„Estimez ca numarul de utilizatori ce detin terminale mobile si se conecteaza cel putin o data la o retea wireless se va dubla anul acesta. Daca la finele lui 2008 circa 25% dintre utilizatorii de smartphone-uri accesau Internetul din puncte wireless in Romania, estimez ca la finele lui 2009 o vor face jumatate dintre utilizatorii de astfel de telefoane. Oamenii profita din ce in ce mai des de punctele de acces wireless pentru a se conecta la net din motive personale sau pentru afaceri”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Joe Brunolli, vicepresedintele de dezvoltare comerciala al companiei irlandeze.
Acesta a subliniat ca Romania este mai bine acoperita cu hot-spot-uri decat tarile din regiune. „Romania reprezinta pentru noi cea mai importanta piata din regiune. Comparat cu alte tari vecine, Romania este mai bine acoperita cu internet wireless”, a mai spus Brunolli.
Free-hotspot.com are instalate in Romania in prezent 388 de puncte de acces la Internet wireless. Orasele cu cele mai multe puncte de acces wireless instalate de compania irlandeza sunt Iasi (36 de hotspot-uri), Azuga (31) si Busteni (25).
Oficialii Free-hotspot.com au declarat ca in 2009 vor ajunge la circa 500 de hot-spot-uri in Romania.
In Polonia, compania irlandeza are instalate 252 de hot-spot-uri, in Cehia 20, Ungaria 9, in timp ce in Bulgaria compania are un singur hot-spot. Franta este cel mai bine acoperita de companie, cu 1.800 de hot-spot-uri.
Operatorii telecom autohtoni considera ca lansarea de noi modele de smartphone-uri precum si intrarea pe piata a marilor producatori de computere cu netbook-uri ce au capacitati Wi-Fi creste cererea pentru puncte de acces la Internet wireless, piata de servicii broadband fara fir urmand sa fie segmentul cu nivelul cel mai ridicat de crestere in urmatorii ani in Europa.
„Piata de servicii broadband wireless este segmentul cu nivelul cel mai ridicat de crestere in urmatorii ani, la nivel european. Romania este inca la inceput in aceasta zona, dar exista oportunitati semnificative de crestere pentru operatorii ce activeaza pe aceasta piata”, a comentat pentru DailyBusiness.ro Vasile Voicu, director product manager pe segmentul de business al Romtelecom.
Cel mai mare operator de telefonie fixa din Romania ofera in prezent acces gratuit wireless in toate magazinele sale din tara si in locatii publice precum mall-uri sau centre comerciale.
Compania are in prezent peste 1.000 de clienti-companii din sistemul HoReCa ce folosesc una dintre cele doua solutii de acces wireless – Clicknet cu modem Wi-Fi si serviciul Hotzone, acesta din urma fiind lansat in iulie 2008.
Pe de alta parte, Vodafone Romania are instalate hot-spot-uri in 35 de locatii – in principal hoteluri de patru si cinci stele din tara. Printre acestea se numara Hilton, lantul de hoteluri Continental, Marriot, Hotel Timisoara sau in Romexpo si Plaza Mall Romania.
„In functie de oportunitatile pe care le identificam pe piata si de modul in care acestea sustin strategia noastra de dezvoltare, vom analiza si posibilitatile de extindere a retelei noastre de hotspoturi”, sustin oficialii companiei.
Vodafone Romania ofera Internet wireless prin Vodafone NetZone. Tarifele practicate de operator variaza de la 6 euro pentru 75 de minute de acces la Internet wireless pana la 21 euro, pentru 60 de ore.
Operatorul Zapp, care nu a oferit informatii pentru acest material, ofera acces la Internet wireless in circa 240 de puncte – in special benzinarii si hoteluri, conform informatiilor publicate pe site-ul companiei.
Orange Romania: Broadband-ul devine ceva normal in Romania
Operatorul telecom Orange Romania considera ca accesul la Internet broadband tinde sa devina deja un serviciu de baza, pe acest fond firmele putandu-se diferentia prin oferirea clientilor si de Internet Wireless.
Avand in vedere ca accesul la internet in banda larga tinde sa devina si in Romania un serviciu de baza, preconizam ca va exista o crestere a numarului de puncte de acces Wi-Fi, ca urmare a dorintei firmelor de a se diferentia si de a veni in intampinarea nevoilor clientilor”, este de parere Ciprian State, convergent proposition manager al Orange Romania.
Reteaua de Hot-spot-uri a Orange Romania are in prezent ca target in special hotelurile mari, frecventate in principal de oameni de afaceri.
Astfel, Orange Romania a dezvoltat incepand cu anul 2004 o retea de puncte de acces la Internet prin intermediul tehnologiei WLAN, in locatii indoor precum hotelurile Howard Johnson, Grand Plaza Hotel, World Trade Center, Hotel Sofitel, Best Western Parc Hotel, Novotel Hotel sau restaurante, cafe-baruri, aeroporturi.
„Telefoanele mobile, nu doar cele de tip smartphone ce detin interfata Wi-Fi, beneficiaza de accesibilitate pe intreg teritoriul tarii la reteaua de broadband mobil detinuta de Orange Romania. Hot spot-urile wi-fi reprezinta astfel o solutie complementara de conectare la Internet atunci cand o persoana are nevoie de o conexiune rapida si un anumit grad de mobilitate in locatii fixe precum salile de conferinta, restaurante, sau camere de hotel. In plus, acest serviciu este util mai ales pentru utilizatorii de laptop, atunci cand acestia nu detin o solutie de conectare tip modem plus abonament de date mobile”, este de parere Ciprian State.
In prezent, Wirefree Zone (serviciul de acces Internet wireless al Orange Romania – n.r.) este disponibil in Bucuresti si punctual in locurile in care partenerii operatorului doresc sa puna la dispozitia clientilor finali servicii de acest gen. Extinderea punctelor se face in special la cererea clientilor.
„Acest serviciu este oferit catre segmentul de clienti business, iar extinderea retelei de hot-spot-uri va tine cont de solicitarile ce vor veni din partea acestor agenti economici”, a mai spus State.