Noul studiu Ernst & Young – ”The Mobile Maze” – a fost derulat in luna iunie, pe baza interviurilor cu 6.000 de consumatori din 12 tari.
Adoptarea rapida de catre consumatori a terminalelor smartphone cu conexiune la internet si a tabletelor reprezinta una dintre cele mai semnificative tendinte manifestate in ultimii ani la nivel social, de business si tehnologic.
Utilizatorii de smartphone sunt de doua ori mai dispusi sa foloseasca servicii de date decat detinatorii de mobile traditionale. Cu toate acestea, nici unii nici ceilalti [b]nu-si folosesc terminalele la intregul potential[/b] din pricina neclaritatilor privind tarifele de date si din cauza lipsei unor explicatii si sfaturi adecvate din partea operatorilor privind beneficiile noilor servicii si in privinta riscurilor de securitate si de confidentialitate a datelor personale, spun oficialii Ernst & Young.
Cautand o explicatie pentru retinerea consumatorilor in a folosi noile functionalitati pentru mobil, studiul a evidentiat ca utilizatorii de smartphone intampina dificultati majore in intelegerea relevantei utilizarii unor astfel de servicii.
35% dintre consumatori au declarat ca nu au intentia sa foloseasca browsing-ul web pe mobil si 34% au spus ca nici macar nu au auzit vreodata de acest serviciu.
Pe de alta parte, 63% dintre respondenti au declarat, de asemenea, ca nu au auzit niciodata de social media, in timp ce 46% au spus ca nu stiu de existenta magazinelor de aplicatii „app stores” ale operatorilor.
[b]Userii nu inteleg tarifele de date pentru mobil[/b]
Cauza numarul 1 pentru care consumatorii ar inceta sa mai folosesca serviciile pentru smartphone sau nici nu ar lua in considerare aceasta optiune este teama de a nu-si depasi bugetul de cheltuieli.
Din studiu rezulta ca 38% dintre consumatori au incetat sa mai foloseasca “browsing-ul web pe mobil”, platile de pe mobil la “punctele de vanzare” (32%), “magazinele de aplicatii ale operatorului” (28%) si “transferul de bani de pe mobil” (28%) deoarece fie au fost prea ingrijorati ca vor cheltui prea mult, fie nu au inteles diversele optiuni de tarifare.
“Lipsa de intelegere pe scara larga a tarifelor mobile are un impact dramatic asupra deschiderii clientilor de a incerca noile servicii pentru mobile. O comunicare clara si consecventa din partea operatorilor catre clientii lor ar putea ajuta la schimbarea acestei stari de fapt si i-ar putea determina pe oameni sa incerce mai repede noile servicii. Daca operatorii nu-si vor schimba modul de comunicare, prin cresterea gradului de transparenta in tarifare, imbunatatirea nivelului de servicii clienti si producerea unor mesaje de marketing mai clare, acestia vor rata avantajul oportunitatilor din prezent”, spune Silvia Talpeanu, manager, assurance services, Ernst & Young Romania.
Aproape unul din trei consumatori a declarat fie ca tarifele de date si functionalitatile de mobil ii sunt neclare, fie ca pur si simplu nu intelege diferitele optiuni dintre care poate alege. Privind in perspectiva, consumatorii mai varstnici intampina cele mai mari probleme in intelegerea tarifelor: doar 46% din cei cu varsta cuprinsa intre 46 si 65 de ani au spus ca inteleg tarifele, comparativ cu aproape 70% dintre consumatorii tineri (18-24 de ani).
[b]Consumatorul se simte slab informat[/b]
46% dintre respondenti simt fie ca furnizorii lor de servicii nu le comunica eficient ofertele de noi servicii, fie nici macar nu stiu daca acestia o fac sau nu. Aceasta reprezinta o bariera importanta pentru adoptarea noilor servicii – 40% dintre utilizatori spun ca ar incerca mai devreme serviciile de plati prin mobil daca ar intelege mai bine beneficiile acestui serviciu.
Chiar si in pietele avansate in intelegerea si adoptarea tehnologiei, consumatorii se confrunta cu neclaritati. in SUA (64%) si Olanda (52%), majoritatea utilizatorilor nu reusesc sa inteleaga eficient tarifele de date, ceea ce sugereaza ca ofertele de servicii de date existente in prezent trebuie regandite. Cu toate acestea, cererea pentru servicii noi este mare ? clientii “pay as you go” (plateste din mers) adopta tot atatea servicii cate plati au de facut lunar, iar nivelul cheltuielilor angajate de ei in piete precum China, Rusia si Marea Britanie au ajuns sa fie la egalitate cu cele ale clientilor contractuali.
Silvia Talpeanu conchide: “In general vorbind, studiul arata ca terminalele smartphone deschid calea pentru noi servicii destinate telefoanelor mobile, cum ar fi browsing-ul web, social media, e-mail, serviciile de muzica si video pe mobil. Totusi, folosirea lor regulata de catre detinatorii de smartphone ramane scazuta. Desi utilizatorii de mobile clasice sunt cei mai potrivnici folosirii de servicii de date pe mobil, o mare parte dintre ei s-ar arata dispusi sa incerce noile servicii daca ar intelege mai bine modul de tarifare, ceea ce sugereaza ca exista un potential solid la nivelul cererii care poate fi transformat in oportunitati de crestere pentru furnizorii de telefonie mobila”.
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012.
In Romania, Ernst & Young este prezenta din in anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Compania are birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau.