Diverta este parte a grupului de firme RTC si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 46 mil. euro.
DailyBusiness: Ati estimat pentru 2008 afaceri de 56 mil. euro, in crestere cu 20% fata de anul precedent. Pe ce se bazeaza aceste estimari?
Dan Rosu: Cresterea se va baza pe o remixare si o improspatare de produse continua, precum si pe extinderea magazinelor noi si implicit pe un consum mai mare. O mare parte din produsele actuale vor iesi din magazine, urmand sa intre altele noi. A nu se intelege ca iese cartea si intra pantofi de dama.
DB: Mai exact, ce schimbari veti face?
DR: De exemplu, in 2007, 40% din gama de carti genera doar circa 7% din vanzarile de carte. Deci randamentul nu era bun. Este necesara o selectie mai buna de carte, vom promova mai bine produsele interesante pe care le vom aduce in magazine, atat prin publicitate clasica cat si in magazinele noastre, unde pregatim o expunere mai buna. Anul trecut, pe segmentul de carte, am inregistrat vanzari foarte bune, accelerate, pentru cartile de business. Vom pune accentul si in 2008 pe acest segment, totodata incheind noi parteneriate.
DB: Cu ce companii aveti in plan sa incheiati parteneriate in 2008?
DR: Pe segmentul de carte, am incheiat deja un parteneriat cu compania americana Brookstore si mai avem in plan sa realizam unele, atat pe plan intern cat si international. Pe segmentul de IT, avand in vedere ca avem o cota de piata mica, incercam sa revigoram segmentul prin parteneriate cu companii premium. Printre ele se numara Apple, ne aflam deja in dialog cu ei pentru largirea gamelor de produse, precum si cu HP sau Fujitsu-Siemens.
DB: Cum veti incerca sa revigorati segmentul IT?
DR: Pe IT avem in prezent circa 7.000 de produse – periferice, consumabile, sisteme, componente si tot asa. Vrem sa ne indreptam mai mult spre noutati, gadgeturi, ultimele lansari pe piata internationala. Si vrem sa le rotim continuu. De ce? Intrucat avem studii din care reiese ca in magazinele Diverta intra anual circa 9-10 mil. de clienti. Si noi exclamam „vai ce frumos, jumatate din populatia Romaniei intra la noi in magazine”.
DB: Si de ce nu este atat de bine?
DR: Intrucat, desi avem o patura consistenta de vizitatori, multi dintre acestia – circa 150.000 – vin saptamanal la noi, in cautare de noutati. De aceea, trebuie sa rotim din ce in ce mai des produsele, sa incheiem noi parteneriate, nu numai la carte sau film, ci si in segmentul de IT si papetarie. De altfel, vom schimba sloganul companiei in ceva de genul „Mereu produse noi”. Trebuie sa fim foarte dinamici, pe o piata foarte concurenta.
Diverta ar putea deschide magazine Apple
DB: Veti implementa asa-zisele Apple Kiosk in cadrul magazinelor Diverta?
DR: Vrem, intr-adevar, sa largim zona Apple, sa-i oferim o anumita identitate in ton cu imaginea pa care si-a format-o compania in randul consumatorilor. De ce nu, poate o sa deschidem magazine stand-alone Apple, orice este posibil, chiar daca Diverta este un concept unitar, unde nu se potriveste ideea shop-in-shop. Vom gasi insa impreuna cu IRIS Romania o solutie care sa impace si strategia lor si a noastra, suntem in discutii.
DB: Pe ce segment de activitate va confruntati cu cea mai mare concurenta?
DR: Pe IT, ponderea noastra in piata nu este semnificativa, avem concurenti puternici, asa ca vom incerca sa ne axam pe bresa amintita, de gadgeturi si inovatie. Pe segmentul de carte, acoperim circa 25-30% din piata, insa papetaria ocupa cea mai mare pondere din afacerile Diverta, circa 25%.
Magheru, Champs Elysees-ul autohton al magazinelor
DB: Considerati ca deschiderea unui magazin Diverta in vecinatatea concurentului direct Carturesti (pe B-dul Magheru, Bucuresti, in fostul magazin Eva – n.r.) va fi benefica companiei?
DR: Da. Mizam si pe migrarea clientilor din zona Magheru si a librariilor din zona – inclusiv noi avem una – spre noul Diverta. Pe de alta parte, marile artere comerciale functioneaza peste tot in lume, de ce n-ar functiona si in Bucuresti? De exemplu, Virgin are magazin pe Champs Elysees, la fel si Borders. Toate companiile mari au reprezentante pe marile artere comerciale. Chiar daca sunt in vecinatatea concurentilor, tot atrag trafic foarte ridicat. Magazinul de la Eva va fi deschis in patru luni, am semnat actele pe 9 aprilie.
[quote]Imi place sa cred ca vanzarea de bilete reprezinta o mostra de „marketing inteligent”[/quote]
DB: Ati declarat ca veti investi 8 mil. euro in deschiderea a 10 magazine noi. Acesta se incadreaza in cele 10?
DR: Nu, acesta nu era calculat. Avand in vedere ca am semnat contractul foarte recent, inca nu pot preciza la cat se va ridica investitia totala in magazin. Am inchiriat spatiul pe o perioada de 20 de ani.
DB: Ce profit a realizat Diverta in 2007 si cat estimati pentru 2008?
DR: Am reusit in 2007 sa intram pe profit. Pana in 2006, am fost pe pierdere. Am realizat anul trecut un profit operational de 6-7%, urmand ca in 2008 sa crestem EBITDA la circa 8%.
300.000 euro alocati dezvoltarii in online
DB: Ce buget de investitii aveti pentru 2008 in ceea ce priveste segmentul online de vanzare?
DR: Vom investi in dezvoltarea segmentului online circa 200 – 300.000 euro in 2008. Am dezvoltat TicketPoint.ro, intentionam sa introducem si vanzarea de bilete pentru sporturi, dar este mai greu decat pentru concerte. Vom investi in logistica, viteza cu care vor fi aduse produsele clientilor, precum si in marirea stocurilor. De asemenea, intentionam sa introducem si o noua platforma IT, dar este inca prea devreme pentru a oferi amanunte despre aceasta.
[quote]In Chisinau vom intra initial printr-un magazin de 750 metri patrati, la finele anului [/quote]
DB: Ce numar de angajati aveti in prezent si la cati veti ajunge la finele anului?
DR: In prezent avem 840 de angajati si vom atinge peste 1.000 la finele anului, ca urmare a deschiderii de noi magazine.
DB: Care este business model-ul Diverta, la nivel international?
DR: Conceptul frantuzesc Fnac. Insa, deja mergem spre un concept autohton. In prezent, pe piata din Romania, suntem singura companie care imbina papetaria, cartea, IT-ul, inchirierile si vanzarea de filme si vanzarea de bilete pentru concerte.
DB: Valul de concerte noi si vanzarea rapida a biletelor la unele concerte precum Metallica sau Iron Maiden, va genera venituri importante si pentru Diverta, prin canalele proprii de distributie?
DR: Vanzarea de bilete reprezinta un business complementar, aduce valoare adaugata. Reusim sa atragem oameni noi in magazine si potentiali cumparatori si pentru alte produse. Imi place sa cred ca vanzarea de bilete reprezinta „un marketing inteligent”. Profitul nu este mare – din ceea ce primesc organizatorii concertelor, noi primim foarte putin. Rulajele insa cresc exponential de la an la an.
Din 2008, extindere internationala pentru Diverta
DB: Care este cel mai profitabil magazin Diverta?
DR: Daca as raspunde la intrebarea asta, ar afla si cei ce inchiriaza spatiile si imediat ar mari preturile. Este periculos. Dar, printre cele mai profitabile magazine se numara cele din centrele comerciale maturizate – Mall-urile din Vitan, Drumul Taberei, Magazinul Unirea, Iulius Iasi. In afara Bucurestiului, cele mai profitabile zone sunt Iasi, Cluj, Timisoara sau Constanta.
DB: Vizati extindere la nivel international in viitorul apropiat?
DR: Da, in trimestrul patru 2008, ne vom lansa in Moldova, in Chisinau. Am ales Moldova deoarece avem acumulata experienta la nivelul de carte in limba romana, este mai greu deocamdata sa ne gandim la extinderi in Bulgaria, de exemplu. Partenerii nostri de la Anchor vor inaugura un mall in Chisinau in trimestrul patru, oferindu-ne astfel o oportunitate buna de a intra pe piata din afara Romaniei, chiar in acea locatie. Initial vom deschide un magazin de 750 metri patrati acolo.
DB: La cat estimati piata de carte in Romania, comparativ cu alte tari din zona?
DR: In 2007, piata de carte din Romania a fost undeva la 35-40 mil. euro. Este foarte mic comparat cu Ungaria, unde piata este de 200 mil. euro, sau Polonia, unde piata este si mai mare, la 700 mil. euro. In Romania, rulajul pe locuitor este de 12-13 ori mai mic decat in Ungaria sau Polonia. Motivul principal pentru care Romania este atat de putin dezvoltata pe acest segment este lipsa librariilor, lipsa ofertei.
DB: Cum ati descrie, in cateva cuvinte, profilul vizitatorilor Diverta?
DR: 25-42 de ani, atat masculin cat si feminin, cu accent pe familii cu copii (rulajul este in crestere de asemenea si in zona de produse pentru copii), oameni educati, cu nivel al veniturilor mediu – mare si orientati spre noutati.