Evolutia suprinzatoare din 2007 a pietei de telefonie mobila din Romania, care a demonstrat ca mai exista suficiente resurse de crestere atat ca numar de clienti noi cat si ca venituri, va trebui sa se adapteze competitiei feroce din 2008, se arata in studiul citat.
„Piata de telecom din Romania in 2008 va oferi surprize interesante. Se vor accentua legaturile dintre operatorii de telefonie fixa si mobila. Aceste legaturi au inceput sa fie vizibile in anul 2007, dar in 2008 vor fi mult mai solide si promovate mai mult. Lupta pe piata de telecom va fi din ce in ce mai inversunata pentru clienti. Doar cativa jucatori vor putea sa acopere ambele zone (telefonie fixa si mobila) fara a avea nevoie de un aliat”, a declarat la randul sau Andrei Ionescu, senior manager Deloitte Romania.
„In ceea ce priveste tehnologia, in 2008 trendul in Romania va fi acelasi ca in Europa – competitie accentuata. Diferenta intre competitori o va face strategia de marketing si de PR, dar si cel care va avea cel mai bun suport tehnologic. Acum clientul isi doreste ca mijlocul de telecomunicatie sa fie modern si sa incorporeze cat mai multe functionalitati (folositoare sau nu), iar cel care poate oferi toate acestea va fi castigator”, a mai spus Andrei Ionescu.
Pentru piata internationala, oficialii Deloitte au subliniat ca operatorii mobili importanti ar putea fi interesati de achizitii in 2008.
Conform Deloitte, pretul chipset-urilor GPS va scadea la cativa dolari, lucru ce va face ca numarul dispozitivelor care incorporeaza aceasta tehnologie sa creasca.
„Este posibil ca in 2008, industria mobila sa scape din vedere cateva aspecte esentiale, unul dintre acestea fiind diferenta dintre modul in care navigatia prin satelit este utilizata de catre vehicule si felul in care aceasta ar putea fi utilizata de catre oamenii care se deplaseaza pe jos. Cu toate ca in 2008 vor fi vandute tot mai multe telefoane mobile cu GPS incorporat, dincolo de utilizarea initiala, acestea nu vor fi prea des intrebuintate. Ceea ce inseamna costuri suplimentare fara efecte scontate”, spun reprezentantii Deloitte Romania.
Conform studiului, numarul de retele sociale si bloguri va creste considerabil, ceea ce va duce la o cerere din ce in ce mai mare a diferitelor forme de comunicare.
„Cererea in materie de noi concepte media poate sa denote faptul ca sectorul telecomunicatiilor se afla in incapacitatea de a valorifica la maximum aceasta cerere”, au spus reprezentanti ai Deloitte.
Pe plan mondial, in 2008 se estimeaza ca se vor trimite 6 mld. de mesaje text in cele peste 700 de retele GSM din peste 200 de tari, consumandu-se circa 16 mld. de minute de convorbiri.
Previziunile pe anul 2008 au la baza informatii colectate in urma discutiilor purtate cu clientii firmelor membre Deloitte, cu analistii din industria tehnologiei, media si telecomunicatiilor, precum si interviuri la care au participat directori de companii din domeniul TMT (tehnologie, media si telecomunicatii) din intreaga lume. La realizarea previziunilor au participat peste 6.000 parteneri, directori si senior manageri din cadrul firmelor membre Deloitte, specializati in industria TMT.