„Ar trebui sa luam in considerare istoria de IT a Poloniei unde, la doi ani dupa intrarea in spatiul UE, circa 60% din companiile de IT (magazine online si offline de componente PC sau producatori de softuri) au dat faliment”, a spus Matica. „Acelasi lucru se va intampla si in Romania daca antrepenorii din IT nu vor investi in comunicare si nu isi vor construi o politica coerenta de comunicare si de oferire de servicii”.
Din cele 638 de magazine online de pe piata romaneasca, doar circa 300 functioneaza, conform unui studiu al companiei de consultanta si marketing online Underclick. Restul au fost abandonate de catre antreprenori chiar dupa primele luni de functionare din cauza lipsei de profit, in urma lor ramanand doar site-urile respective.
[quote=Madalin Matica, director operatiuni europene DotCommerce]Cea mai mare greseala pe care o fac antrepenorii din comertul electronic este ca incearca sa se diferentieze competitiv intre ei prin intermediul pretului, si nu al serviciilor oferite[/quote]
Dintre magazinele functionale in prezent, doar 100 sunt competitive si despre 50 dintre ele se poate vorbi despre rezultate foarte bune, cu profituri de cateva zeci de mii de euro pe luna, a spus Matica pentru DailyBusiness.
Acesti jucatori foarte profitabili opereaza exclusiv in mediul online unde s-au dezvoltat de la inceput pe baza unor strategii coerente, fiind vorba mai ales de companii de IT (nu neaparat „filiale” online ale marilor jucatori de pe piata offline) sau de magazine de nisa, spune Matica, dand ca exemplu companii precum Emag, Pcfun, Cell, Florinconstanta.ro, Fungift.ro
„In mediul online cumparatorii trebuie atrasi tinand cont de profilul utilizatorilor de astfel de servicii: tineri cu varste intre 24-30 de ani, cu venituri lunare de peste 500 de euro, pentru care pretul unui serviciu nu cosntituie cel mai important factor in adoptarea deciziei de cumparare”.
Magazinele online nu ar trebui sa vanda produse care deja pot fi gasite in magazinele offline, ci mai degraba servicii, spune Matica referindu-se la necesitatea aplicarii unor politici de marketing si promovare eficiente.
Mai mult, magazinele mici, nou deschise, ar trebui sa se orienteze spre produsele si serviciile de nisa, specializarea fiind o metoda sigura si coerenta de atragere a cumparatorilor fideli.
„Odata cu aderarea, multi jucatori mari din Europa vor veni pe piata romaneasca cu politici agresive de marketing astfel ca o mare parte dintre jucatorii mici romani fie vor disparea, fie vor fi absorbiti. Solutia pe care o consider viabila pentru acesti mici afaceri consta in combinarea unei politici de maketing orientata spre fidelizarea clientilor si orientarea spre segmente de nisa, bine stabilite”, completeaza directorul DotCommerce.