„In 2009 vom asista la intensificarea competitiei intre operatorii de telecomunicatii si vom remarca un mai mare accent pe retentia clientilor. Operatorii mai mici (second tier) vor incerca sa beneficieze de conditiile actuale si sa atraga clienti de la competitie”, considera Andrei Ionescu, senior manager enterprise risk services la Deloitte Romania, referindu-se la piata locala.
„Companiile care vor impacheta cat mai multe servicii de calitate la preturi atractive vor castiga cota de piata”, a continuat Ionescu.
Fara indoiala, miza va fi mare in acest an, mai ales ca anul trecut au avut loc o serie de schimbari in materie de competitie, continua el.
„Telemobil a revenit pe piata cu un nou produs (servicii prepaid – n.r.), Cosmote a raportat o crestere semnificativa a numarului de clienti, Romtelecom a oprit declinul abonatilor la serviciile de telefonie fixa si se pregateste sa lanseze servicii noi – ca sa exemplificam doar cateva dintre aceste schimbari”, a spus Andrei Ionescu
La randul sau, George Onofrei, manager din echipa Deloitte Romania de Management Consulting, este de parere ca operatorii vor concura puternic pe segmentul de smart-phone-uri.
„In acest an, vom asista la cresterea semnificativa a gradului de utilizare a aplicatiilor mobile si a Internetului / e-mailului pe telefonul mobil, in paralel cu utilizarea smart-phone-urilor. Operatorii de telefonie mobila vor identifica oportunitati bune pe acest segment si vor lansa oferte speciale. De asemenea, mai multe aplicatii mobile vor fi disponibile pe piata la preturi mai mici”.
Oficialii Deloitte nu se asteapta la modificarea semnificativa a ratei de penetrare a serviciilor de telefonie mobila, care a urcat la 123% la mijlocul lui 2008, indicand printre factori maturizarea pietei si criza economica actuala.
In contextul in care operatorii sunt obligati sa isi limiteze costurile, subventiile acordate in general pentru achizitiile de terminale vor fi analizate cu atentie, primele in vizor fiind smart-phone-urile.
Vanzarile de telefoane mobile dotate cu camera foto ar putea depasi pentru prima data vanzarile de camere digitale, pe fondul interesului crescand al consumatorului pentru terminale dotate cu aplicatii multiple, au mai declarat oficialii companiei de consultanta.
Oficialii Deloitte avertizeaza ca pe masura ce broadbandul creste in popularitate la nivel global, operatorii trebuie sa isi pregateasca retelele astfel incat acestea sa aiba capacitatea de a asimila volume crescande de informatie.
De asemenea, reprezentantii companiei spun ca in contextul in care Comisia Europeana recomanda eliminarea asimetriei dintre tarifele operatorilor individuali, o serie de operatori ar putea opera schimbari substantiale in modelul de business sau in grila de tarife si si-ar putea revizui chiar in sens negative targetul de performanta financiara.
Previziunile pe 2009 au fost realizate in urma discutiilor cu clientii firmelor membre Deloitte, a contributiilor celor aproape 6.000 de parteneri si manageri specializati in telecomunicatii, media si tehnologie din cadrul firmelor membre Deloitte, la care s-au adaugat opiniile analistilor din industrie si interviuri cu executivi de top din intreaga lume.
Metodologia folosita la intocmirea acestor rapoarte este revizuita in fiecare an, iar la editia pe 2009 procedura a fost imbunatatita printr-un program de interviuri detaliate cu 50 de executivi din domeniile respective. Printre respondenti s-au numarat specialisti de top din toate regiunile si sectoarele, de la tehnologie si telecomunicatii la media.