„Din 21 octombrie 2008, orice utilizator va putea beneficia de portabilitate in 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat”, a declarat joi Dan Georgescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI). „Posibilitatea abonatilor de a-si pastra numarul de telefon atunci cand isi schimba furnizorul le asigura acestora o mai mare libertate de alegere si indeparteaza o bariera importanta din calea dezvoltarii concurentei in sectorul comunicatiilor electronice”, a mai spus Georgescu.
„Portabilitatea va creste deschiderea abonatilor catre noile oferte din piata, le va permite sa aleaga oferta cea mai avantajoasa sau potrivita cu necesitatile lor si va stimula astfel concurenta intre furnizori”, a adaugat presedintele ANRCTI.
Portabilitatea numerelor este un serviciu destinat utilizatorilor de telefonie, care permite acestora sa isi pastreze acelasi numar de telefon atunci cand devin abonati ai altor furnizori.
In momentul in care un utilizator renunta la serviciile de telefonie oferite de un furnizor (furnizor donor) in favoarea altui furnizor (furnizor acceptor), utilizatorul nu va fi facturat de catre furnizorul donor pentru portarea numarului, ci de acceptor.
Furnizorul acceptor este cel care decide daca va transfera utilizatorului o parte din aceste costuri. Conditia impusa de ANRCTI este ca in situatia in care furnizorul acceptor decide sa perceapa utilizatorului anumite tarife, aceste tarife sa fie accesibile.
Pentru informarea corecta a utilizatorilor cu privire la procesul de portare a numerelor, companiile de telefonie vor oferi informatii gratuit prin serviciul de relatii cu clientii. De asemenea, acestea au obligatia de a transmite gratuit in scris, la cerere, de a publica pe pagina proprie de Internet si de a afisa sau pune la dispozitie la oficiile comerciale, cererea de portare si procedura de depunere si de validare a cererii de portare.
Avand in vedere ca numerele nu vor mai putea fi asociate unei anumite retele, companiile de telefonie au obligatia, totodata, de a asigura informarea utilizatorilor cu privire la reteaua in care se afla un anumit numar si la tarifele percepute pentru apelurile catre numarul respectiv. Informatiile vor fi puse la dispozitia utilizatorilor gratuit, prin intermediul serviciului de relatii cu clientii, in scris si prin publicarea pe paginile de Internet ale companiilor de telefonie, precum si prin alte mijloace de informare cum ari fi serviciul de informatii furnizat prin SMS.
Serviciul de relatii cu clientii privind portabilitatea va trebui sa fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana, au mai spus oficialii Autoritatii pentru Comunicatii.
In plus, ANRCTI a impus furnizorilor care practica tarife diferite in functie de reteaua de destinatie a apelului obligatia de a transmite, cel putin in cazul numerelor portate, in mod gratuit, un ton distinctiv, prin care utilizatorii sa fie avertizati ca apelul respectiv este terminat in alta retea decat cea in care este originat apelul.
Alternativ, furnizorii care origineaza apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal, prin care utilizatorii finali sa fie avertizati ca numarul apelat a fost portat.
Utilizatorii vor avea la dispozitie si o aplicatie web ce va fi dezvoltata de catre operatorul bazei de date centralizate si prin intermediul careia utilizatorii pot afla daca un numar este portat si ce furnizor ofera servicii prin intermediul numarului respectiv la momentul interogarii aplicatiei.
Portarea numerelor de telefonie fixe catre retele de telefonie mobila si invers nu va fi posibila.
Intre retelele de telefonie fixa, portarea va fi posibila daca furnizorul donor si furnizorul acceptor ofera servicii si au alocate resurse de numerotatie in acelasi judet, indiferent daca aceste resurse sunt din acelasi domeniu sau din domenii diferite (0Z=02 si 0Z=03 – telefonie fixa alternativa).
Toate numerele utilizate pentru servicii de telefonie mobila pot fi portate, indiferent de tehnologia utilizata (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plata (prepaid sau cu abonament) sau de tipul de servicii furnizate (fax, transmisiuni de date).