca afacerile generate de companie in Romania sunt mici. Cat de mici, si ce afaceri ati generat in 2008, pe plan global?
IG: La nivel global am generat afaceri de 80 mil. euro in 2008, in scadere cu circa 10% fata de 2009, Romania aducand sub 0,5 mil. euro.

DB: Este destul de putin. Care sunt principalele piedici in calea evolutiei Aldata Solution in Romania?
IG: Marii retaileri au intrat pe piata autohtona venind din vestul Europei si aducand „la pachet” si solutiile software achizitionate anterior, din alta parte. In Romania, retailerii locali au inceput sa se dezvolte recent – acum este momentul sa incepem sa fortam piata. Repet, liderii de piata precum Carrefour sau Cora si-au selectat solutiile software pe plan global, din alte parti.

DB: Ce clienti aveti in prezent in Romania?
IG: Lantul de magazine Profi (care a inglobat si magazinele Albinuta) sau DT Logistics. Pe plan mondial suntem numarul unu pe segementul furnizorilor de solutii software pentru retaileri alimentari, ne axam pe procesele din industria alimentara. Daca ne uitam la top 30 retaileri din intreaga lume, 11 dintre ei detin solutia noastra software, G.O.L.D. Tot pe plan global, avem peste 300 de clienti, in peste 50 de tari.

DB: Unde vedeti filiala locala a Aldata in Romania, in urmatorii doi-trei ani?
IG: Urmarim dublarea afacerilor. Suntem pe profit in Romania, desi afacerile sunt mici inca. In aceasta perioada este propice sa investim si sa atragem clienti carora sa le oferim oportunitatea de a realiza economii prin software-ul nostru.

DB: Care sunt avantajele dvs. fata de concurentii de pe piata locala?
IG: Noi ne-am axat de-a lungul anilor exclusiv pe solutii pentru retaileri. Axarea aceasta a dus la rezultate foarte bune, toate resursele noastre au mers pe acest segment. Apoi, o parte din concurentii nostri coordoneaza activitatea din tari ce nu au o cultura similara cu Romania. Or Slovenia si Romania se aseamana foarte mult, atat cultural cat si legislativ si acest lucru este deseori foarte important si ne usureaza munca.

DB: Pentru ca a venit vorba de criza: in ce state simte Aldata cel mai puternic recesiunea?
IG: Evident, in cele din vestul Europei. Daca ne referim la tarile acoperite de office-ul din Ljubljana, Croatia si Slovenia. Economiile acestor doua state sunt dependente de exportul de bunuri catre vest, regiune afectata mai puternic de criza. Acest luru se reflecta, intr-un final, si in afacerile noastre.

DB: Si in ce regiuni merg afacerile mai bine decat v-ati astepta?
IG: In Ungaria, Cehia, Polonia. In Ungaria, deoarece acolo avem ca si client pe Tesco, cel mai mare lant de retail din tara.

DB: In opinia dumneavoastra, pe ce segmente ar trebui sa investeasca companiile producatoare de software pentru a trece bine de criza?
IG: Optimizarea proceselor. Este o perioada buna pentru inovatii. Consider ca recesiunea este ca o pauza in activitatea normala a unei companii, un moment de respiro in care te poti diferentia, iti poti regandi strategia si poti evolua. De asemenea, este bine sa se puna accentul si pe educarea si dezvoltarea profesionala a angajatilor. Toti producatorii de software trebuie sa fie constienti ca recesiunea nu va dura la infinit, trebuie sa fie gata sa iasa cu piciorul drept din ea.

DB: Daca ati avea 10 mil. euro in plus, nerambursabili, in ce i-ati investi in Romania?
IG: Probabil ca am deschide un birou regional si aici, pentru coordonarea unor piete precum Bulgaria sau Ungaria. Am investi de asemenea in promovare si in parteneri.

DB: De cat timp lucrati in cadrul Aldata Solution si ce ati dori sa profesati daca ati renunta la acest job?
IG: Lucrez din 1995 aici. (zambind) Daca ar fi sa renunt la aceasta companie, as dori sa profesez orice mai putin ceva ce are legatura cu software.

DB: Cum ati compara Bucurestiul cu Ljubljiana?
IG: Bucurestiul este un oras frumos. Mult mai mare decat Ljubljiana, deci nu prea se pot compara. Ca nemultumiri, aproape totul este aglomerat in Bucuresti. Traiesc cu senzatia ca investitiile straine in tara cresc mai repede decat este capabil Guvernul si autoritatile locale sa construiasca infrastructura, strazi. Oricum, Romania este o tara buna in care sa investesti.

Urmărește Daily Business pe Google News