Moanta are o experienta de peste 15 ani in domeniul distributiei, promovarii si comercializarii produselor electronice pe piata din Romania si a venit la Altex dupa ce a condus operatiunile Sony in Romania.
Altex a derulat in 2008 afaceri de 344 mil. euro, in crestere cu 8,5% fata de 2007.
DailyBusiness.ro: Care sunt diferentele majore intre a lucra la Sony Romania, sau, in general, la o companie ce vinde o singura marca, cu a activa in cadrul unui retailer precum Altex?
Cristian Moanta: Pana la urma este aceeasi industrie, desi foarte multe persoane au zis ca „am trecut de partea cealalta a baricadei”. Nu este adevarat. Diferente sigur ca sunt, cele mai mari fiind faptul ca in cazul unui retailer esti confruntat direct, non-stop, cu piata. Practic, zilnic trebuie sa evaluezi performantele, ceea ce nu este de obicei valabil la o reprezentanta ce vinde o singura marca. Apoi a doua diferenta ar fi ca vindem o gama mult mai variata de produse, diversitatea este mai mare, contractele sunt mai multe si mai complexe. La reprezentanta eram ca intr-o „mica colivie”.
DB: Dupa ce se va termina aceasta recesiune, considerati ca piata va reveni la nivelul afacerilor din anii precedenti?
CM: Cred ca dupa aceasta recesiune, piata nu va mai fi niciodata ce a fost. Sau, in cel mai bun caz, vor trece ani buni pana sa ajungem la acelasi nivel al veniturilor si al stabilitatii. Marimea pietei va fi mai mica decat in 2007-2008.
Scadere de 40% a pietei de retail IT&C anul acesta
DB: Acest lucru inseamna ca vom asista la o scadere destul de mare a pietei anul acesta.
CM: Intr-adevar. Estimam ca piata de retail IT&C, electronice, electrocasnice si software va scadea anul acestea cu circa 40%. Pe primul semestru s-ar putea sa fi fost o scadere chiar mai mare de 40%, insa semestrul doi, datorita sezonalitatii, va fi mai bun. In 2008 piata a fost de circa 1,2-1,3 mld. euro.
DB: Si Altex Romania ce afaceri va genera anul acesta?
CM: Tot in scadere de circa 40%. Fiind numarul unu, suntem „oglinda pietei”, deci vrem nu vrem, asta ne este destinul. Vreau sa subliniez ca nu doar criza economica a dus la aceasta scadere. Piata crescuse deja de ani buni foarte accelerat, era timpul sa se mai stabilizeze, sa mai incetineasca. De exemplu, desktop-urile oricum ar fi scazut ca vanzari, si laptop-urile ar fi urcat.
[quote]La inceputul anilor ’90 vindeam televizoare direct din camion, in serie! Faceam facturile de mana si doi baieti impingeau televizoarele din camion[/quote]
DB: Pentru 2010, cum considerati ca va evolua piata de profil?
CM: 2010 va fi anul in care va reveni increderea pe piata, un sentiment pozitiv. Cresterea fata de anul acesta nu va fi mare, undeva intre 10-15%, insa dupa sarbatorile de iarna firmele vor mai avea capital de investit. Oricum, mai stam in criza un an de zile, cel putin.
DB: In cadrul acestor scaderi, ce game de produse sunt cele mai afectate si ce game de produse continua sa creasca?
CM: Produsele electrocasnice nu au avut o scadere atat de accentuata. La polul opus, IT-ul a fost cel mai afectat de recesiune.
DB: In IT, cum merg vanzarile de laptop-uri si desktop-uri?
CM: La laptop-uri si la netbook-uri, exista crestere de circa 20% pe semestrul intai. La desktop-uri…mai bine nu mai vorbim. Segmentul acesta este foarte afectat. Subventiile guvernamentale nu mai vin, sau sunt disfunctionale. E foarte multa birocratie.
DB: Si in aceste conditii, ce faceti cu marca de desktop-uri a Altex, Myria?
CM: Productia este la un nivel redus, pus in concordanta cu ceea ce se intampla pe piata, cu cererea redusa de pe piata.
Traversam „era celei de-a doua mari inlocuiri a televizoarelor”
DB: Pe segmentul televizoarelor, ce vanzari ati inregistrat pe primul semestru?
CM: La fel, scadere cam cu 40%. Oricum, suntem in etapa celei de-a doua mari inlocuiri a televizoarelor.
DB: Suna a era geologica… Care sunt cele doua etape?
CM: Prima etapa s-a desfasurat intre anii 1990-1995, cand oamenii treceau in masa de la televizoare alb-negru la CRT-uri color. Pe atunci lucram la distribuitorul Grunding in Romania si vindeam televizoare in serie, dintr-un camion parcat pe trotuar pe Calea Victoriei. Faceam facturile de mana si doi baieti impingeau televizoarele din camion. Pe atunci nu exista proba… Acum, ca sa vindem televizoare, e nevoie de cheltuieli de marketing, mult efort.
[quote]Ne pregatim ca recesiunea sa mai dureze cel putin un an de acum incolo[/quote]
DB: Si a doua „mare inlocuire”?
CM: La 15 ani, acum suntem in a doua mare inlocuire. Oricum viata unui televizor este tot pe-aici, intre 10-15 ani. Acum, lumea vrea sa inlocuiasca vechile televizoare cu LCD-uri sau plasme. Din pacate, aceasta dorinta de inlocuire a televizorului a fost incetinita de efectele crizei. Apoi, preturile televizoarelor cresc. Piata are insa un potential enorm.
DB: De ce?
CM: O sa va dau un exemplu. In Romania, in anii de varf ai CRT-ului se vindeau intre 800.000 si 1 milion de televizoare pe an. Toti acesti oameni vor dori cat de curand sa inlocuiasca aceste televizoare vechi. Acesta este potentialul. Or, anul trecut, piata de LCD-uri a fost de circa 150.000 de unitati. Anul acesta, probabil va fi undeva la 100.000.
Supravietuitorii recesiunii vor iesi mult mai solizi
DB: Si dupa recesiune, cum vedeti piata de retail IT&C din Romania?
CM: Cine va reusi sa treaca de aceasta perioada, va iesi intarit.
DB: …sau destul de slabit incat sa fie achizitionat mai usor?
CM: O.K., sau asa. Dar acesta cred ca ar putea fi un caz particular. In general, supravietuitorii recesiunii vor fi mai solizi pe piata. Numarul jucatorilor probabil se va reduce. Insa acest lucru nu este de dorit. Trebuie, ca in orice eco-sistem, sa existe diversitate. Oricum, micii jucatori regionali, mai ales acolo unde nu exista magazine mari, vor supravietui si poate chiar vor avea profit. Altex nu urmareste sa achizitioneze concurenti de pe piata, ne dezvoltam organic.
[img=296][/img]
DB: Tendinta generala care este insa, in aceasta perioada?
CM: Tendinta de dezvoltare este, in general, catre magazinele mari, pozitionate in centrele de afaceri, indiferent cum se numesc ele, mall-uri sau galerii comerciale. Acesta este trendul, il urmam si noi ca si alte tari cu ani in urma. Apoi, Altex urmareste restructurarea business-ului, eficientizarea lui. Vorbim aici de dimensionarea companiei la nivelul pietei care, dupa cum am zis, este in scadere. De asemenea nu cred ca este un secret faptul ca numarul de personal, cel putin la nivelul magazinelor, se reduce. Incercam de asemenea sa relocam unele magazine in zone mai profitabile, cu trafic mai mare. Daca nu se poate, cele neprofitabile le inchidem. Suprafata magazinelor va fi regandita si restructurata, incercam sa lasam loc produselor cu o viteza de rotatie mai mare.
DB: Cate magazine aveti in prezent si cate veti avea la finele anului?
CM: 48 magazine Altex si 15 Media Galaxy. Vrem sa mai deschidem 2-3 magazine pana la finele lunii septembrie. Planurile erau mai mari de atat, dar ne-a lovit criza.
DB: Care sunt cele mai profitabile si cele mai putin profitabile magazine Altex?
CM: Cele mai profitabile sunt cele din marile centre comerciale, dar si din orase unde nu suntem decat noi prezenti, ca jucator major. As da ca exemplu magazinul din Plaza Romania, de pe 1 Mai sau din Unirea Shopping Center. De asemenea, cele din Giurgiu sau Mangalia. Nu au mers bine si le-am relocat pe cele din Resita sau Tulcea, zone afectate mai puternic de recesiune.
DB: Cel din Mangalia nu este unul oarecum sezonier?
CM: Intr-un fel da, ca si cele din statiuni montane sau de pe intreg litoralul. Sunt sezoniere, la nivelul la care cei ce ofera chirii in acele zone primesc bani cand vine sezonul turistic de la clientii lor. Parte din acei bani sunt apoi investiti si in produse de la noi. Ori pentru nevoia lor personala, ori pentru imbunatatirea conditiilor in locuintele ce le inchiriaza.
DB: Daca ati avea cash, 1 mil. euro in plus, nerambursabili, in ce i-ati investi?
CM: In marfa vandabila. Altex are potentialul de a vinde mai mult decat o face in prezent, insa in perioada aceasta credite nu se dau, finantarea se face foarte dificil.
DB: Cum l-ati caracteriza pe Dan Ostahie (presedintele Altex si unicul superior in firma al lui Moanta – n.r.) ca manager si ca om?
CM: Este un antreprenor foarte ambitios, care este foarte pasionat de acest domeniu. El este absolvent de electronica si a reusit sa ramana pe aceasta nisa. Eu, de exemplu, m-am reprofilat fata de ceea ce am studiat – sunt inginer mecanic specialist in masini unelte. (razand) Foarte de viitor. Revenind. De asemenea, Dan Ostahie doreste si a reusit sa demonstreze ca Romania are capacitatea de a dezvolta branduri similare cu cele din alte tari mai dezvoltate. Il stiu pe Ostahie de 16 ani, drumurile noastre s-au intretaiat des.
DB: Daca nu ati mai lucra pe piata de IT si electronice, pe ce segment v-ar placea sa lucrati?
CM: Am o apreciere enorma fata de arhitecti. Pana la urma, datorita lor avem locuinte. Si daca arhitectul este bun, si casa este buna. Deci mi-ar placea sa lucrez ori in arhitectura, ori in real-estate sau sisteme urbanistice.